Det oacceptabla dricksvattnet i Nikkala, Haparanda kommun.

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering kring det usla dricksvattnet i Nikkala

2021-10-26 23:51:02

Ja nu är det inte bara uselt dricksvatten utan otjänligt (än en ggn på en månads tid) Men nu med intestinala enterokocker som vi fick sms om Lördagen den 23/10 - 21. Kommunen såg inte till att en tank med dricksvatten till abonnenter kördes ut direkt  i samband med detta utan detta kom på plats till skolans parkering först på Söndagen den 24/10 kl 13.00. Ej heller har det gått ut någon bredare information som täcker den större delen av innevånarna ex radio, lokaltidning, lokal nyheterna och till äldre som ej har sms tjänst eller sociala medier. Och då intestinala enterokocker kan stannar kvar på ex porslin, bestick, händer osv om vattnet inte nått upp till kokpunkt innan bakterien dör så är detta viktigt att få reda på eftersom det blir svårare vid disk, tvätt, hygien osv och ev farligt för spädbarn och dom med svagt immunförsvar som kan få i sig det via sådant och ev bli sjuka. Vi vet ej heller och har ej fått någon vidare information om hur länge vi varit exponerade för bakterierna innan kokningsrekommendationerna gick ut på sms. Kommunen menar på att vi abonnenter omfattas av STRIKT Avgiftsskyldighet angående vatten fakturorna vilket i detta fallet absolut inte borde råda då våra mänskliga rättigheter till rent vatten inte bara blivit kränkta, vattnet är för ANDRA gången under ca en månads tid OTJÄNLIGT av bakterier vilket gör att vi inte kan använda det utan att riskera hälsan. TOTALT OACCEPTABELT. Delar av byn har dessutom ordentligt missfärgat vatten utöver de andra problemen som tillstött med vårat dricksvatten.

Nikkala Byborna

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.