Det oacceptabla dricksvattnet i Nikkala, Haparanda kommun.

Vi tänker inte acceptera det dåliga dricksvattnet mer som enligt kommunen ska vara "tjänligt". Prover har tagits efter påtryckningar av abonnenter som känt att det inte står rätt till med vattnet, proverna påvisade E-coli bakterier men efter att det genomförts spolningar av ledningsnät och nya prover tagits direkt därefter som då inte påvisat någonting så anses vi ha tjänligt dricksvatten. Tjänligt? Vatten vi ska dricka, duscha, tvätta kläder i och laga mat med, vatten som stinker av mögel, en lukt som inte ens gått bort vid kokning av vattnet, en sån stark mögel lukt så till och med tvätten luktar mögel, vatten som på vissa ställen även är ordentligt missfärgat. Enligt Länsstyrelsen och Livsmedelsverket ska dricksvatten vara klart till färgen och inte ha varken lukt eller smak “dricksvatten skall vara hälsosamt och rent.” Detta grundläggande kvalitetskrav slås fast i Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten.

Vårat vatten är varken hälsosamt eller rent, (och så har det tyvärr varit under lång tid) då även vissa hälsoproblem kan kopplas till direkt användning av vattnet.

Vi vill ha till åtgärder nu! Vatten är ett livsnödvändigt livsmedel och att inte hjälpa oss och se till att vi får godtagbart dricksvatten (som vi dessutom skattar för och förväntas betala vattenräkningar som om vi hade ett godtagbart dricksvatten) är oacceptabelt.

Sen skadar det inte med lite goodwill från kommunens sida med att vara ärliga och ge oss information om läget, svara på våra frågor och det vi efterlyser i form av offentliga handlingar, provsvar osv.

Och ska vi börja räkna extra kostnader här för oss abonnenter (eftersom allt räknas i pengar högre upp, och det brukar skyllas på att det kostar och att pengar inte finns) så ser det ut som så för oss utan val i form av:

Köpes vatten i massor från affären eftersom vi inte får något annat val än att annars dricka vårt förskräckliga kranvatten, (och en tank som fick stå i några dagar men togs bort), eller att sätta sig i bilen, köra och hämta från någon kastare el dylikt, extra bränsle, Sjukhusbesök pga olika hälsoproblem som i efterhand kopplats till användning av vattnet, mediciner, förstörda tvättar som fått tvättats om och om men lukten kvarstår = förstörda kläder och ev tvättmaskiner/torktumlare, extra tvättmedel som gått åt pga allt extra tvättande, extra el, spolande av vattnet i både förnämnda tvätt och även i förhoppning om att lukten ska avta såpass att det går att ex duscha i det utan att få hälsopåverkan av bara ångan, all den extra tid det tagit och allt extra jobb detta medfört och fortsatt kommer medföra oss tills problemet är löst.

Så vi KRÄVER även att vattenräkningarna för berörda abonnenters kommer att reduceras kraftigt tills vattnet är så som man kan förvänta sig i ett icke U - land. Det är det absolut minsta kommunen kan göra för oss.

Vi vill ha tjänligt vatten enligt alla stadgar, lagar och regler i ett värdigt land, där vi betalar skatt för även det. Och vi vill ha det NU.

Genom att underteckna godkänner jag att Nikkala Byborna lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.