Trafiksituationen i Skarpäng

Kommentarer

#9

jag skriver under för jag tycker kommunen måste göra något åt trafiken/utfarterna ur Skarpäng. Små cirkulationsplatser vid Milstensvägen och Rostock tack!!!!
Samt hållplatsfickor på Täbyvägen för minskande köpbildningar....

(Täby, 2017-06-19)

#14

Jag skriver under för att jag har bott i Skarpäng i 21 år och ser tydligt försämringen av framkomligheten över tid. Det syns åxå tydligt att det pågår ett slags trafikpolitiskt "krig" mellan täby och Danderyd kring enebyberg och enebybergsvägen och då i synnerhet Danderydscenterns Siv Salhström som boende i Enebyberg minskar framkomligheten på enebybergsvägen. Dock var det Täby som började men avsmalning av enhagsvögen som därmed innebar ökad trafik genom enebyberg. Vi som är drabbade av detta krig är oss boende i skarpäng med omnejd. Därför: Bygg inga nya bostäder förens trafiksituationen förbättrats med bredare vägar och mer kollektivtrafik. Basta!

(Skarpäng, 2017-06-19)

#19

Korrekt problembeskrivning. Trafiksituationen är oacceptabel. Ologisk prioritering och konstruktion av infrastruktur. Att då öka antalet boende så mycket bäddar för en helt ohållbar situation.

(Täby, 2017-06-19)

#23

Förbättra samarbetet mellan Täby och Danderyd. Gör enebybergsvägen till en ordentlig genomfartsled med tre filer istället för att blocka trafik. Bussar måste komma fram

(Täby, 2017-06-19)

#25

Ohållbar trafiksituation. Både med bil och buss genom Täby, Danderyd

(Täby, 2017-06-19)

#27

Trafiksituationen i skarpäng är ohållbar!

(Täby , 2017-06-19)

#30

Att pendla till och från innerstaden kommunalt från Skarpäng tar minst 2 timmar/dag, inte acceptabelt för en barnfamilj så nära stan. Dessutom ganska enkelt att åtgärda med tätare turer och direktbussar till roslags näsby och roslagsbanan.

(Täby, 2017-06-19)

#31

Jag har bott i Skarpäng i fyrtio år och upplevt en successiv försämring av trafiksituationen. Vi har länge önskat en matarbuss till Roslags Näsby och Roslagsbanan men inte fått någon. Såväl samhällsekonomiskt som miljömässigt är det naturligtvis katastrofalt med allt längre restider, mer utsläpp på grund av stockningar, tomgångskörning och ständiga starter och stopp etc. Hur det ska bli när Skarpäng nu står inför en kraftig utbyggnad vill man helst inte tänka på. När ska kommunens politiker och tjänstemän ta situationen på allvar?

(Täby, 2017-06-19)

#32

Halva tiden för att ta sig med bil från Skarpäng till Södermalm ska inte behöva spenderas i köer i Skarpäng och Enebyberg (eller på Enhagsvägen och Norrtäljevägen).

(Täby, 2017-06-19)

#33

Att trafiken konstant står still är ohållbart. Skillnaden mellan rusningstrafik och inte rusningstrafik är natt och dag. Uppemåt tre gånger så lång tid till jobbet.

(Täby, 2017-06-19)

#37

Håller helt med! Fixa trafiksituationen först sen kan ni prata om att bygga nya bostäder i mindre omfattning än förslaget.

(Täby, 2017-06-19)

#48

Busstrafiken från Skarpäng till närmaste t-bana i morgonrusningen är redan idag orimlig, med ca 80% sena avgångar från starthållplats i Skarpäng och nära inpå 100% sena ankomster till Mörby Centrum/Danderyds Sjukhus

(Täby, 2017-06-19)

#50

Trafiken till och från skarpäng ligger redan idag på bristningsgränsen i morgontrafiken! Hur blir det frammöver? Något behöver göras INNAN nya bostäder byggs!

(Täby, 2017-06-19)

#57

Otroligt svårt att komma fram på morgonen. För mkt byggnadsplaner.

(Täby, 2017-06-19)

#58

Trafiksituationen är redan idag ohållbar. Den bör först åtgärdas innan ytterligare bostadsbyggen sker.

(Stockholm Täby, 2017-06-19)

#65

Det är redan en minst sagt kaotisk trafiksituation i och runt skarpäng. Ombyggnation i roslagsnäsby stoppar upp enhagsvägen.

(Täby, 2017-06-19)

#76

Jag håller med uppgifterna och åsikterna i inlagan. Vi kan inte bygga oss ir en dålig lösning, en hållbar lösning måste till från början!

(Täby, 2017-06-19)

#79

Det är viktigt att vi får en fungerande trafiksituation i Skarpäng.

(täby, 2017-06-19)

#90

Har läst TRAFIKUTREDNING SKARPÄNGS CENTRUM och enligt den och dess beräkningssystem CapCal fanns det 2016 inga kända trafikproblem: "Det finns inga kända kapacitetsproblem för fordonstrafiken i område" kapitel 2.2. Om CapCal låg till grund för beslut om att bygga bort alla busshållplatser vilket gör att både bilar och kollektivtrafik fastnar i trafik och försenar pendlandet 20-30 minuter varje dag bör det systemet inte ligga till grund för vidare beslut. Redan idag är det kö för att komma ut på rösjövägen, kö för att kommma ut på Enebybergsvägen och kö för att komna ut på norrtälljevägen/E22. Att dessutom tro att bara 10% av alla nyinflyttade till skatpäng kommer pendla till Stockholm city är oseriöst/korkat.

(Täby, 2017-06-20)

#91

Håller med hela skrivelsen!

(Täby, 2017-06-20)

#95

Som det är ny så orkar inte biltrafiken och busstrafiken genom Skarpäng. Stora och långa köer både för buss ocj bilar. Det ska inte behöva ta 40 min med buss från Rostock till Mörby vid högtrafik. Kan man bara tänka mig vilka avgasvärden det blir med alla dessa köer.

(Täby, Skarpäng, 2017-06-20)

#99

Jag tycker främst att det skapar en risksituation när inte ens utryckningsfordon kan ta sig fram. Ohållbart!!! I
dag försöker jag att åka kollektivtrafik innan 7 för att kunna ta mig till jobbet i stan utan att sitta på bussen i en evighet för att komma till Mörby, alla har inte möjlighet att åka så tidigt. Tomgångskörningen som blir i köerna borde dessutom vara dålig för miljön för boende runt Enebybergsvögen?

(Täby, 2017-06-20)

#104

Jag bor i skarpäng och har ett helvete flesta dagar i veckan att ta mig in till jobbet!

(Täby , 2017-06-20)

#105

Bättrd flöde i biltrafiken än vad det är idag!

(Täby, 2017-06-20)

#107

Jag skriver under då jag är orolig för att det extremt dåliga kommunikationerna, oavsett om det är bil, buss eller cykel, kommer att påverka värdet av våra bostäder och skapa en osäker trafikmiljö för mina barn! De ska gå till skolan och hela tiden vara orolig och tittat åt höger och vänster flera gånger då swishande cyklister & bilister viner förbi! Att bli påkörd av en cykel när man är 7år är nästan lika farligt som att bli påkörd av en bil som färdas i lägre hastigheter! Tänk er dessutom att bilar börjar ta smitvägar för att tjäna några minuter förbi köerna på de stora vägarna, DÅ är bilarna inne i våra villakvarter där våra barn lär sig cykla och gå! Tänk er själva, kl 8 en vanlig tisdagsmorgon, en 2-åring som springer före sin förälder för att komma till kompisarna på förskolegården, tycker att han/hon ser sig för men är för ivrig att komma fram och olyckan är ett faktum... Den 2-åringen har förmodligen lärt sig en läxa! Men frågan är om den 2-åringen någonsin kommer att gå igen?!

(Täby, 2017-06-20)

#108

framkomligheten har blivit helt omöjlig, och med de planer som ligger på förslag kommer det att bli helt hopplöst att ta sig till arbetet. Vi som bor längst in i Skarpäng har 10-15 min promenad till bussen på Täbyvägen - OM buss kommer....
Cykla - ja visst. Om cykel får stå i fred.
Cykla till jobbet - ja kanske. Men jag behöver bilen i jobbet!!! vill inte stå på Enebybergsvägen bakom bussarna som stannar vid de nya hållplatserna! jag vill inte heller trängas med de "spandexklädda" cyklisterna som inte använder de nya cykelbanorna!!
Tänk efter och planera bättre!

(Skarpäng, täby, 2017-06-20)

#109

Jag bor i Skarpäng och lever med de dagliga köerna för att ta sig till närmaste knytpunkt in till stan. Oavsett om det är Roslags Näsby, Danderyd eller Mörby. Gör det lätt för alla att använda kollektivtrafiken även från Skarpäng annars blir det bara fler bilar på E18!

(Täby, 2017-06-20)

#111

Framkomligheten på Täby/enebybergsvägen är redan ett skämt.

(Täby, 2017-06-20)

#112

Jag vill ha en expressbuss mellan Skarpäng och Mörby C för att kunna pendla till och från jobbet i sthlm city på rimlig tid.

(Täby, 2017-06-20)

#115

Jag bor i Skarpäng och värnar om framtiden i området.

(Täby, 2017-06-20)

#116

Från Skarpäng mellan 07.30 oc 09.00 tar det längre tid att åka till city än från ex Åkersberga och Brottby som ligger 15 km norrut.

(Täby, 2017-06-20)

#117

Daniel Kristoffersson

(Täby, 2017-06-20)

#119

Jag har bott i Skarpäng i över 25 år. sedan dess har de kollektiva kommunikationerna och den allmänna
framkomligheten har försämrats.Stillastående trafik är dåligt ur en miljöperspektiv, Bilkörning med upprepade
bromsningar och accelerationer ger inte "ecodriving" precis. Den stillastående trafiken ger även upphov till
irritation, stress och ohälsa för personer som behöver ta sig till arbete eller skola i tid. Aktiviteter på
arbetsplatser och skolor kan ej starta på utsatt tid med skadevekningar på de värdeskapande processerna som följd.

(Täby, 2017-06-20)

#138

Jag vill bevara grönområden i Skarpäng!

(Täby, 2017-06-21)

#143

Jag bor i Skarpäng och mina barn (9 och 11) kan inte ens korsa Rösjövägen vid korsningen vid Kopparvägen pga av all trafik som kör i hög hastighet.

(Täby, 2017-06-21)

#146

Jag skriver under pga att det redan är för mycket bilar och höga hastigheter i Skarpäng. 50-vägar som 30-vägar. Ser inte hur fler bilar skall hanteras då det redan är undermåligt.

(Täby , 2017-06-21)

#149

Jag drabbas hård av situationen
Väldigt dålig planering
Undrar varje dag när kör den vägen Hur de har tänkt

(Stockholm, 2017-06-22)

#155

Tomas Carlsson

(Täby, 2017-06-24)

#157

Jag skriver under pga att jag bor i skarpäng och anser att det redan är kaotisk med trafiken

(TÄBY, 2017-06-24)

#158

Håller fullständigt med.

(Täby, 2017-06-24)

#160

Kommunikationer och vägar behöver bli bättre innan byggnation av bostäder startas.

(Täby, 2017-06-24)

#168

Jag skriver på detta upprop också för att ge dessa förslag till förbättrad kollektivtrafik: 1) Skapa en busslinje 611 x som svänger av Täbyvägen och tar Enhagsvägen till E18 till Mörby C och Danderyds sjukhus. Det kan vara varannan 611, som slipper åka genom Enhagen och Danderyd. 2) Skapa en modern, bekväm cykelväg söder om Rösjön till Edsberg, Sollentuna och vidare till Kista. 3) Skapa busslinjer från Skarpäng till Roslags Näsby och andra Roslagsbanans stationer.

(Täby, 2017-06-26)

#173

Jag kunde inte uttryckt mig bättre själv! Skarpäng får inte bli en enklast i Täby.

(Täby, 2017-06-27)

#180

Ett ej genomtänkt förslag

(Täby, 2017-06-27)

#188

Jag anser att förslaget bör skrotas.

(Täby, 2017-06-27)

#189

Jag vill ha kvar grönområdena i vår närhet. Gör inte som alla andra och bygg överallt. Trista/lugna förortscentrum kommer att bli en bristvara i framtiden.

(Täby, 2017-06-27)

#191

Jag har bott i Skarpäng i 35 år och har under dessa år märkt av den försämrade möjligheten att med buss eller bil ta sig till arbetsplats i City! Detta beror på den under dessa år förtätade bebyggelsen/inflyttning till Skarpäng samt ”strypning” av buss- och biltrafik genom Enebyberg! Föreslagen utbyggnad av bostäder kommer att ytterligare försvåra/förlänga resan till City!
Av denna anledning bör en matarbuss från Skarpäng till RoslagsNäsby snarast införas samt ett ”matarstråk” från Skarpäng för snabb utfart på E18 via Enhagsvägen! Vidare bör översyn av genomfartsbegränsningarna i Enebyberg genomförs med Danderyds kommun!

(Täby, 2017-06-27)

#196

Vill att man bygger ut möjligheterna med kommunala färdmedel innan fler bostäder byggs.

(Täby, 2017-06-28)