Extra föreningsstämma i Kalmar FF

Kontakta namninsamlingens skapare

Information och förtydligande

2018-12-10 11:00:15

Efter en dialog där Kalmar FF:s styrelse har visat handlingskraft och insikt har styrelsen och vi som företräder namninsamlingen tillsammans enats om att ersätta den extra föreningsstämman med en tidigarelagd ordinarie årsstämma.
Vi förväntar oss nu medinflytande över val av datum för den tidigarelagda årsstämman.

Vår inriktning har hela tiden varit att nå fram till något som innebär en påtaglig förnyelse och bättre förankring av styrelsearbetet i Kalmar FF, under kontrollerade former och i maximalt samförstånd. Nu ser vi att Kalmar FF:s styrelse har skapat ett utrymme för sådan förnyelse, och då menar vi att det bästa för vår förening är en tidigarelagd ordinarie årsstämma.

På årsstämman ska ny ordförande i föreningen utses. Årsstämman ska även hålla val av minst tre nya styrelseledamöter, som fyller upp platserna efter Johan Assarsson, Rickard Teern och P-O Persson. Valberedningen avgör ifall styrelsen ska utökas och om i så fall ytterligare personer ska väljas in.

Vi kommer att inför årsstämman presentera förslag på vilka vi anser bör väljas in i styrelsen. Antingen som företrädare för de som skrivit på namninsamlingen, eller allra helst, tillsammans med föreningens valberedning. Nu ser vi det som självklart att vi och valberedningen öppnar en dialog kring detta, med ambitionen att nå samförstånd.

Utöver att avhandla ovanstående val ser vi gärna också att årsstämman innehåller ett öppet samtal om föreningens framtid och om vilket Kalmar FF vi vill ha och vara. Utan att gräva i det som har varit och handla om att ge svar på olika beslut. Fokus ska vara framåt!

Avslutningsvis noterar vi att styrelsen kommunicerar olyckliga resonemang om grunder för att sitta i föreningens styrelse. Kalmar FF är beroende av engagerade sponsorer, och sådana ska naturligtvis ha ett rimligt inflytande. Det bör dock handla om ett informellt inflytande. Vi motsätter oss att se det som naturligt att villkora sådant engagemang med en formell plats i styrelsen.

Heja Kalmars röda bröder! FF till tusen!

Andreas Treffenberg, 076-851 00 15
Joakim Persson, 073-730 50 12
Linus Hellman, 073-10 13 13 7
Karl Holst, 073-508 11 12
Mikael Johansson, 070-652 52 18
Martin Karlbom, 070-251 55 45
B-G Svedjenäs, 073-825 04 74

En uppdatering gällande extra föreningsstämma i Kalmar FF

2018-12-08 13:02:43

Hej. Här kommer en liten uppdatering gällande den extra föreningsstämma som vi ansökt om. Styrelsen har valt att räkna dagen de mottog vår skrivelse per post (28/11) som dag ett istället för den dag vi mailade dem samma skrivelse. Det är inget vi tänker bråka om även om vi finner det hela lite märkligt då de haft två veckor på sig att hantera detta. Innebörden blir att de har fram till 12/12 på sig att kalla till en extra föreningsstämma.

Vidare har kansliet lovat att alla som har ansökt om nya medlemsskap kommer att få dessa i god tid till den extra föreningsstämman.

Framställan angående extra föreningsstämma

2018-11-23 07:27:28

Hej,

Jag vill börja med att tacka för det oerhörda engagemang som ni alla visat upp. Det visar på hur viktigt det är att vårt Kalmar FF styrs på ett sätt som vi alla kan skriva under på. Jag hoppas att vi kan se en liknande uppslutning vid den extra föreningsstämma som kommer äga rum i början av 2019.

Här nedan hittar ni den skrivelse som jag tillsammans med ett antal personer från olika delar av supporterskaran anser vara den formulering som har störst gagn för vår förening.

Begäran om att Kalmar FF kallar till extra föreningsstämma

Med bifogad namninsamling som underlag begär vi härmed att Kalmar FF kallar till en extra föreningsstämma, och att den ska äga rum senast 2019-01-15. Extrastämman ska rösta om att ersätta ett antal styrelseledamöter.

Vi förväntar oss att Kalmar FF ser att vårt stöd med mycket god marginal uppfyller stadgarnas krav. Inte minst med hänsyn taget till det stora antal nytecknade medlemskap som vi vet är under behandling, och som vi förutsätter att Kalmar FF inser närmast unisont är ämnade som stöd för vår namninsamling.

Vi vet att vi skulle kunna forcera fram den extra föreningsstämman tidigare än 2019-01-15, men vi vill ge vår förening rimlig tid till förberedelser och passera de stundande storhelgerna.

Vi har nåtts av uppgifter om att styrelsen överväger att ställa som ultimatum att hela styrelsen lämnar ifall någon i styrelsen röstas bort på den extra föreningsstämman. Vi riktar misstroende mot styrelsearbetet i Kalmar FF, men har inte något intresse av att tvinga bort hela styrelsen.

Vårt mål är att förtroendet för föreningens styrelse ska återskapas. För att uppnå det målet bedömer vi att en minoritet av dagens styrelse måste bytas ut. Skulle föreningens nuvarande styrelse visa sådan brist på omdöme, ansvarstagande och föreningskänsla att den därmed väljer att avgå i sin helhet så beklagar vi det djupt.

Hur många och vilka ledamöter som behöver bytas ut, liksom vilka nya som ska föreslås, önskar vi hantera i dialog med valberedningen. Det kommer i den här processen att handla både om att uppnå en tillräcklig förnyelse, och om enskilda ledamöter som vi menar saknar förtroende bland föreningens medlemmar och sympatisörer. I vår dialog med valberedningen kommer vi att presentera våra grunder för detta. Förändringen behöver hantera det bristande förtroendet och samtidigt vara en balanserad avvägning mellan behoven av förnyelse och kontinuitet.

En del i återskapandet av förtroendet menar vi är att de nya som väljs in i styrelsen särskilt bidrar till att bredda styrelsens förankring i familjen Kalmar FF. Vi har förtroende för den nuvarande styrelsen vad gäller dess hantering av föreningens ekonomi, men styrelsens nuvarande komposition tillsammans med den senaste tidens agerande, liksom bland annat de senaste årens misslyckade värvningar - vilka i grund och botten styrelsen bär det yttersta ansvaret för - gör att förtroende idag saknas vad gäller synlighet, fotbollskunnande, kommunikation, marknadsföring och föreningsbärande. Styrelsen för Kalmar FF måste bestå av en större bredd och mångfald än idag.

En elitfotbollsförening må ha stora likheter med att driva ett företag, men skillnaderna är också betydande. Det är avgörande att styrelsens nya ledamöter utöver sin kompetens uppbär ett brett och djupt förtroende bland föreningens medlemmar och sympatisörer.

När Kalmar FF har kallat till extra föreningsstämma är vår ambition att omgående inleda dialogen med valberedningen.

Avslutningsvis råder vi den styrelse som leder föreningen efter den extra föreningsstämman att dra lärdom av den senaste tiden, och att jobba för att återskapa sargade relationer. Den bredd och styrka av missnöje som bevisligen har skapats är något mycket ovanligt i en familj som förenas i så konkreta gemensamma intressen. En styrelse i en förening som Kalmar FF måste synas, kommunicera, leva upp till föreningens själ och värdegrund, och tillvarata och uppskatta dess största hjältar.

Heja Kalmars röda bröder! FF till tusen!

Andreas Treffenberg, 076-851 00 15
Joakim Persson, 073-730 50 12
Linus Hellman, 073-10 13 13 7
Karl Holst, 073-508 11 12
Mikael Johansson, 070-652 52 18
Martin Karlbom, 070-251 55 45
B-G Svedjenäs, 073-825 04 74

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.