Inrättande av studio för ökad trygghet, studiero och måluppfyllelse i årskurs 4 på Fornuddens skola

Till ledningen för Fornuddens skola

Arbetsmiljön för barnen i årskurs fyra på Fornuddens skola är inte godtagbar. Det föreligger stora brister både vad gäller lagstadgad arbetsro och trygghet. Lärare har flaggat för detta och bett om mer resurser, i vissa klasser redan från höstterminens start, utan att insatser sattes in. Vårdnadshavare i 4C bokade ett möte med ledningen. Efter det mötet, i januari, fick klassen en lärarassistent. Några barn i klassen deltar också vissa lektioner i mellanstadiets lärcenter. Skolkuratorn är därtill inne i klassen. Ändå är kränkningarna nu snarare grövre och inte heller studieron är godtagbar.

Vårdnadshavare i klass 4C föreslog för ledningen att klasserna ska mixas om, då fler barn behöver stöd i klass 4C än vad som kan erbjudas i klassrummet. Detta förslag avslogs av ledningen. Vid samtal med föräldrar i parallella klasser vittnar flera också om att det även i deras klasser är brist på studiero och att kränkningar sker. Personalen instämmer i att studieron är ett problem. Många barn lider av huvudvärk, magvärk, ångest, nedstämdhet och oro. Barn som tidigare älskat skolan vill inte gå dit längre. Läget är akut, och barnen kan inte vänta längre på en rimlig arbetsmiljö.

Vi vårdnadshavare till barn i årskurs 4 på Fornuddens skola kräver nu att en studio inrättas även på mellanstadiet i Fornuddens skola. En studio stor nog, och med tillräckligt med resurser, för att de barn som behöver mer stöd än de kan få i klassrummet ska kunna få det. Vi välkomnar även andra insatser för att komma tillrätta med de problem som föreligger. Tryggheten i klasserna måste öka omedelbart och barnen få lagstadgad studiero och möjlighet att nå uppsatta mål.

Återkoppling från ledningen till vårdnadshavare sker med fördel genom V-klass.

Årskurs 4 Fornuddens skola    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Årskurs 4 Fornuddens skola lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.