Skriv under för bättre ridvägar på Bogesundslandet i Vaxholm

Kontakta namninsamlingens skapare

Bättre ridvägar på Bogesundslandet i Vaxholm

2023-10-27 07:51:27

Tack för att du skrev under!

En hel del har hänt sedan vi skickade ut listan. Vi har mejlat med Statens Fastighetsverk, SFV, bildat en grupp med representanter för de olika stallen på Bogesund som ska träffas regelbundet. I den gruppen har vi också haft möte med SFV:s skogsförvaltare och vi har redan fått till stånd en hel del förbättringar.

En viktig sak i sammanhanget är att långsiktigt ändra synsättet på hästverksamheten från beslastning till tillgång. Faktum är att vi som rider på Bogesund betalar mycket pengar till Statens Fastighetsverk, via gårdarna i form av stallhyror och ridavgifter. Vi bidra alltså ekonomiskt till den statliga verksamheten och dessutom till att göra Bogesundslandes tillgängligt och öppet för alla som vill vistas i naturen.

Här är fyra viktiga saker som vi åstadkommit:

1) Vi har fått igång en dialog med Statens fastighetsverk vilket bland annat resulterat i att skogsvägar grusats om med grus som är mer skonsamt för hästhovar, hundtassar och cyklar i ett av spåren.SFV har därmed fått insikt om att man inte bara kan ta hänsyn till lastbilstrafik på dessa vägar utan också behöver ta hänsyn till friluftslivet.

2) SFV har förstått att skogsarbetet helt förstört ridstigarna på hyggena. Bakom Gamla Broknäs och bakom Uteke gård är stigen nu markerad med blågula snitslar och vissa vindfällen är åtgärdade. OBS! Ta in bort snitslarna eller några band som SFV satt upp. De markerar ridstigar och visar hur skogsarbetet ska avgränsas!

3) SFV ansvarar för att åtgärda stora vindfällen som gårdarna inte har tillräckliga maskiner att ta hand om.  Ansvarfördelningen är tyvär fortfarande lite oklar avseende var gränserna går för detta, men det jobbar vi på att klargöra.

4) Tillsammans med Statens fastighetsverk arbetar vi för att förbättra kartorna för ridvägar. Visionen är ett bibehållet kulturlandskap och att kunna rida, cykla eller vandra mellan de befintliga stallen på Bogesundslandet på ett sätt som är säkert och skonsamt för alla.

Malin Osterman Hallare

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.