Bregott till barnen i Kalmar kommun

Vi som skriver under det här vill att barnen på skolor och förskolor i Kalmar kommun återigen ska kunna serveras Bregott. Man sparar pengar genom att byta Bregott till lättmargarin, men man kan inte göra det med hänvisning till näringsriktigheten. Och Livsmedelsverket ger inget förbud mot att servera Bregott.

I september i år fattade tjänstemännen i Kalmar kommun ett beslut om att alla förskolor och skolor endast får servera lättmargarin. Man hänvisade till Livsmedelsverkets rekommendationer, men mycket talar för att det är kostnaderna som ligger bakom beslutet.

• Mättade fetter från mjölk (som i smör och Bregott) anses idag inte farliga för hälsan.
  • Mjölkfetter innehåller många olika fettsyror varav t ex smörsyra har hälsofördelar.
  • Flera barn på förskolor och skolor som hittills serverats Bregott har nu slutat äta smörgås och riskerar att inte orka med sin skoldag.

Lättmargarin anses bättre för att det innehåller mer omättat och fleromättat fett, men:
  • Lättmargarin är en "påhittad" produkt som görs genom att olika oljor och vatten blandas och genom flera processer görs till en bredbar massa som färgas gul och smaksätts med smörarom.
  • Det finns ingen forskning som visar att fleromättat fett i den här formen är nyttigt.
  • Fleromättade fetter är mycket känsliga för oxidation (härsknar av syre) och när de oxideras blir de istället skadliga.
  • Forskningen som visar att det är bra med mer fleromättat fett har gjorts på människor som ätit naturliga råvaror med fleromättat fett: fet fisk, nötter, frön och olivolja. I dessa "naturliga förpackningar" är fettet skyddat mot oxidation.
  • Av de fleromättade fettsyrorna är det viktigt att få i sig rätt balans mellan omega-3 och omega-6. Tyvärr hjälper inte lättmargariner till med det, de innehåller relativt mycket omega-6.

Så här säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysologisk kemi i Lund.

Vi anser därför att kostnader måste sparas på annat sätt än genom att försämra barnens mat.

För mer information om bakgrund, läs vidare under fliken "Tillkännagivanden".

Malin Johansson Östbring    Kontakta namninsamlingens skapare