Flytta Stockholms nya sprututbyte!

Kontakta namninsamlingens skapare

Film från 15/1 på hela mötet om placeringen av sprututbytesverksamhet på Gullmarsplan

2018-01-23 00:40:15

Hej, nu finns mötet som hölls 15/1 att titta på, upplagt på youtube. Klicka på länken nedan:

Nätverket Inget sprututbyte på Gullmarsplan!

Möte IKVÄLL för allmänheten på Skulptörvägen 8 och Quality Hotel Globe

2018-01-15 07:00:52
Obs! Möte ikväll!

Träffa ansvarig Jessica Ericsson (L)

kl. 19:00 kan man titta på lokalerna på Skulptörvägen 8

Mötet startar ca kl. 19:30 På Quality Hotel Globe/Cosmos Arenaslingan 7,

Hej,

19/12 var vi och lämnade över namnunderskrifterna till hälso- och sjukvårdsdirektören Barbro Naroskyin inför Hälso- och sjukvårdsnämndens möte där liberalerna hade hoppats på att klubba igenom Skulptörvägen 8 som placering för Stockholms nya sprututbytesmottagnig.

Beslutet på mötet:
"att uppdra åt hälso- och sjukvårdsdirektören att innan beslut om lokalisering av den nya sprututbytesverksamheten föra dialog med berörd stadsdelsförvaltning och andra intressenter i närområdet."

Pga. att många mailat och ringt till politikerna i hälso- och sjukvårdsnämnden över den ogenomtänkta och högst olämpliga placeringen direkt granne med en förskola och på Gullmarsplan som redan idag har problem med stor narkotinahandel, så tog flera av dem ställning för att det måste gå att hitta en bättre plats.

Enskede Årsta Vantörs nämndmajoritet är emot placeringen och även lokalpolisen Globen.
De flesta verkar tycka att en sådan verksamhet ska ligga på ett sjukhusområde.
Inte i direkt närhet till förskola, ungdomsmottagning, BUP. Inte heller på Gullmarsplan som enligt polisen kommer få ännu större droghandel och mer stölder som konsekvens av en mottagning här.

Nu har Jessica Ericsson (L) trots beslutet, gått ut med inbjudan (endast i metro och mitt-i, förra veckan) till ett möte IKVÄLL måndag 15/1 som dock endast verkar handla om att de tänkt informera om verksamheten och svara på frågor. Ingen dialog eller intresse av synpunkter. De har tom valt ett datum som de visste att Enskede Årsta Vantör stadsdelsnämnd INTE kan komma. I annonsen/inbjudan står det att mötet ska hållas på just Skulptörvägen 8 men det har ändrats till att man kl 19:00 har möjlighet att titta på lokalen där, och sedan hålls själva mötet på Quality Hotel Globe kl 19:30 ca.

Allt i annonsen tyder på att de inte utreder någonting, utan redan har bestämt sig. Om de inte jobbat på som tusan under dessa 2-3 veckor sedan 19/12 under jul- och nyårshelgen... Ska bli intressant att höra vilka andra platser de har tittat på i hela Stockholms län. Vilka sjukhusområden eller andra kommuner i länet.

Om ni inte vill ha hit verksamheten så är det enda sättet att visa att vi är många. Kom på mötet och fråga ut Jessica vad hon håller på med. Och maila gärna politikerna i Hälso- och sjukvårdsnämnden, hälso- och sjukvårdsdirektören samt hälso- och sjukvårdsförvaltningen om er åsikt. Så att de inte röstar för, den 31/1.
Kunde vi påverka förra gången så kan vi göra det igen. Men släpper vi det så kommer förskolan/området ha uppskattningsvis 100 narkomaner per dag utanför om ett par månader.

Tack för er medverkan!

Nätverket Inget sprututbyte på Gullmarsplan!

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.