Hör upp politiker Danderyds kommun!

Under året som varit har Utbildningsnämnden/Danderyds kommun haft kontroller på S2H Förskolor och under dessa inspektioner har man sett olika brister. S2Hs förskolor har förlagts med föreläggande och sedan vite för man bedömt anmärkningar så allvarliga.
S2H har genomfört en rad åtgärder och vid vidare inspektioner har man letat efter fler saker att anmärka på.

Danderyds kommun-Utbildningsnämnden har trots åtgärdsplan samt genomförda åtgärder valt att döma förskolan från början.

Kommunen äger marken samt fastigheten och enligt gränsdragningslistor också äger skyldighet att ombesörja säkerheten i fastigheten har förskolan via ett skyddsombud fått anmärkningar. Något som kommunen själva borde ta åt sig! Rektorn felanmälde till kommunen och åtgärder genomfördes.

Man säger nu att förskolan ändå inte sätter barnens trygghet främst. Detta då man under inspektionen tidigare i år funnit utstickande spikar i ett staket ute på gården, ett urkopplat höj-och sänkbart skötbord med en kabel på undersidan och ett olåst förråd på en del av förskolan där enbart pedagoger vistas. Ja att inte förglömma en brödkniv på hyllan i ett överskåp. Allt ovan åtgärdat av felanmälan eller personal på plats.

Något som utbildningsnämnden borde fundera själva kring är hur man kan återkallar ett föreläggande med Vite för att förskolan åtgärdat anmärkningarna för att sedan meddela förskolans ledning att förskolan skall stängas!

Här har man varken pratat med föräldrar eller pedagoger eller ledning om vad konsekvenserna och lidande för barnen blir. Kommunen säger sig sätta barnen främst och deras konsekvensbedömning hänvisar endast till att barnen måste byta förskola. Inga övriga konsekvenser för barnen tas upp i deras beslut.

Vi föräldrar måste få politikerna att höra oss och sätta våra barns välmående främst och ge dem tid till förändringen, inte politiken eller pengarna i det här fallet.
Om ni är av samma åsikt, vänligen skriv under och låt oss försöka påverka beslutsfattarna i rätt riktning.

Förälder på S2H Prästkragen    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Förälder på S2H Prästkragen lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.