Rör inte min terapi.

Kommentarer

#10201

Jag uppfattar socialstrelsens analys är något ogenomtänkt, visst har KBT visar stor effekt och i många fall effektivare. Men vi är alla inte stöpta i samma form och det finns många där KBT inte ger lyckat resutlat. Vad ska vi göra då? Ge upp?

(Åsa, 2017-03-22)

#10205

Jag och andra blir påverkade

(Stockholm, 2017-03-22)

#10210

psykisk sjukdom dödar! jag vill inte förlora fler.

(Emmaboda, 2017-03-22)

#10211

Jag tycker alla har rätt till RÄTT sjukvård!

(Söderhamn, 2017-03-22)

#10213

Jag tycker att förslaget är helt förkastligt. Man ska anpassa vården efter människorna och deras behov inte tvärtom.
Det borde vara en självklarhet!

(Hässleholm, 2017-03-22)

#10217

Jag tycker att Socialstyrelsens nya planerade riktlinjer låter som en dålig idé.

(Malmö, 2017-03-22)

#10218

Jag skriver under för att jag själv har blivit hjälpt av samtalsterapi och därför vet at det fungerar.

(Vännäs, 2017-03-22)

#10228

Socialstyrelsen agerar på ett sätt som strider mot forskningsresultat och tyder på okunnighet. De personer som ska dra riktlinjerna har glömt att olika människor har olika behov. Dom borde titta på hur dom gör i Norge och Tyskland och inte forna Sovjetunionen.

(Falun, 2017-03-22)

#10230

Jag skriver under dels på grund av att jag tycker att det saknas tydlighet om vilken hjälp som man kan få, dels för att jag är emot att Socialstyrelsen ska fatta detta beslut.

(Bromma, 2017-03-22)

#10242

Det är katastrof att göra på detta sättet.
jag har själv gått i psykodynamisk terapi och kbt, vilket har hjälpt mig.
Detta känna som 1800-tal!!

(Bandhagen, 2017-03-22)

#10246

Jag skriver under p.g.a. att människor har rätt att bli behandlad med respekt och hänsyn.

(Växjö, 2017-03-23)

#10247

Jag med egna ögon sett det ni beskriver och helt håller med er.

(Malmö, 2017-03-23)

#10268

All återhämtning från psykisk ohälsa/sjukdom är en mycket individuell process. Vägen till att återfå livslust och hopp ser olika ut, även om det finns några gemensamma grundläggande faktorer. KBT är bara en av möjliga metoder. För många är det mycket bättre med metoder där man tillåts förstå mer av grundproblematiken. Det räcker inte att enbart jobba med symtomen. Att få möta en terapihund med förare är en metod som flera skulle få hjälp av. Samtal kring existentiell hälsa är också avgörande för många, eftersom en väg tillbaka är att hitta sitt meningsskapande system.

(Mölndal, 2017-03-23)

#10269

Alltför många mår psykiskt illa utan att få hjälp. Det kostar liv. I förrgår tog en nära väns vän sitt liv. Fick ingen hjälp när han sökte. Mådde inte tillräckligt dåligt. Vem bestämmer det?

(Stockholm , 2017-03-23)

#10287

Vi är alla olika och en behandlingsform kanske inte passar alla. Vid brist på tider hos kbt-utbildad personal kan vanlig terapi vara livräddande och det som hindrar sjukdomen från att förvärras.

(Gävle, 2017-03-23)

#10293

Jag skriver under på grund av att jag själv har gått hos en psykolog och skulle förmodligen inte andas idag om det inte var tack vare det. Psykisk ohälsa är något som vi måste våga prata om och som måste lyftas fram och vårdas.

(Färjestaden, 2017-03-23)

#10296

Utan terapi hade jag aldrig överlevt!!

(Kalmar, 2017-03-23)

#10299

Jag själv har varit i en utmattningsdepression med ångest, och att min terapeut var den som hjälpte mig att bryta min mönster. Inte medicinen jag uppmanats äta.

(Göteborg, 2017-03-23)

#10300

Nedrustningen av den svenska vården är en fråga om liv och död för många. Nån dag kommer det beröra dig direkt. Det är bara en tidsfråga.

(Stockholm, 2017-03-23)

#10306

Samtalsterapi känns som den mest grundläggande, viktigaste formen av behandling. Att få sätta ord på hur man mår och få hjälp att förstå både varför och hur man kan komma vidare.

(Landvetter, 2017-03-23)

#10310

KBT passar långt ifrån alla. Själv fungerade det inte. Jag ville heller inte ha medicin. Vila helt utan krav på motprestation var vad just jag behövde. Psykodynamisk terapi vågade inte läkaren ge remiss till för att försäkringskassan helst ser att man går i KBT för att bevilja sjukpenning..

(Lund, 2017-03-23)

#10312

Jag är själv sjukskriven just nu för utmattningssyndrom

(Vimmerby , 2017-03-23)

#10313

För att ett sådant förslag socialstyrelsen lägger fram är så enormt, sjukt, förbannat omänskligt i den bakomliggande synen på människan.

(Malmö, 2017-03-23)

#10316

Psykiatrisk vård måste precis som annan vård individanpassas. Det går inte att ett utval av behandlingar och tro att de ska fungera eller passa för alla. Medicin, KBT och ECT fungerar jättebra för vissa men inte alla typer av patienter och alla typer av tillstånd. När dessa behandlingar befinns verkningslösa eller otillräckliga, måste det kunna erbjudas alternativ. Detta är oerhört viktigt för målet bör ju ändå vara att kunna erbjuda vård med syfte att patienten ska kunna leva ett så gott liv som möjligt trots sjukdom. Vården måste ges utifrån behov och ska bedrivas utifrån beprövad erfarenhet och evidens. Det finns gott om bevis för att andra metoder som tex. psykoterapi, hälsosam kost och motion, hänsynstagande till patientens behov och önskemål m.m resulterar i förbättrad hälsa, livskvalitén och ökar möjligheter till att bidra till egen försörjning. Det är ignorant att välja bort behandlingsmetoder som är visat efftektiva.

(Uddevalla, 2017-03-23)

#10321

Det är en självklarhet

(Malmö , 2017-03-23)

#10323

Jag går i terapi

(Sundbyberg , 2017-03-23)

#10329

En psykisk sjukdom ska ha samma möjlighet till rätt behandling, som en fysisk

(Östersund, 2017-03-23)

#10334

Jag tycker att alla skall ha möjlighet att få samtalsterapi!

(Smedstorp, 2017-03-23)

#10336

Det är oacceptabelt att de som mår dåligt inte får hjälp.

(Stockholm, 2017-03-23)

#10339

Jag dels blivit hjälpt av alternativa terapier och behandlingar dels att jag själv arbetar med detta.

(Stockholm, 2017-03-23)

#10340

Utan samtalsterapi och gruppterapi hade jag inte funnits här idag. Efter ett antal självmordsförsök förstod min klinik att jag behövde mer än KBT. Jag har ett nytt liv, jag är ett nytt jag - efter tre år med samtalsterapi och gruppterapi. Det gör ont i mig att det ens finns tankar på att dra ner på resurserna till detta viktiga. Det gör ont i mig att tänka att om jag hamnar där igen så har jag ingenstans att vända mig. Det är liv det handlar om, liv eller död. Jag önskar att dessa förslag inte går igenom och att Socialstyrelsen förstår varför det inte är rimligt. Säg inte åt en människa som redan tvivlar på allt och alla att det inte finns något att göra. Det finns massor att göra!

( , 2017-03-23)

#10342

Mångfalld och medicinfri läkning

(Stockholm, 2017-03-23)

#10347

Psykoterapi räddar liv och relationer

(Kalmar, 2017-03-23)

#10350

Det är oansvarigt att dra ner på samtalsstöd för människor som behöver det.

(Lund, 2017-03-23)

#10353

Jag har flera i min närhet som genomgått samtalsterapi och blivit bättre, samt några som bara blivit erbjuden psykofarmaka och gemensamt för dem är att de fortfarande mår dåligt.

(Uppsala, 2017-03-23)

#10361

jag har läst Bessel van der Kolks trettioåriga forskning om trauma i boken The body keeps the score. Olika behandlingsformer inom vården är nödvändiga för välmående människor och ett välmående samhälle.

(Örebro, 2017-03-23)

#10362

Lars Liljemark

(Enskede, 2017-03-23)

#10363

Jag möter många människor genom mitt yrke som känner en förtvivlan över att de kastas ut i en ovisshet när det gäller att få stöd.

(Stockholm , 2017-03-23)

#10364

Psykiskt välmående kräver terapi. Välmående ska inte vara en klassfråga

(Falun, 2017-03-23)

#10371

Har själv mått dåligt och har i olika perioder hjälpts av olika metoder.

(Umeå, 2017-03-23)

#10374

Jag jobbar själv som terapeut och har många nära som lider av olika form av psykiska handikapp. Att , som dessa riktlinjer kommer bidra till, försvåra ytterligare för dessa människor att få hjälp är skrämmande.

(Stockholm, 2017-03-23)

#10375

Terapi ska vara en rättighet för alla och inte vara beroende av tjock plånbok!! Terapi är förebyggande sjukvård!!!

(Malmö, 2017-03-23)

#10377

Riktlinjerna är ogenomtänkta, begränsande för möjligheterna till god och vetenskapligt tvivelaktiga.

(Malmö, 2017-03-23)

#10387

Forskare anser att antidepressiva mediciner inte hjälper. Dessutom är vi olika och därför behöver vi olika sorters hjälp

(Stockholm , 2017-03-23)

#10390

Jag vet att KBT och mediciner långt ifrån är lösningen för alla.

(Trelleborg, 2017-03-23)

#10391

Jag anser att Man SKALL erbjudas Psykodynamisk terapi när det är det bästa alternativet.

Nedan följer mitt ett inlägg jag skrev om detta på min wall rörande detta:

TLDR : Man SKALL erbjudas Psykodynamisk terapi när det är det bästa alternativet.
Skriv under om du håller med:
https://www.rorinteminterapi.se/namninsamling
Jag gick på Psykolog-programmet på SU endast ett par år - men en sak jag lärde mig var just att psykiska åkommor ter sig olika för olika individer. Människor generellt har många likheter men deras sjukdomstillstånd (även om de har samma diagnos!) och hur de upplever sjukdomen kan skilja sig påtagligt.
Som examinerad Psykolog lämnar du universitet (efter 5 år) med en av två terapiformer du kan använda för att behandla med; KBT och psykodynamisk terapi. Du måste gå ytterligare ett år (sk ptp tjänst) för att få din legitimation (därefter får du behandla patienter, och inte endast klienter).
Dessa två terapiformer är de som är mest förankrade i konkret forskning. Det är därför de erbjuds på en utbildning som fokuserar på -praktisk- psykologi.
En KBT behandling pågår i princip aldrig längre än 10 veckor. Dvs ca2.5 - 3 månader. Denna sortens tidsbegränsad (och möjligen lite mer intensiva) terapi fungera bra för många, i synnerhet vid behandling för fobier. Andra människor behöver mer tid, och lite andra förutsättningar för att på bästa sätt få hjälp med just sina problem. En psykodynamisk terapi kan pågå i flera år, och är mycket bunden till förtroendet mellan vårdtagare och vårdgivaren. Kom ihåg - all terapi är bara så bra som förtroendet mellan individerna som genomgår den!
För vissa människor (jag är själv en av dem) tar det längre tid att bygga ett förtroende till en vårdgivare, i synnerhet när man redan är i ett utsatt läge (som vid tex deppression). Många har haft dåliga erfarenheter i sin kontakt med olika vårdgivare. För tex många äldre kan KBT vid depression vara en mindre effektiv metod än psykodynamisk terapi.
KBT pågår sällan mer än 10 veckor (eller iaf högst 10 terapi-tillfällen). Den kostar generellt sätt mindre än psykodynamisk terapi eftersom den nyttjar färre resurser (främst resursen "tid". I synnerhet terapeutens tid). Det är därför rimligt att anta att detta förslag är i grunden ett ekonomiskt förslag....
Att genomgå en terapi är påfrestande. Det kostar patienten tid, energi och även pengar (även om det ofta är subventionerat). Visar det sig att terapin sedan inte ger den önskade effekten kan detta ge en känsla av total hopplöshet för patienten (detta kan uppstå när man behandlar med tex KBT när patienten uppenbart ska behandlas med psykodynamisk terapi). Att alltid "behandla med KBT i första hand" kan leda till att patienten avstår från att söka vård i framtiden eftersom hen blev felbehandlad i första försöket. Detta gynnar vare sig individen eller samhället.
Både psykodynamisk och kognitiv beteende-terapi behövs för att se till att alla människor som lider av depression får rätt behandling i ett tidigt skede. Detta leder nämligen till en större chans att bli fullständigt frisk igen.
*mic drop*

(Hässelby, 2017-03-23)

#10392

Sett på nära håll inom min familj hur stor hjälp terapi är, hade inte blivit samma resultat om det blir begränsat

(Malmö, 2017-03-23)

#10396

Arbetar själv som psykodynamisk terapeut i ett team med även kbt-terapeuter. Vi kompletterar varandra bra och ibland tar jag över patienter som behöver en fördjupad terapi. En terapiform passar inte alla...!,

(Lerum, 2017-03-23)

#10399

Har egen erfarenhet av behandling vid depression och ångestsyndrom och vet vilken avgörande betydelse det haft att få en individanpassad behandling inom vården. I mitt fall en kombination av läkemedel, psykologiskt stöd, behandling av sjukgymnast och psykodynamisk terapi i grupp. Ställer mig mycket frågande och tveksam till att en och samma behandling, och endast den, kan vara rätt för alla. Det vore ett enormt slöseri med människors resurser, såväl patienters som behandlares.

(Stockholm, 2017-03-23)