Låt oss ta examen även om skolorna stänger

Vi som går grundlärarprogrammet mot arbete i fritidshem på Stockholms Universitet ska ut på VFU (praktik) på diverse skolor från och med tisdag den 24:e mars och vara där resterande termin.

Vi har planerad examen den 11 juni 2020 och detta önskar vi inte ska ändras. Många har redan fått jobb till hösten och resterande söker just nu, vilket gör att vi inte kan skjuta upp vår termin till augusti (som givits som förslag). Vi har läst 165 av 180 högskolepoäng och att bli fråntagna vår examen vore orimligt.

Vi vill se en tydlig plan för exakt vad som kommer att ske ifall ens VFU-skola stänger, om en själv blir smittad eller riskerar att smitta någon i riskgrupp och därmed inte vill åka kommunalt/vistas på platser med många människor.

Att Stockholms Universitet stänger ner all undervisning, med risk för att sprida smittan, men samtidigt vill släppa iväg väldigt många studenter till platser där de kommer behöva åka kommunalt, träffa barn och deras vårdnadshavare samt andra lärare är ett problem. Flera skolor har redan uttalat att de inte kommer ta emot VFU-studenter. Detta kommer medföra att många studenter kommer få ojämlik utbildning.

Låt oss ta examen oavsett hur det blir med VFU:n!

All information vi har fått tagit del av finns här: https://www.su.se/lararutbildningar/vfu/student/2.22149/information-till-vfu-studenter-med-anledning-av-coronaviruset-1.490363

Det är säkert flera lärarlinjer som drabbas av hur deras institutioner påverkas av COVID-19 och ni får mer än gärna också skriva under.

Alternativa lösningar:

• Vänta med att låta oss gå ut på VFU:n och möjligtvis göra det senare under våren ifall läget förbättras.
  • Vi har genomfört 3 av 4 VFU:er. Slå ihop betygen från dessa och ge oss digitala uppgifter.
  • Låt oss skapa uppgifter i linje med allt som händer. T.ex. Hur hade vi agerat om vi arbetat på ett fritidshem och denna situation uppstod?
  • Låt oss skriva planeringar som vi sedan kan diskutera med våra handledare.

Tack!

Matilda Mattsvåg    Kontakta namninsamlingens skapare