Dags att Utöka trafik direktbusslinjer 818c (813c, 812c, 815c)

SL har under flera år dragit ned turtäthet på direktbussar från Tyresö (och Haninge för 818c). Detta trots politiska beslut att öka kollektivt resande och att antalet boende längs bussens streckning ökat och fortsätter öka. Ingen fakta om vikande passagerarantal för tex 818c har presenterats. Tvärtom, vi som resenärer och kunder upplever att vi är fler än tidigare på 818. Antalet avgångar utan tillräckligt antal sittplatser har ökat alltmer efter senaste nedragningen vid årsskiftet. Resenärers missnöje är tydligt på sociala media och återges i flera olika videos SL publicerat på Facebook, kontakter med kommuner och media som MittI. Tyresö kommun har länge klagat kraftfullt utan förändring från SL. Det finns sannolikt ekonomiska incitament för Nobina att ytterligare försämra för oss resenärer. SL visar ingen förståelse och inget tyder på förbättringar. Dessutom finns regler som säger att inga bussar som körs i mer än 70 km/h tillåter det stora antalet stående passagerare som numera är ett faktum för alla c-bussar från Tyresö (812, 813, 815, 818).

Skälen som anges anses t ex vara tidsvinst genom att åka T-bana. I somras önskade SL/Nobina att ta bort 818c pga att Gullmarsplan inte kunde hantera fler passagerare. Med den tidtabell som gäller för våren stannar än fler Tyresö-bussar på Gullmarsplan. Numera är det oerhört trångt inte bara på Gullmarsplan utan även N:a Sköndal för både bussar och väntande kunder. Men ändå anser SL att kunderna från t ex 818 istället ska ta omvägen till Gullmarsplan.

Detta medför för oss som resenärer t ex

* Trängsel på Gullmarsplan & t-bana (komfort)

* Krångligheter med byte  (smidighet)

* Stora problem att ta tillvara på restid till annat som t ex arbete eller avkoppling (effektivitet)

Med denna namninsamling önskar vi återinföra och ytterligare utöka turtäthet för direktbussar Tyresö/Haninge (818c ursprungligen avsett och efter en tids namninsamling även avseende 812, 813 och 815c. Materialet kommer lämnas till SL samt Tyresö/Haninge kommun.

Sprid gärna i social media samt i lappar i busskurer.