FalletSamir

Kommentarer

#202

Rättvisa till en oskyldig.

(Stockholm, 2017-10-07)

#207

Rättvisan!

(Ballingslöv, 2017-10-07)

#211

Måste förstås vara fel på systemet, måste rättas till!

(Dala-Floda, 2017-10-07)

#214

Rättvisa utkrävs av staten!

(Stockholm , 2017-10-07)

#216

Staten måste erkänna sina fel som den begått att hållit Samir Sabri i fängelse i många år som oskyldig.
Genom en ersättning är det också att erkänna misstaget och något sånär återupprätta människovärdet till Samir Sabri.

(Ingarö, 2017-10-07)

#219

Naturligtvis ska ett skadestånd utbetalas, eftersom det gick inte att sökas förrän 2017. Samhället (myndigheter osv) har ej tagit sitt ansvar i detta. Berövar en ung människas liv. Erkänn och visa att det blev fel.

(Ånge, 2017-10-07)

#226

Jag tycker man från Sveriges sida måste visa att man håller med att man som rättssamhälle gjort fel när det gäller Samir.

(Lindome, 2017-10-07)

#228

....rättssamhället MÅSTE ta sitt ansvar! Det är stor skandal om inte skadestånd utbetalas i Samirs fall!

(Duved, 2017-10-07)

#235

Jag vill ha en rättvis värld !!!!! <3

(Kolsva, 2017-10-07)

#237

Rätt ska vara rätt......

(Spånga, 2017-10-07)

#238

Det är rätt sak att göra.

(Uppsala, 2017-10-07)

#239

En självklarhet att skadestånd ska utges även om det gått många år.

(Västerås, 2017-10-07)

#242

Rättvisa måste skipas! Staten/Regeringen MÅSTE RÄTTA TILL SIN FELAKTIGA BEDÖMNING I DETTA FALL!

(Alingsås, 2017-10-07)

#244

Rätt ska vara rätt!

(Stockholm , 2017-10-07)

#245

Jag finner det upprörande/stötande när staten på ett så uppenbart sätt smiter från sitt ansvar. Det är precis sånt här som göder föraktet för politiker och myndigheter!

(Ellös, 2017-10-07)

#248

Jag stöder Samir Sabri i sin kamp för upprättelse i ett rättssamhälle som inte har fungerat som det ska och därmed orsakat stor och onödig skada för Samir som kräver sin upprättelse oavsett hur lång tid som har passerat! Detta också för att ge andra i liknande situation samma stöd och hjälp från samhället som rimligtvis borde vara en självklar rättighet!

(Stockholm, 2017-10-07)

#249

Jag skriver under detta för att jag tror att Samir Sabris livshistoria skulle ha sett annorlunda ut, Tror om den rätte mördaren hade blivit dömd för mordet så skulle inte Samirs liv blivit som det blev. //Ingela

(Vällingby, 2017-10-07)

#250

Jag skriver under för att det inte verkar vare sig rimligt eller logiskt med argumentet om preskription 1997. För att komma till den slutsatsen har jag lyssnat på allt material som framkommit i granskningen av fallet och den bevisning som de facto fanns som senare ledde till ett frikännande. Att Samir bara var ett barn då detta utspelade sig och att samhället inte skyddade honom gör det hela än mer anmärkningsvärt. Upprättelse genom skadestånd är det enda rimliga i en modern rättsstat som Sverige.

(Järfälla , 2017-10-07)

#253

Rättvisa för alla är ett måste!

(Stockholm , 2017-10-07)

#258

Detta är ett unik Fall som egentligen intesinte ska preskiberas.
Håller med Samir till hundra!!!

(Malmö, 2017-10-08)

#264

Rätt ska vara rätt om du blir frikänd för ett brott som du felaktigt blivit dömd för så ska du ha skadestånd, punkt och slut.

(Stockholm, 2017-10-08)

#265

Rätt ska vara Rätt!!!

(Halmstad, 2017-10-08)

#266

Samir förtjänar ett skadestånd för den del av sitt liv som gått till spillo och då en tid och ett liv som han aldrig kan köpa tillbaka för all världens pengar.

Men han kan då ett nytt och rättvist start

(Stockholm, 2017-10-08)

#268

Rätt ska vara rätt! Om han har suttit inne för ett brott som han inte gjort speciellt så stort detta brott blev i median osv så ska han ha sin ersättning.

(Stockholm, 2017-10-08)

#274

Fel har gjorts, därför är upprättelse nödvändigt.

(Södertälje , 2017-10-08)

#279

Även om Samir erkände brott så var det pga av hot, inte mot honom själv utan mot hans bror och det är svårare hantera.

Samir ska redan på rättspsyk ha berättat att han var oskyldig men ingen brydde sig eller ville hjälpa honom förrän efter decennier då en journalist tvingade fram en utredning som friade Samir.
I och med att den friande domen kom 2017 så borde preskriberingstiden börja 2017.
Men som det blev så sas det att preskriberingstiden gick ut 1997 och då bör det utredas om det är fel på lagen som preskriberar innan det ens finns något att preskribera.
Jag anser att Samir i och med det han gått igenom tex frihetsberövandet bör få upprättelse genom en utbetalning till honom på 3-miljoner svenska kronor.

(Stockholm, 2017-10-08)

#280

Anser att Samir bör få ett adekvat erkännande om att han blivit felbehandlat av staten/rättsväsendet vilket då även bör inbegripa ekonomisk ersättning/skadestånd. Detta är av största vikt även för gemene man så att inte förtroendet/tilliten för rättsväsendet urholkas. Tack på förhand/Stefan

(Lidingö, 2017-10-08)

#284

Att inte ge Samir upprättelse vore skamligt.

(Stockholm, 2017-10-08)

#289

Jag lyssnade på hans fall i poden och det är helt klart att polisen inte fullgjorde sina plikter när Samir efter ett år tog tillbaka sitt erkännande. Det krävdes inte så mycket insatser av poliser och forensiker att gå igenom bevismaterialet för att se om det fanns något tvivel över om det verkliligen var Samir som var mördaren.
Journalisten Anders Johansson med viss hjälp lyckades inom några månader 30 år senare att göra just det.
Ren bekvämlighet från polisen "alla" höll ju på med Palmefallet och då betyder inte en invandrarpojkes framtid så mycket

(Sollentuna, 2017-10-08)

#291

Jag vill att alla oskyldigt dömda ska få rätt till nån ersättning för sitt lidande

(Stockholm, 2017-10-09)

#296

Rätt ska vara rätt!

(Stockholm , 2017-10-09)

#301

Fel ska rättas till

(Sundsvall, 2017-10-09)

#302

Man kan inte begära skadestånd innan skulden uppstått. Skulden uppstod när du friades av domstol Då erkände staten din fordran Det är den dagen preskriptionen skall räknas utifrån. Om inte de ansvariga förstår detta skall de avsättas. Vi måste ha kompetenta personer på Dessa poster.
Med det resonemanget skulle alla som anser att de är felaktigt dömda begära skadestånd så fort de blir fällda. Det blir en ny rättsordning och då måste det skrivas in i lagen att alla oskyldiga skall begära skadestånd så fort de fängslas i händelse av att de frias någon gång i framtiden. Verkligen långsökt påstående att skadeståndet är preskriberat. Man måste ju utgå från den dagen fordran uppstod och då staten erkände skulden.

(Åkersberga, 2017-10-09)

#305

Det orimliga i fallet Samir

(Årsta, 2017-10-09)

#309

Jag vill stötta Samir att få upprättelse!

(Stockholm, 2017-10-09)

#312

För att upprättelse är viktigt

(Visby , 2017-10-09)

#314

Jag har sett alltför många som inte blivit behandlade enligt vad man kan förvänta sig i Sverige som anses vara en Rättsstat..

(Uppsala, 2017-10-09)

#316

Staten har gjort fel, då får dom stå för det och inte smyga undan.

(örebro, 2017-10-09)

#319

Aleksandar Pasalic

(Stockholm, 2017-10-09)

#326

Staten måste ta sitt ansvar när den begår fel och inte skapa undantagsregler som gör att man förlorar tilltron till både stat och rättsväsende.
Lycka till!
Pia Hellertz

(Örebro, 2017-10-10)

#328

Rätt ska vara rätt. Det är för lite av god ämbetsmannased i landet. Passa även på att återinföra ämbetsmannaansvar.

(strängnäs, 2017-10-10)

#329

Det är fruktansvärt att oskyldiga människor kan bli dömda och inlåsta större delen av sina liv. Samtidigt som den skyldiga mördaren hela tiden gått fri ute i samhället

(Göteborg, 2017-10-10)

#330

oskyldigt dömda ska alltid ha rätt till upprättelse!

(Umeå, 2017-10-10)

#335

Jag bodde granne med Samir som liten.
Har inte förstått hans öde för jag såg Hans mamma(Farida) i tidningen. Hon bodde kvar i många år granne med oss

(Järvsö, 2017-10-10)

#337

Tycker det är rent för jävligt att Samir inte skulle få en kompensation för vad han fått utstå! Dags för politiker och regeringen att göra det enda rätta. Klart som fan han ska ha ersättning! Fortsätt kämpa och ge dig INTE!

(Klippan , 2017-10-10)

#339

Jag skriver under pga att rättvisa ska skippa!

(Stockholm, 2017-10-10)

#344

Detta är rättsvidrigt

(hässelby, 2017-10-11)

#345

Det är dags för staten att ha rimliga regelverk och sluta kränka människor.

(Kungälv, 2017-10-11)

#346

Det är rätt. Du ska ha rätt.

(Uppsala, 2017-10-11)

#348

För rätt ska va rätt!!!

(Helsingborg, 2017-10-11)

#349

För att Samir under alltför många år ansetts som skyldig trots att VÄLDIGT mycket pekat på motsatsen. Denna enorma tidsfördröjning har skapats av statens tjänstemän. Tänstemän utan civilkurage

(Stockholm, 2017-10-11)

#350

Den orättvisa behandling som Samir har utsatts för.

(Södertälje, 2017-10-11)

#351

Är man oskyldigt dömd och frihetsberövad ska man ha ersättning!!!

(Hällevadsholm, 2017-10-11)

#355

Jag skriver under för att hjälpa Samir att rätta ett fel. Jag vet vad en felaktig dom innebär och skulle med stor glädje hjälpa till att rätta fler liknande fel.

(Stockholm, 2017-10-11)

#362

Eftersom Samir inte kunde ansöka om ersättning INNAN han blev friad är det logiskt att han måste kunna söka ersättning EFTER han blev friad.

(Alicante, 2017-10-13)

#363

AM-83930-17 Dom B 5225-17 Avslutat Västerorts åklagarkammare i Stockholm ./. Jimmy Aregai
1
JA
Jimmy Aregai


Svara|
I går, 10:04
douglas@advokatbigosinski.com
Hej Douglas,
Timingen av det här meddelande sammanfaller med en föraktful rättegång där som du själv såg det enda grund dem hade att till gå till sitt grundlösa beslut är någonting som fabricerades av myndigheten för trafik och först presenterades för mig av Advokat byrån CJ som informerade mig handlingens existens och först efter förhöret med Polisen där man prövade olika metoder för att få anklaga giltig bl.a. att jag skulle ha kallat polisen rasist, vilket aldrig hände, och aldrig kom upp i rätts förhandlingar, utan andra saker som inte hade med körkort att göra.
Rätten totalt bortser från att jag hade blivit stoppad tidigare med samma indicier men fick lämna platsen utan förbehåll. Tycker du inte det är konstigt?
Så det finns inget brott utan dem skapas av systemet, där av också min frihetsberövade tid som uppkom pga. Person skapade lögner som presenterads till denna diskriminerande systemet.
Så det vi pratade om utanför salen om och att jag skulle gå med på dess existens alltså fin text från trafikverket som inte fanns tidigare är allt dem har att grunda sitt beslut på. Med andra ord man biter den hand som föder en. Därför man nu hävdar att jag har erkänt till brott fast det är tydligt bevisat att jag fick gå från den första kontrollen med mitt körkort och det om något bevisar att trafikverkets lilla fin text är planterad i efterhand för att hävda uppsåt.
Vi tänkte sjyst men inte dem, ett tecken på hur jag blev frihetsberövad utan någon som helst grund och hur systemet försöker skydda sitt skinn. Och visar sin tydliga inblandning från start i utredningen som aldrig presenterades för mig utan jag hölls i mörkret och dem fick fria händer att påverka mina barn till att vittna falskt.

Jag ringer dig, tack Douglas.

Mvh
Jimmy

Det här är ett meddelande till mitt ombud efter domen som föll angående olovligt körning med uppsåt. och det enda uppsåt som fans är från polisen som vill hitta på osanningar om en oskyldig dömd pappa som söker upprättelse!

(Stockholm / Nacka, 2017-10-13)

#368

Samir blev felaktigt dömd. Först nu fick han resning och frikännande. Först då kan han ju lämna skadeståndsanspråk. Jag skäms å statens vägar för hur fel man gjort, gör nu rätt och ersätt för det långa lidande man orsakat.

(Göteborg, 2017-10-16)

#373

Samir är oskyldigt dömd och förtjänar att få tillbaka för det misstaget systemet har gjort.

(Jönköping, 2017-10-17)

#375

När staten har gjort ett så pass allvarligt fel måste den som drabbats av felet få kompensation. Det går inte att få tillbaka år som man suttit inlåst och frihetsberövad, därför är det också en självklarhet att personer som dömda men sedan friats genom resning ska få ett rejält skadestånd av den som gjort fel, nämligen staten.

(Stockholm, 2017-10-17)

#382

Jag skriver under för att det är min skyldighet som medmänniska att visa att det inte är OK med sådana här rättshaverier/rättsskandaler

(Stockholm , 2017-11-27)

#384

vi har ett system som inte håller. Staten måste kunna hållas ansvarigt på obegränsad tid.

(Stockholm, 2017-12-20)

#385

Om han har frikänts, så ska han ha upprättelse.

(Grebbestad, 2018-01-10)

#388

Rätt ska vara rätt

(stockholm, 2018-10-07)

#389

Melkeafram

(Södertälje , 2018-10-12)

#390

I en rättsstat är det viktigt att signalera och erkänna fel - och tydligt backa om det gjorts. Tilltron till systemet kräver detta. Liksom värdigheten. Det visar att man har och tar ansvar.

(Tyringe, 2018-12-30)