Separera blandrasavel/huskattavel från registrerad avel på BLOCKET

Kommentarer

#207

Dessa uppfödare som blandar hej vilt ska EJ stå under renrasiga utan absolut separeras från de seriösa uppfödarna som har sina djur reggade o även är diplomerade uppfödare

(Stockholm, 2017-09-30)

#216

Jag skriver under pga att jag som uppfödare inte vill att köpare luras.

(Frövi, 2017-09-30)

#218

Det förekommer aktiv blandrasavel där man medvetet lurar valpköpare. Man ser inte till hundens bästa utan till pengar man tjänar

(Koppom, 2017-09-30)

#219

Jag tycker man lurar kunderna att tro att katter är raskatter eller delvis raskatter trots att de per definition är huskatter dvs bondkatt

(Krylbo , 2017-09-30)

#220

Orättvist att föda upp renrasiga katter som blandas med alla korsningar som ibland kostar mer för att någon framhäver vissa rasers egenskaper som en unik och dyr blandning

(Stockholn, 2017-09-30)

#222

Jag är trött på att jämföra min avel med fulare som inte gör något för hälsostarna på katten.

(Riddarhyttan , 2017-09-30)

#223

Instämmer till fullo. Finns väl ingen annan försäljning där man kan skriva att en Volvo är en Jaguar. Eller komma fram till att 30 procent Maine Coon, 25 procent ragdoll, 20 procent Birma och 25 procent norsk skogskatt blir en norsk skogkatt och då behövs ingen stamtavla. Jag kommer inte att annonsera på Blocket innan detta ändras.

(Huddinge, 2017-09-30)

#231

Jag överrensstämmer med allt enligt texten ovan.

(Alingsåd, 2017-09-30)

#235

Vi uppfödare jobbar hårt med att främja rasen och få fram friska djur

(Kalmar, 2017-09-30)

#237

Det måste bli lättare för de som är ibtresserade av renrasig huskattsavel att hitta rätt. Allt för många blir lurade av annonser på blocket

(Ljungskile, 2017-09-30)

#239

Tycker man ska förhindra att köpare blir lurade.

(Bankeryd, 2017-09-30)

#241

Stödjer inte blandavel där man inte hälsotester sina djur och omedvetet eller medvetet sprider sjukdomar och annat vidare. Synd även på de som inte läst på och kan något om katter och blir lurade av orden blandning där mamman är x eller pappan är x. De är och förblir huskatter utan stamtavla

(Göteborg, 2017-09-30)

#248

Förhindra att oseriösa eller av andra anledningar säljare lurar köpare. Det är tyvärr så att prisnivåerna på "påhittade" raser som uppges som renrasiga är lurendrejeri och därför bör det vara separerade annonser.

(Skellefteå, 2017-09-30)

#251

Dags för en ändring! Allt för att underlätta för konsumenten att hitta rätt och inte bli lurade av vad som är renrasigt med stamtavla och vad som är blandras utan stamtavla. Seriösa uppfödare måste följa såväl SKK's (hundar) som SVERAK's (katter) regler, förutom Djurskyddslagen förstås.

(Habo, 2017-09-30)

#255

Vill främja kontrollerad avel där uppfödare hälsoundersöker sina djur och följer lagar och regler, vilket blandrasuppfödate oftast inte gör

(Linköping, 2017-09-30)

#256

För att folk tror att de köper en renrasig katt

(Mariestad, 2017-09-30)

#260

Jag sj är uppfödare

(Hässleholm, 2017-09-30)

#280

Jag är för en separering på Blocket för att minska på antalet bluffannonser

(Stockholm, 2017-09-30)

#285

För att det ska bli lättare att hitta och förhoppningsvis få folk att få upp ögonen .
Dessutom borde det sättas ett maxpris på blandraser/huskatter-exempelvis på 3500:- och att de ska va vaccinerade,id chippade och besiktigade!! Helst oxå huskattsregistrerade i någon klubb. Men iaf vacc och id....utan det ingen annons! Allt för att höja statusen på katten och tvinga folk att ta ansvar för sitt handlande!
Mvh/Uppfödare Brittiskt kort & långhår

(Bredaryd, 2017-09-30)

#288

viktigt för att köpare ska få tydligare bils av denne köper

(stockholm, 2017-09-30)

#292

Det ska vara tydligt för en köpare om det är "äkta" eller "oäkta" vara som köps.Blandrasavel är okontrollerad och förutom ras går det ej att följa upp genetiska brister hos föräldradjuren. Dessutom blir det en överraskning för många att de inte kan delta i alla aktiviteter - där det krävs en stamtavla

(MÄRSTA, 2017-09-30)

#294

Att separera gör det tydligare för köparen vad det är de köper. Många blir idag lurade och betalar dyra pengar för en vara som visar sig inte vara vad de blivit lovade.
För att få annonsera på raskatternas sida så bör uppfödarens stamnamnsbevis eller stamtavla på katten alltid finnas med bland bilderna. Då skulle man en liten 'garanti' att detta är rasrena djur. Huskatt kan nämligen aldrig registreras med en stamtavla och för att få en stamtavla måste du tillhöra ett kattförbund och ha ett stamnamnsbevis.

Detta skulle även ställa lite högre krav på huskatternas annonser i den meningen att köparen tydligt ser skillnaden och kan göra ett aktivt val.
Vi har för många hemlösa katter för att fortsätta främja blandrasavel. Något blocket gör genom att inte ta skillnad på ras katter och huskatt.

Liknande borde finnas på hund annonser..

(Uppsala, 2017-09-30)

#297

Det är dags att det tar slut

(Helsingborg , 2017-09-30)

#299

Jeanette thornberg

(Vellinge, 2017-09-30)

#303

Jag vill kunna annonsera på Blocket, som seriös uppfödare.

(Svenstavik , 2017-09-30)

#305

Det är skillnad på renrasiga individer och ett mångårigt avelsarbete som oftast ligger bakom seriös avel. Dessutom ett seriöst planerande för att minimera ärftliga sjukdomar mm mm.

(Örebro, 2017-09-30)

#306

För att något absolut behöver förändras angående detta ämne.

(Örebro , 2017-09-30)

#307

Är emot blandrasavel och har registrerad kennel, Shang Di´s

(Skellefteå, 2017-09-30)

#308

Självklart skriver jag under!

(Kalix, 2017-09-30)

#318

Har föreslagit detta flera gånger för Blocket, men de verkar väldigt ovilliga till denna enkla ändring av nån anledning. Borde de inte vara om de samtidigt påstår att de gör när om djuren och vill undvika smuggelhundar i sina annonser.

(Ösmo, 2017-09-30)

#320

Borde ha skett för länge sen från start kan man tycka, men det är dags nu!!

(Norrköping, 2017-09-30)

#323

Vår kunskap och erfarenhet av lång uppfödning av rasen Yorkshireterrier och under åren som går, hela tiden fortsätta att utbilda oss om hundens alla områden, som anatomi, mentalt, sjukdomar mm
SKA INTE blandas med oseriös avel.

(Bro, 2017-10-01)

#324

Det här är viktigt för att djuren ska garanteras bra levnadsförhållanden!

(Stockholm, 2017-10-01)

#326

Jag är trött på att det säljs djur under falska boliner och att detta stödjer kattungefabriker som behandlar djur på ett fruktansvärt sätt.

(Umeå, 2017-10-01)

#328

Konsumenterna blir lurade samt pga att jag själv är hunduppfödare

(Eldsberga , 2017-10-01)

#329

Jag är uppfödare av raskatter sedan 2001 och vill INTE beblanda mig med blandrasavel eller icke godkänd avel på raskatter...

(Södertälje, 2017-10-01)

#331

Vi är många som under väldigt många år försökt uppmuntra Blocket till denna förbättring.
Jag är övertygad om att fler skulle använda deras tjänst om förändringen blev av

(Ulricehamn, 2017-10-01)

#335

Jag är admin i en grupp på fb och ser och hör nästan dagligen talas om folk som blivit lurade vid sina köp på blocket.

(Grevie, 2017-10-01)

#336

Initiativet är smart! Lättare för kunden att inte bli "lurad".
Att klart skilja SKK-reg hundar från icke SKK-reg hundar hjälper till att stoppa smugglingen!

(Knivsta, 2017-10-01)

#337

Instämmer helt med detta,är själv uppfödare av tax!

(Ånge, 2017-10-01)

#341

Jag anser att det är förvillande för ev framtida köpare, att föräldradjuren sägs ha stamtavla, men t ex kattungarna är inte registrerade, då föräldradjuren kan tillhöra 2 olika raser.Resultatet blir då trots allt ändå huskatt! Då spelar det ingen roll om föräldradjuren har stamtavla var för sig! T ex en reggad ragdoll och en reggad chinchillaperser, ger ändå om de paras tillsammans, avkommor som inte går att registrera m stamtavlor, dvs de är huskatter! Många köpare förstår inte innebörden av detta och betalar ibland nästan "fullpris" för en kattunge, utan stamtavla.Där de kunde valt att köpa en registrerad kattunge m stamtavla om de förstått innebörden!

(ORREFORS, 2017-10-01)

#342

Mång blir lurade av dessa annonser där dom annonserar rasrena hundar. Och dessa inte är reg i Svenska kennelklubben. Rasrena hundar är reg i kennelklubbar som tillhör FCI. Som uppfödare styrelsemedlem i rasklubb är detta sorgligt att se

(Nynäshamn, 2017-10-01)

#343

alla smuggelhundar

(Norrtälje, 2017-10-01)

#350

Det självklart ska finnas olika kategorier på skk reggade och blandisar.

(Varberg , 2017-10-01)

#356

Ruth Rånes

(Arvidsjaur, 2017-10-01)

#358

För att köpare inte ska bli lurade.

(Falköping, 2017-10-01)

#363

Mycket bra!!!

(Sankt Olof, 2017-10-01)

#364

Folk skall vara medvetna om vad det är dom köper,utan stamtavla är katt och hund blandras vilket väldigt många inte har en aning om,och blir väldig besvikna när dom får höra att det är en blandrashund eller katt dom köpt trots att föräldrarna har stamtavla men inte reggat ungarna.

(Ulricehamn, 2017-10-01)

#372

Jag värnar om rasernas renhet inom avel. Det är viktigt att avla med fokus på sunda och friska djur.

(Hunnebostrand , 2017-10-01)

#375

Jag anser att avel bör ske endast med god kunskap och med djurens hälsa i fokus.

(Umeå, 2017-10-01)

#380

DET är en stor skillnad!

(Härnösand, 2017-10-01)

#385

Det skulle verkligen behövas, även för hundar där blandraser många gånger kan säljas för nästan samma pris som renrasiga.

(Boden, 2017-10-01)

#393

Allt som kan hjälpa mot t ex insmugglade stackars hundar!

(Arvika, 2017-10-01)

#396

Försvåra buskaveln på djur o höja statusen för djur o framförallt katter.

(Henån, 2017-10-01)