Skrivelse till SDL gällande rådande tävlingsupplägg

Kommentarer

#3

Har blivit allt för dyrt att dansa, folk behöver / kommer behöva sluta dansa vilket är väldigt synd

(Sundsvall, 2018-04-23)

#5

Jag skriver under på grund av att jag tycker gränsen är nådd för detta tävlingsupplägg. Detta kommer att bli en överklass sport tillslut.

(Sundsvall, 2018-04-23)

#21

Tävlingsorganisationen i sin nuvarande form är ohållbar.

(Sundsvall, 2018-04-23)

#42

Bra skrivelse !!

(Sundsvall , 2018-04-23)

#44

Det är ohållbart med så många och långa resor. På bekostnad av ekonomin kan vår son inte tävla så ofta som han vill.

(Sundsvall , 2018-04-23)

#45

Min dotter har hela sitt liv haft enorm dansglädje. Denna börjar påverkas pga av det nya systemet. Passar ej barn.

(Timrå, 2018-04-23)

#46

Det nya tävlingsupplägget har påverkat mig och mina dansarkompisar negativt. Det är dags för en förändring.

(Sundsvall , 2018-04-23)

#49

För jag vill ha tillbaka regionstävlingarna

(Sundsvall, 2018-04-23)

#62

Stödjer detta till fullo!

(Sundsvall, 2018-04-23)

#63

Jag skriver under på att tävlingsupplägget är bland de sämsta jag sett. Dom som bestämt detta har nog 0 förstålse för att de finns en värld utanför tullarna i Stockholm

(Sindsvall, 2018-04-23)

#73

Kostnad och tidsåtgång för att låta barnet hålla på med den här sporten har blivit bortom rimlighet.

(Sundsvall, 2018-04-23)

#77

...det är en ohållbar situation och brevet förklarar varför.

(Sundsvall, 2018-04-24)

#82

Jag håller med.

(Sundsvall, 2018-04-24)

#96

Beskrivningen överensstämmer helt med mina egna iakttagelser och känslor över den nya organisationen. Man väljer bort tävlingar för att det inte är ”värt” att åka 20-40 mil enkel resa för att tävla en disciplin. Framför allt inte om den tioåriga dottern blir ihopslagen med juniorer. Då avanmäler vi oss i sista stund. I Göteborg blev dotterns barngrupp ihopslagen med juniorerna. Det blev 2 minuters dans för gruppens yngsta tjej som åkt hela vägen från Söderhamn för den tävlingen. Det är inte lätt att förklara för en sjuåring varför hon måste tävla mot någon som är dubbelt så gammal. Självförtroendet efter silvermedaljen på VM satt nere i skosulorna och det var ett ganska nedslaget gäng som åkte hem efter den tävlingen. Jag upplever även att tävlingarna blivit mer avskalade och enkla. Man snålar in på pokaler (inte i Lindesberg dock), ljus och dekorationer men för dansarna har anmälningsavgiften blivit dyrare. Förr var det mer feststämning när man kom till en upp-pyntad arena. Jag har hört att omkostnaderna för arrangörerna blivit så mycket högre och att det är orsaken att man måste skära ner på kostnaderna. Trist, för vi som dansar betalar ju mer. Återinför regionerna så vi får tillbaka sammanhållningen i klubben och återinför kravet på minst tre dansare per åldersklass. Vi behöver väl genomtänkta förändringar nu för att behålla och öka glädjen för tävlingsdansen - både för barn och föräldrar.

(Gävle, 2018-04-27)

#97

Att rising star är exkluderde från andra nivåer är en tråkig faktor för oss. Hade varit hur kul och motiverande som helst att åka och dansa brons ifall man kunde kombinera det med andra nivåer. Det var en sak jag tyckte var så fantastiskt då vi började.

(Söderhamn , 2018-04-27)

#99

Jag håller med fullständigt i vad som skrivs

(Söderhamn , 2018-04-27)

#101

Jag skiver under på grund av att tävlingarna blivit mycket längre samt många fler tävlingar när man valde att separera disco och hip hop, längre avstånd att resa, kostnaderna för både resor, hotell och tävlingar blir orimligt höga då man man omöjligt kan köra t/r samma dag då dem flesta tävlingar ligger för långt bort. Jag tycker att det var mycket bättre med regionstävlingarna när man hade närmare avstånd och disco och hip hop kördes på samma tävlingar. Det gav barnen mycket bättre förutsättningar och sammanhållning att känna dans glädje och hinna ladda om och träna inför nästa tävling. Som det är nu är det ekonomiskt ohållbart för familjer som har en ”normal” lön och man har kanske andra barn som också har andra aktiviteter som man måste gå på. Jag hoppas innerligt att för främst barnens men också föräldrar och danstränarnas skull att regionstävlingarna återinförs!

(Söderhamn, 2018-04-27)

#107

Med två barn i alla tre discipliner blir det väldigt mycket åkande och kostsamt.
Ingen återhämtning på helger och tar död på dansglädjen

(Söderhamn, 2018-04-27)

#110

Jag håller med om vartenda ord!!!

(Söderhamn, 2018-04-27)

#111

Jag skriver under pga att allt har blivit sämre och vi hoppas på förändring!!!

(Söderhsmn, 2018-04-27)

#114

Att jag vill ha det gamla tillbaka. Blir mycket mer resor och dyrt med boende varje gång ..

(Söderhamn , 2018-04-27)

#121

Jag skriver under för att jag helt och hållet håller med Danceworld Sundsvall. Kunde inte ha skrivit det bättre själv !!!!

(söderhamn , 2018-04-29)

#135

Instämmer med det Sundsvall skriver!

(Valbo, 2018-05-02)

#138

Vi vill att tävlingarna blir som förut! Barnen tröttnar.

(Gävle , 2018-05-02)

#140

För att texten belyser det jag också tycker. Speciellt uppdelningen av klasser, långa resor för en tävling. Gör om, Gör rätt!

(Gävle, 2018-05-02)

#147

Håller med ovanstående

(Gävle, 2018-05-02)

#148

Jag håller med helt och hållet. Det är Katastrofalt dåligt upplägg. Det var inte bra förut heller. Så se till att det blir en rejäl förändring till det bättre.

(Gävle, 2018-05-02)

#150

Precis de jag pratat om med mina närmaste kring dansen. Bra gjort med namninsamling.

(Gävle, 2018-05-02)

#156

Tack ska ni ha, Danceworld Sundsvall för initiativet. Jag vet att många föräldrar och dansare hos Uddans i Gävle delar samtliga av era upplevelser och åsikter kring det nya tävlingssystemet! Även vi önskar en återgång till det tidigare systemet med regionstävlingar där samtliga nivåer deltar. Både lusten, glädjen och och tryggheten urholkas i detta system. Detta vill jag med emfas uttrycka! Klubbkänslan där de äldre peppar och stöttar de yngre har varit en enormt viktig aspekt som skapat en känsla av tillhörighet och stolthet oavsett tävlingsnivå som nu helt försvunnit till förmån till ett individfokus som kan vara helt skadligt! Tävlingsmässigt är arrangemangen beklagansvärda gällande relationen antalet besökande/tävlande och anläggningarnas storlek/toaletter/omklädningsrum etc.

Dessutom, i vilken annan idrott tvingas 10-11 åringar möta 17 åringar? Kan inte se att det skulle vara möjligt i ishockey eller fotboll. Min dotter började för ett år sedan i en discogrupp som utvecklades snabbt och rönte stora framgångar men i detta system är helt chanslösa mot grupper 5-6 år äldre, det kan om något förstöra motivationen fullständigt. Ska vi ha en trygg och motiverande tävlingsmiljö där varje deltagare får uppleva möjligheter, gemenskap och få en chans att inspireras av av dansare i höger klasser behöver detta system förändras.

(Gävle, 2018-05-02)

#160

Tävlingsupplägget har påverkat mitt barn negativt. Lägre motivation, saknar sin grupps stöd på tävlingar och har svårt att orka med de långa dagarna. Märker en oro för att det ska gå bättre för partnern så de kommer i olika klasser i solo. Tidigare var det bara glädje.

(Gävle, 2018-05-03)

#161

Kan bara hålla med om detta. Har faktiskt inte kommit ut något positivt alls ur detta nya upplägg. Det som mest trist är att klubbkänslan och stämningen inom klubben försämrats när det splitras på så många tävlingar.

(GÄVLE, 2018-05-03)

#162

Jag håller med.
Så dumt ex att ha två lika tävlingar i olika städer.långa sena dagar

(Gävle, 2018-05-03)

#164

Eftersom regionstävlingarna tagits bort tävlar min dotter solo i challanger och ny par i rising star... värt att åka tex 60 mil för 1 min..?????? Nej, och det blir dyrt!!! Detta gör att ungdomarna tappar motivation!!!!

(Gävle, 2018-05-03)

#168

Jag instämner helt o hållet utskicket. Tycker det är trist att dansarna blir så grupperade, de i lägre klasserna får inte längre inblick i de högre klasserna och den fina sammanhållningen man sett tidigare fallerar mellan dansarna. Jättetrist tycker vi

(Karlholmsbruk, 2018-05-03)

#169

Som nytillkommen förälder har jag slagits av många av de nackdelar som räknas upp i skrivelsen. jag har inte sett det "gamla" systemet, men ser en gigantisk förbättringspotential i det nuvarande. För barnens bästa, och i förlängningen sportens chans att överleva.

(gävle, 2018-05-03)

#175

Väldigt välformulerad och saklig text. Jag skriver under på varenda punkt! Barnens ork, tid och pengar... Inget av det hålls på en rimlig nivå i dagens upplägg. Det tidigare upplägget var inte heller optimalt, men det var ingenting som blev bättre med förändringarna som gjordes.

(Gävle, 2018-05-03)

#179

Långa resor för väldigt lite dans... Och kostnaderna har ökat radikalt vilket gör att vi överväger att sluta tävla i vissa discipliner.

(Söderhamn , 2018-05-04)

#180

Håller med och då bor mina danstjejer 20 mil kortare resväg än Sundsvall.

(Gävle, 2018-05-04)

#186

Jag vill se förändringsr till nästa säsong.

(Karlholmsbruk, 2018-05-07)

#193

Jag håller med om varenda punkt som tas upp. En förändring krävs!

(Valbo, 2018-05-11)

#194

Min dotter tävlar i Rising star i duo, challanger i singel och masters i grupp. Det blir många långa resor för få minutrar

(Gävle, 2018-05-13)

#195

Jag skriver under på grund av att jag vill att min dotter ska få en mer positiv upplevelse kring tävlingsdansen.

(Gävle, 2018-05-15)