Låt Valentina spela!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Låt Valentina spela!.


Gäst

#1

2015-10-26 23:44

Viktig fråga. Sverige och svenska organisationer på bildningsområdet har tidigare visat undfallenhet - dessvärre - för det fria ordet i Ukrainafrågan och dess allsidiga belysning.

Gäst

#2

2015-10-27 06:01

Det är skrämmande att det Fria ordet vanhelgas, att ukrainska påtryckningsgrupper ska få stoppa utställningar och konserter, bara för att tysta kritiker.
Koffe. J

#3

2015-10-27 09:22

Dummaste jag läst, pianisten sprider hat och rasism ... dvs uttrycker sig hatiskt mot en folkgrupp... idioti att Norrköping ska bjuda in henne hit... snacka om att skapa en plattform för en hatare... skäms 

Markus

#4 Re:

2015-10-27 10:28

#3: Koffe. J -  

Rasism är snarare det som sprids i det Ukraina som uppstått efter statskuppen, varvid nazister har fått för mycket inflytande, och där ryssar kallas för "icke-människor". Oavsett vad du tycker så har vi i teorin yttrandefrihet i Sverige, och då duger det inte att stänga ute denna ukrainska musiker bara därför att man inte delar deras åsikter.

Skämmas ska de göra som bekämpar yttrandefriheten.


Gäst

#5

2015-10-27 10:36

Måste ju försöka påverka mot Russofobin i det här landet om det är möjligt.

Gäst

#6

2015-10-27 11:33

För att inte ge efter för fascister o nazister.
William Wallace

#7 Att bli kallad för gris efter 8000 mord är ändå ganska milt

2015-10-27 11:41

Vad är värst, att en president mördar 8000 av sina landsmän på ett år eller att en annan av hans landsmän jämför honom med en gris för att han har mördat så mycket folk? Tycker svaret är enkelt. Jag säger bara: mer musik, mindre mördande! Ner med Porosjenko, ut med USA ur Ukraina!

Robban

#8

2015-10-27 12:04

Asså vad är det här för dumheter? pianisten är hatisk och yttrycker sig hatisk mot en folkgrupp... Att Sverige bjuder in sådana paranoida människor hit är oacceptabelt. Hon förnekar MH17 skjutningen också... snälla nån.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-10-27 12:14


Trombonen

#10

2015-10-27 13:30

Sorgligt att se att några stycken har fallit för lögnerna om Ukraina. Hur kan man med gott samvete ställa sig bakom en blodig och olaglig statskupp som lett till ofantligt lidande för väldigt många civila i östra Ukraina? Ett lidande som lett till att Ryssland tagit emot över en miljon flyktingar enligt FN. Hur kan man stå på den sida som enligt HRW och Amnesty International beskjuter civila urskiljningslöst med raketartilleri? Hur kan man med gott samvete ställa sig på den sida som bär skulden till att små barn lemlästas och bränns till döds på grund av en korrupt så kallad regering i Kiev som sponsras av västliga så kallade demokratier? Det är vad man gör om man motsätter sig att den här pianisten skall få spela piano. Det är den enda anledningen. Vill man däremot höra vacker musik så kan man faktiskt gå och lyssna på henne utan att ta ställning varken för eller emot hennes politiska åsikter för musiken hon spelar har inget med krig att göra. Hon kommer inte heller framföra politiska budskap. Det gör däremot de som vill stoppa henne och det budskapet är otäckt. Människor som inte ställer sig bakom demokratiska värderingar är de som inte borde vara välkomna i vårt land. Att stå bakom en våldsam statskupp är knappast att stå bakom demokratiska värderingar. "Grisen" i Kiev är en krigsbrottsling. Han hålls om ryggen av andra krigsbrottslingar. Flera av dem sitter i toppen av den politiska eliten i väst. De borde ställas inför rätta och straffas. MH17 nämns ovan. Jag skall jämföra med en bok. Läser jag en bok väljer jag nästan alltid att läsa hela. Från och med prolog till och med epilog. Läser man och förstår allt om MH17 så kommer man utan tvekan fram till att det inte alls är som det påstås i väst. Men väljer man att läsa bitar av helheten. Det vill säga endast det som västs propagandamaskin kokat ihop så blir man naturligtvis lurad. Det enda den här pianisten har gjort är att ha kritiserat människor som begår krigsbrott och brott mot mänskligheten. Självklart skall en kritiker av sådant få spela piano i Sverige. Allt annat vore förnedrande för det svenska folket.

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-10-27 13:31


Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-10-27 13:50


Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#13 Re:

2015-10-27 19:00

#8: Robban -  

Vad är det för nonsens, du häver ur dig? Att beskylla Valentina för att vara hatisk är orwellskt dubbelspråk då det enda hon gör är att kritisera en regim, som tillkom via statskupp och där man kallar ryssar för icke-människor. Och, INGEN förnekar att MH17 har skjutits ner.

Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#14 Re:

2015-10-27 19:04

#9: Gäst -  

Här ser man vem som sprider hat. Vadå "inte välkommen i vårt land"? Med den retoriken skulle man kunna tro att man har hamnat hos en högerextrem rörelse...
Yttrandefriheten  är helig oavsett vem du anser är välkommen i "ditt land".

Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#15 Re: Re: Re:

2015-10-27 19:11

#11: Harry - Re: Re:  

 Det är trams att argumentera som du gör, och jag börjar misstänka att du inte vill bli tagen på allvar överhuvudtaget. Det är väldokumnterat att nazister med kopplig till både Svoboda och Högra sektorn med våld tog över makten, varpå dåvarande pesidenten tvingades fly. Lika dokumenterat är det att medlemmar från det nazistiska Svoboda fick ministeroster i övergångsregeringen, och självaste Oleg Tyanibuk sågs i första ledet i den demonstration då en handgranat detonerade i protest mot Minsk 2.
Att tu måste ta till invektiv som "troll" visar bara vilken flagrant brist på argument du har, och säger mer om dig än om mig...

Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#16 Re:

2015-10-27 19:19

#12: Emil -  

Du häver ur dig så mycket nonsens att jag inte vet var jag ska börja.
Så ukrainska folket har rätt att välja vilket styre de vill; synd bara att den demokratiskt valde ledaren var tvungen att fly landet, för att par tusen nazister visste bättre än majoriteten av landet och använde våld för att tvinga bort honom.
Synd är det också att folket i Donbass enligt dig INTE har rätt att välja vilket land de ska tillhöra eller ens har rätt till lokalt självbestämmande, utan då är det enligt vissa helt legitimt att den inkuppade ledningen skickar stridsvagnar mot dem och släpper bomber över dem.
Att även du hänfaller åt det billiga och intelligensbefriade invektivet "troll", bevisar hur avväpnad på argument du är, vilket säger mer om dig än om mig.

Det finns därtill ingen naturlag som säger att Sverige måste vara en vasall till USA, som har snittat ett invaderat land per år sedan andra världskriget. Därtill är det ett tecken på såväl intellektuell oärlighet som bristande demokratisyn att folk som inte håller med dig inte har rätt att vistas i landet...

Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#17

2015-10-27 20:03

Kommentera gärna, och kritisera gärna sakligt. Osakliga påhopp undanbedes dock och kommer hädanefter att raderas.


Gäst

#18

2015-10-27 20:22

Det "fria ordet" ska gälla för alla, inte bara de som makthavarna tycker.....

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-10-28 07:57


Emil

#20

2015-10-28 08:28

Terroristerna i östra Ukraina är direktsponsrade av Putin och det finns riktiga ryska soldater som krigar där med ryskt vapen. De är där enbart för att störa Ukrainas demokratiska utvecklingen då om ryska folket ser att det blir bärrte levnadsstandard i Ukraina kommer Putin störtas. Krim är Ukraina!

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-10-28 08:43


Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-10-28 09:44


Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#23 Re:

2015-10-28 11:06

#19: Johan -  

 "Winter f fire" är en propagandafilm utan bäring på fakta, i stil med "Zero dark thirty". Vill du få en mer rättvisande bild av vad som hände i samband med ststakuppen så rekommenderar jag "Maidan massacre".

Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#24 Re:

2015-10-28 11:10

#20: Emil -  

Om du ska komma med sådana uttalanden att Donbas folkmilis är sponsrad av Putin, samt att reguljära trupper strider i Ukraina så får du bevisa, annars tar jag det som åhitt och propaganda.
Tvärtom så var syfte med Majdan att störa Ukrainas demokratiska utveckling. Donbas folkmilis strider för sitt folks rätt till självbestämmande vilket ukrainsak armén besvarade med att skicka stridsvagnar och nazistiska bataljoner.
Ukrainas ägo av Krim var blott en historisk parentes.

Markus Limmergård
Ansvarig för denna petition

#25 Re:

2015-10-28 11:17

#21: Johanna Andersson -  

Förmodligen finns det färre högerextrema i Ryssland än i Ukraina, även i absoluta tal, trots att Ryssland har en mycket större befolkning. Därtill utövar inte högerextrema i Ryssland makt på samma sätt som Svoboda, som genomför våldsamma protester, eller Högra sektorn, vars befälhavare Dmitri Jarosh har belönats med en hög position inom den ukrainska armén.
Det är bisarrt att jämföra Svoboda och Högra sektorn med SD, då SD inte deltar i statskupper där legitima, valda ledare störtas, eller deltar i inbördeskrig där landsmän dödas.
Högra sektorns Dimitri Jarosh sitter invald i den ukrainka Radan, och därtill har både Jatsenjuks och Porosjenkos partier infiltreras av extremhögra krafter. Så, med andra ord är det inte jag som ska läsa på.