Trafiksituationen i Skarpäng

Kommentarer

#202

Kollektivtrafiken bör förbättras speciellt till Roslags Näsby och generellt helg- och kvällskommunikationen.

(Täby, 2017-06-28)

#204

Instämmer till fullo om nödvändigheten av utbyggnad av infrastruktur.

(Täby, 2017-06-28)

#205

Framförallt pga. trafiksituationen. Jag tycker att det är bra att Rösjö centrum rustas upp.

(Täby, 2017-06-28)

#211

Jag instämmer i allt som står i uppropet.

(Täby, 2017-06-28)

#214

Överexploateringen skapar en sämre boendemiljö och varken trafikutredningen eller de socioekonomiska faktorerna har beaktats.

(Täby, 2017-06-28)

#215

Är boende i Skarpäng och håller med.

(Täby, 2017-06-28)

#216

Marie Eriksson

(Skarpäng, 2017-06-28)

#217

Trafiksituationen är under all kritik redan idag. Med den planerade utbyggnaden av bostäder blir den fullständigt kaotisk. Var vänlig och samordna mellan kommunerna Danderyd och Täby.

(Täby, 2017-06-28)

#218

Täbyvägen kan inte svälja mer trafik i rusningstid och dagens lösning försvårar framkomligheten för bilar och därigenom även för bussar, eftersom bussarna och bilarna delar på samma väg.

(Täby, 2017-06-28)

#220

Trafik- och miljömässigt så är detta ohållbart! Det kommer att bli mer trafik och därmed mer buller (bussarna låter värst!) och mer avgaser.

(TÄBY, 2017-06-28)

#231

Trots att jag jobbar i Näsbypark i Täby så tar det mig ca 30 min till jobbet vintertid pga alla köer som börjar redan vid Rösjöskolan.

(Täby, 2017-06-29)

#232

jag vill ha en förbättrad trafik situation inte en sämre.
Det är redan nu kaos . Bygg bättre väg före nya bostäder, vi behöver inte bli fler i Täby

(Täby ( Ellagård ), 2017-06-29)

#246

Generellt tycker jag att det finns ett behov av blandat boende i Skarpäng, så ett tillskott av lägenheter (både bostadsrätt och hyreslägenheter) skulle vara positivt. Självklart måste dock trafiksituationen förbättras. Förutsättningarna i trafikutredningen verkar vara fel. Det finns redan kända kapacitetsproblem för fordonstrafik i området (enligt utredningen inga kända). Ref även till: ”2.3.2 Alstrad trafik Trafikmodellen ,,,,,,,, antagande om att 10% av bilresorna infaller under respektive maxtimme. ” Som någon tidigare påpekade är antagandet på 10% inte rimligt. Vi som bor i Skarpäng behöver ta oss till arbetsplatser/skolor osv till Stockholm, Kista, norrut, och ibland även till Täby centrum.

I programmet för Skarpäng centrum refereras bl a till program för Bromsen 11 (SBN 2015/385-20). Där kan man läsa följande:
Tvärförbindelse: Den regionala utvecklingsplanen för Stockholms län, RUFS 2010, pekar ut Täby centrum – Arninge som regional stadskärna ,,,, mellan de regionala stadskärnorna Täby centrum – Arninge och Kista Sollentuna-Häggvik. Stråket kan bli aktuellt för BRT buss (bus rapid transit) eller för tvärspårväg. Spårreservatet beskrivs som en länk mellan Kista, Sollentuna och Roslags-Näsby.

Intressant! Varför inte börja arbeta på detta förslag redan nu, med en BRT (bus rapid transit) mellan Skarpäng och Roslag-Näsby. Snabbuss till Dandryds sjukhus för vidare färd med tunnelbana eller bussar västerut (som idag går från Mörby station, ej Mörby centrum). Också viktigt att ha bättre turtäthet ner i Skarpängsområdet (613, 614), om man vill minska bilberoendet. Cykel mot Danderyd satsar man på nu. Bra, men kan göras bättre även västerut för de som cyklar via Kärrdal till Sollentuna. Fixa till en ”snutt” vid Rösjön för att förbinda cykelvägar som redan finns.
Glöm inte bort alla som är beroende av bilen. T ex förbättra flödet genom en cirkulationsplats vid Milstensvägen, samt bredda en kort sträcka för de som kommer från Enbybergshållet och skall svänga vänster till Rostocksvägen.

(Skarpäng, Täby, 2017-07-01)

#257

Trafiken är redan nu bedrövlig och har så varit under många år.

(Täby, 2017-07-03)

#258

Jag tycker det är positivt att man rustar upp och utvecklar Skarpäng men det är jätteviktigt att man först har en välgenomtänkt plan för hur man ska lösa en redan bedrövlig trafiksituation. Vi Skarpängsbor har två vägar att ta oss in mot stan/E18 söderut och det är antingen via Enhagsvägen eller via Enebybergsvägen och båda är lika dåligt anpassade för dagens trafiksituation.

(Täby, 2017-07-03)

#259

Bor i Skarpäng sedan 30 år. Trafiksituationen, bl.a för kollektivtrafiken är undermålig för en utökning med så många bostäder (vilket eg är positivt!). Samarbetet mellan kommunerna Täby och Danderyd verkar inte fungera och varje kommun agerar enskilt i eget intresse. Sedan ombyggnationen av täby/enebybergsvägen till "lokalgata" ( gamla norrtäljevägen!!j är trafiksituationen hopplös på morgnar och eftermiddagar för busstrafiken!

(Täby, 2017-07-03)

#261

Trafiksituationen från skarpäng in till stan är bedrövlig i rusning redan nu. Det går inte att hänvisa trafiken till enhagslingan ut till e18 för där är det också stopp. Vi måste kunna åka täbyvägen förbi Enebyberg. Vilket försämrats av senare tids ombyggnad.Bussarna håller inte måttet. Man kan få vänta 20-30 min i Danderyd om man åker kommunalt pga försenade bussar. Jag får räkna men 1.5 timme enkel väg mellan jobb (i alvik) o hemma. Dvs 3 timmar på resväg om dagen om jag åker kommunalt.

(Täby, 2017-07-03)

#262

Trafiksituationen behöver lösas för att ge möjlighet till fler bostäder.

(Täby, 2017-07-03)

#265

Jag håller med om ovanstående till 100%!

(Täby, 2017-07-03)

#267

Jag instämmer i samtliga argument som Olof Englund presenterar. Fokus borde vara att skapa en förbindelse med buss från Skarpäng till Roslags Näsby Station när den är utbyggd, samt även förbättra förbindelsen från Skarpäng till Mörby C även under helger.

(Täby, 2017-07-03)

#268

Önskar prio på matarbussar till Roslags Näsby

(Täby, 2017-07-04)

#280

För att trafiksituationen är ohållbar. Även för oss som åker kommunalt.

(TÄBY, 2017-07-08)

#283

Jag skriver på eftersom jag inte anser att skarpäng har de resurserna inom kollektivtrafik och framkomlighet som krävs för att utöka mängden bostäder med 40%

(Täby, 2017-07-09)

#285

Sohelmosa

(Täby, 2017-07-11)

#286

Förbättra framkomligheten

(Täby, 2017-09-19)

#290

Verkligen dags att prioritera bilvägar från Skarpäng mot Stockholm! Bygg ut eller bygg nya bara något görs omgående! Cykelvägarna används ändå inte större delen av året pga det klimat och land vi lever i. Finns dessutom redan mysiga cykelvägar längst bostadsområdena.

(Täby, 2017-10-23)

#292

Trafik situationen är bedrövlig.
I rusningstrafiken går det inte att ta sig fram och när jag jobbar skift går det inte att åka kollektivt då turtäthet och anslutningar är undermåliga

(Täby, 2017-10-23)

#297

Jag bor i Skarpäng

(Täby, 2017-12-01)

#298

Vi måste få klarhet i detta först

(Täby, 2017-12-01)

#299

Jag instämmer helt med Olof Englunds genomgång av nuvarande trafiksituation. Framtiden kan inte bli bättre!

(Täby, 2017-12-01)

#300

Se www.trafik-i-taby.se

(Täby, 2017-12-01)

#301

Bedrövligt långa köer Rostocksvägen till Enebyängen på morgonen. De få gånger jag åker kommunalt kommer man knappt in i bussarna. De är redan överfulla med elever från Danderyds gymnasium. Intervallen på trafikljusen vid Eneby Torg behöver ses över.

(Täby , 2017-12-01)

#304

Håller fullständigt med dessa synpunkter....

(Täby, 2017-12-02)

#307

Jag skriver under på grund av att morgon-och eftermiddagstrafiken mot stan är ohållbar och om det blir snart 800 nya bostäder i Skarpäng - så blir trafiken omöjlig. Jag står bakom era alla 3 förslag.

(Täby, Skarpäng, 2017-12-04)

#310

Jag skriver under pga den hopplösa trafiksituation som uppstått för oss Skarpängsbor. Problemen är framförallt orsakade av de trafikljus och obefintliga bussfickor som Danderyds kommun skapat på Täbyvägen genom Enebyberg.

(Täby, 2017-12-05)

#312

Jag vill begränsa de sanslösa byggnadsplanerna. Jag vill INTE ha en kompakt höghusbebyggelse. Roslags Näsby lär bli en förfärande tillställning.

(Täby, 2018-02-08)

#317

Jag är positiv till en mer blandad bebyggelse, men håller fullständigt med om att den ohållbara trafiksituationen måste lösas först, t ex genom att bussfiler byggs längs med Enhagsvägen och/eller Enebybergsvägen. Det finns ett spårreservat längs med Enhagsvägen och det är svårt att förstå varför detta inte unyttjas för att möjliggöra effektiv kollektivtrafik mellan Skarpäng och Roslags Näsby, t ex med matarbussar som föreslås i denna namninsamling.

(Täby, 2018-09-29)

#321

Situationen med morgonpendling in till stan från Skarpäng är ohållbar.

(Täby, 2018-10-08)

#323

Jag håller med

(Täby , 2018-10-11)

#325

Det är helt oacceptabelt av våra folkvalda politiker och tjänstemän att driva igenom den planerade utbyggnaden av Skarpäng. Har man överhuvudtaget rådfrågat oss som bor här? Befintliga vägar till och från Skarpäng är idag bra 20h av dygnets 24. Morgon och kväll då flertalet av oss som bor här reser till och från jobbet blir det totalt stopp. Har räddningstjänst och ambulans fått uttala sig i den frågan?
Det pratas om en ny västlig förbindelse med danderyd/sollentuna. Detta grönområde är för många anledningen till att man valt att bosätta sig här. Mycket tråkigt om man skär av den gröna kilen med en bilväg.

(Täby, 2018-10-11)

#327

Tar mig minst 15 min längre tid idag att ta mig till jobbet än när vi flyttade hit. Idag hade jag inte flyttat till skarpäng in jag vetat det. Förstår inte varför det inte är mer prioriterar för politiker och SL. Ett samarbete med Danderyd är ju också viktigt. Känns inte som det finns heller.

(Täby Skarpäng, 2018-10-15)

#338

Oavsätt om man kör egen bil eller åker kommunalt är det svårt att ta sig till /från Skarpäng idag, i alla riktningar. Att täppa till möjligheten att röra sig söderut är mycket konstigt.

(TÄBY, 2018-11-05)

#345

Jag bor i Skarpäng och min framkomlighet kommer i hög utsträckning att påverkas av de planer som finns för utbyggnad. Jag påverkas redan idag av den bristfälliga framkomligheten i trafiken.

(Täby, 2022-06-18)