Låt Valentina spela!

Hedra det fria ordet; låt Valentina spela!

Valentina Lisitsa är en begåvad pianist, född i Kiev Ukraina, men är bosatt i USA. Valentina, har efter oroligheterna på Majdantoget, vilket ledde till att Ukrainas dåvarande president störtades och tvingades fly landet, utmärkt sig för sina starka kritik mot det styre som har tagit vid, vilket undertecknad håller med om har präglats av odemokratiska krafter, delvis på grund av de medlemmar från fascistiska Svoboda som tillsattes i övergångsregeringen, men även sedan presidentvalet varvid regering har präglats av personer handplockade av USA, inte minst premiärminister Jatsenjuk, som Victoria Nuland från amerikanska utrikesdepartementet benämnde som "vår kille" i ett läckt telefonsamtal, och president Porosjenko själv, som enligt ett läckt dokument från Wikileaks, benämndes som "our Washington insider".
Valentina har på grund av sin kritik mot den ukrainska regimen beskyllts för "hatisk retorik", en beskyllning som aldrig seriöst har styrkts, varpå hon portades från att uppträda i Toronto.

Valentina ska uppträda nu på torsdag i Norrköping, och ukrainska påtryckningsgrupper försöker nu att blockera henne från att uppträda även där. Ånyo utsätts Valentina för grova beskyllningar, då hon påstås ha kallat ukrainare kollektivt för nazister och grisar, och ånyo saknas adekvata belägg. Detta skulle inte vara första gången som ukrainska påtryckningsgrupper stoppar det fria ordet i Sverige, då Oleg Muzykas utställning om Odessa tidigare i år hindrades från att ställas ut i ABF:s lokaler, och även där finns starka belägg för att just ukrainska påtryckningsgrupper låg bakom.

Detta är ett upprop för att hedra det fria ordet i Sverige. Om du anser att vår yttrandefrihet inte kan äventyras, bara för att vissa inte uppskattar att vissa åsikter yttras, så skriv på denna namninsamling, för Valentinas rätt till det fria ordet, och för musik fri från politisering.

Markus Limmergård    Kontakta namninsamlingens skapare