Protest mot Kungshems misskötsel och den likgiltighet de visar gällande inbrottsvågen som härjar i området.

Vi är flera hyresgäster, på Oppeby Gård i Nyköping, som har tröttnat på den bristfälliga, och ibland nonchalanta inställningen som vår fastighetsförvaltare Mats Andersson visar. Vi har vid ett flertal tillfällen försökt att prata med honom om saker som vi är missnöjda med, och även om vad Kungshem kommer att vidta för åtgärder gällande inbrott i garage, bilar på parkering och källarförråd, men möts ofta av likgiltighet och en väldigt dryg attityd gentemot oss som hyresgäster.

Det har vid några tillfällen varit inbrott i våra garage, som vi hyresgäster betalar 400 kr/mån för. Svaret vi får av Mats, om vi får något svar alls, är att det inte är till för förvaring av annat än fordon. Men många har fordonsrelaterade verktyg o. dyl. där också, för att kunna sköta om sina fordon. Polisen har varit ute dessa gånger, och uttryckt att det skulle vara bra med kameraövervakning. Men svaret som Mats angett är att det är krångligt, och att man måste ansöka om tillstånd.

Garageportarna är väldigt gamla och slitna. De är lätta att få upp, utan nyckel. Samt att de är svåra att stänga, väldigt tunga, och har uråldrig mekanism. Vi önskar därför att garageportarna byts ut.

Bilar på parkeringarna vid garagen utsätts veckovis för inbrott och slangning av bensin. De gatlysen som finns är otillräckliga, och personer kan lätt smyga omkring där oupptäckta. Området är otryggt och man känner sig inte säker där. Nya gatlysen som täcker större delar av parkeringarna, samt övervakning av området i form av kameror och vaktbolag är något vi känner att vi behöver, för att vi sak kunna känna oss trygga på tidiga morgnar och sena kvällar/natt.

I dagsläget står ett flertal bilar, som har okända ägare, på parkeringarna. Dessa har fått ett flertal parkeringsböter, men ingen ger sig tillkänna för dem. Vi önskar dessa bortfraktade, då de är en källa för brottslighet, samt tar upp plats för hyresgäster och besökande.

Även våra källarförråd har gång på gång utsatts för inbrott, och det har även eldats där. När vi har pratat med Mats angående eldningen där, så svarade han att: ”Det är en brandzon, så elden kan inte sprida sig uppåt.” Men det finns ju brandfarliga ämnen i vissa förråd, plus att det går ventilationsrör, där elden lätt kan sprida sig.

Vi har även klagomål på hur snöröjning utförs i området. Det plogas dåligt och skottas inte utanför flera portar när det snöat. Dessutom så sandas det inte alltid efter plogningen. Innan vi fick personliga parkeringsplatser, så skötte Kungshem skottning av dessa, men inte i nuläget. När vi betalar 150 kr/mån. Vi anser att det ska ingå. I alla fall att se till att det inte blidas vallar vid bilarna, som gör det besvärligt att köra ut/in från sin parkeringsplats.

Även trappstädningen är bristfällig. Det är ett städbolag som är inhyrt, och de tillhandahåller en sopvagn, sopborste med skyffel och mopp med moppgarn. Moppgarnen är våt lagda i förväg, och förvaras i en soppåse. De tar aldrig trappräcken eller fönsterrutor i portarna. Golven har synliga fläckar med ingrodd smuts efter att de varit och städat.

Vi har många fler saker som vi är missnöjda med, och önskar att vi blir hörda av vd:n av Kungshems fastigheter, Erik Westerberg och av vår fastighetsförvaltare Mats Andersson. Vår önskan är att Kungshems fastighetsförvaltning vill lyssna på oss hyresgäster, att vi kan skapa en god dialog, där vi alla blir nöjda.

Men det viktigaste för oss, frånsett trygghet och skyddande av egendom, så vill vi bli bemötta med respekt av vår fastighetsförvaltare och styrelsen!

Vi kommer skicka denna namninsamling till Hyresgästföreningen och Kungshems VD Eric Westerberg. Upprörda hyresgäster i Oppeby Gård Nyköping.

Genom att underteckna godkänner jag att Annethe Eriksson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.