Förbättra situationen vid Kumla vårdcentral

Har du tröttnat på svårigheterna vid Kumlas Vårdcentral? Skriv under och hjälp oss protestera och visa att vi är många!

Vi, Väntjänstens samråd i Kumla, är djupt oroade, inte minst för våra äldre, över
Namnlös_design_(5).jpg den nuvarande situationen vid vår vårdcentral och vill uttrycka vårt allvarliga missnöje. Vi upplever allvarliga brister i tillgången att boka tider för besök. Väntjänstens samråd, tillsammans med dem som skriver under vår protestlista, vill framföra följande bekymmer och förväntar oss att Hälso- och sjukvårdsnämnden i region Örebro län vidtar omedelbara åtgärder för att förbättra situationen vid vår vårdcentral.

Svårigheter att boka tider för besök Invånarna ställs inför svårigheter när det gäller att boka tider för besök vid vår vårdcentral. Det är frustrerande och oroande att det inte finns tillräckligt med tillgängliga tider, vilket innebär att människor inte kan få den vård de behöver i rätt tid. Vi uppmanar er att utöka kapaciteten och förbättra tidsbokningssystemet för att möjliggöra smidigare tillgång till vårdcentralen.

Brist på läkare Vi konstaterar att det finns en allvarlig brist på läkare vid vår vårdcentral, vilket medför att invånarna inte kan få adekvat medicinsk vård. Detta leder till långa väntetider. Väntjänsten begär att ni agerar för att rekrytera och behålla kvalificerade läkare vid vår vårdcentral.

Konsekvenser för patienternas hälsa Den bristfälliga tillgången till läkare och svårigheterna att boka tider för besök har allvarliga konsekvenser för patienternas hälsa och välbefinnande. Människor kan bli tvungna att vänta i långa perioder med ohälsosamma tillstånd eller behöver söka vård på andra ställen, vilket kan vara kostsamt och ineffektivt. Väntjänstens begär att ni prioriterar invånarnas hälsa och återupprättar äldrevårdsenheten. Väntjänsten vill med skrivelsen lyfta äldres synpunkter på vårdsituationen i Kumla. Vi kräver att ni agera snabbt och konkret för att lösa dessa problem och förbättra vår vårdsituation. Vi ser fram emot att ni tar våra klagomål på allvar och arbetar för att förbättra vår kommuns vårdtjänster för att säkerställa en hälsosam och välmående befolkning.

Forskning Det finns en bred samling av forskning och rapporter om vårdcentraler och läkarbristen i Sverige.
·      Bristen på läkare och dess konsekvenser: Studier har visat att det finns en brist på läkare i många delar av Sverige, vilket påverkar tillgången till vård och resulterar i längre väntetider för patienter. Socialstyrelsen har nyligen angett ett riktmärke på 1100 listade patienter per läkare. Kumla VC med sina nästan 23 000 listade skulle behöva 20 anställda läkare. (källa: Socialstyrelsen, Läkarförbundet).
·      Utmaningar med tidsbokningssystem: Forskning har identifierat att patienter ofta stöter på svårigheter när de försöker boka tider för besök vid vårdcentraler, inklusive bristande tillgänglighet och långa väntetider (källa: Vårdanalys, patientundersökningar).   ·      Konsekvenser för patienternas hälsa: Studier har dokumenterat att fördröjd eller otillgänglig vård kan leda till försämrad hälsa hos patienter och förvärrade hälsotillstånd (källa: Vetenskapsrådet, forskningsrapporter).
·      En forskningsstudie från Norge som kom ut februari 2022 i den vetenskapliga tidskriften BMJ General Practice visade att dödligheten gick ned 25% om det fanns en god läkarkontinuitet. Vi upplever att man sällan får träffa samma läkare och har hört att Kumla VC gått från endast fast anställda läkare till att vara kraftigt beroende av hyrläkare.
·      Kommunikation och transparens: Forskning har betonat vikten av ökad kommunikation och transparens från vårdcentraler och beslutsfattare för att förbättra patienternas upplevelse och förtroende för vården (källa: Vetenskapsrådet, Vårdförbundet).
·      Kumla VC startade en äldrevårdsenhet som lades ned i samband med COVID-19 pandemin. Vi saknar den goda och trygga miljö och vård som gavs vid äldrevårdsenheten och en forskningsrapport publicerad juli 2022 i Scandinavian Journal of Primary Health Care visade också att de äldre där upplevde att vården där var mycket bättre.

Väntjänstens samråd genom Dan-Åke Moberg, ordförande

Väntjänsten genom Dan-Åke Moberg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Väntjänsten genom Dan-Åke Moberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.