Gör Skärstad Prästgård och Prästgårdsparken till en mötesplats för hela bygden och för alla åldrar

Kontakta namninsamlingens skapare

Möte med kyrkopolitiker i Skärstad församlingshem inför valet.

2017-09-12 22:02:41

Missa inte att rösta i Kyrkovalet!

• Vår gemenskapslängtan efter en mötesplats för Skärstad lever vidare. ŃjjI söndags var vi några stycken ur "Föräldrainitiativet" som fick tillfälle att möta några av våra kyrkopolitiker. Det blev ett gott samtal där man öppnade dörren för att andra församlingsbor skulle kunna ansvara för träffar för att vi ska kunna lära känna varandra bättre.  Cristine erbjöd sig t ex att leda tovningslurs och alla vi i Färäldrainitiativet har väl tankar kring "Dela med sig projekt". Inte minst "det goda samtalet exempelvis Föräldrar emellan

Nåväl.

Vi vet alla att det var tvärstopp då vi sökte Dialog med kyrkorådet inför försäljningen av Prästgården i Skärstad.

Flera av dem uttryckte att de ville stå bakom vårt initiativ och hjälpa oss i starten om så önskas

Några är av ståndpunkten.  "Det kommer aldrig gå att få folk från samhället i Skärstad  "

Men jag kommer nyttja rätten att få person rösta.

Min första röst lögger jag på

Anna Heimersson, 45 år boende i Gisebo.

Andra rösten:

Förstanamnet Kylberg är nog pensionär men en ny röst som uttryckt sig vilja stödja oss i vår längtan efter en möresplats.

Tredje rösten:

Margareta Friden var inte så positiv till vära idéer i förra rundan men uttryckte med eftertryck nu att "hon ska göra allt som står i hennes makt att stödja våra idéer."

Mina röster kommer i den ordningen jag nämnt då  jag röstar senare i vecksn.

Kyrkorådet vill öppna för att göra Församlingshemmet

Mer ändamålsenlig och välkomnande.

Sitt inte kvar utan ta vara på din möjlighet att påverka utfallet. ..

Mvh Mattias Nystrand jń

Hearing i Kyrkovalet i Skärstad Församlingshem

2017-09-08 12:08:30

Hej! I samband med gudstjänsten i Skärstad Kyrka på söndag så inbjuds alla som är intresserade av höra vad kyrkopolitikerna har för vision för Skärstadbygden. Eftersom vi vet att det görs viktiga satsningar på ungdomsarbetet i Landsjökyrkan och att man satsar på en Upprustning av "Tossehall" vid Bunn så kan vi behöva lyfta frågan om satsningar på Skärstad också. Fortfarande kan jag personligen se att behovet av en mötesplats för alla åldrar. Vid särskilda högtider men också som regelbundna samtalsgrupper kring existentiell hälsa på olika såsom hur vi känner tillhörighet och hur man hanterar stress och det svåra familjepusslet osv Och så förstås erfarenhetsdelandet över generationsgränserna. Kunskap i hantverk av olika slag som delas i kortkurser..

Jag tror att om man exempelvis renoverar och upprustar församlingshemmet skulle det kunna vara ett viktigt forum för oss som bor i Skärstaddalen.

Oavsett vad du tänker i frågan så vore det fint om vi var ett gäng som mötte kyrkopolitikerna efter kyrkkaffet och Sydafrikarapporten nu på söndag.

Kl12 är nog en bra tid att starta!

Mattias

Familjer i Skärstad med omnejd

En kyrka för alla, för hela bygden

2017-03-25 18:06:34

Nu när kyrkklockorna precis har ringt in helgen så påminns vi om vikten av att ha en kyrka som är allas. Även oss som inte besöker den lika ofta.  Alla har vi behov av Existentiell hälsa enligt WHO. Den världsomspännande organisationen har genom intervjuer och forskning definierat det som höjer vår livskvalitet; En känsla av sammanhang  (grupptillhörighet ) , Upplevelse av helhet (fysiska,  psykiska , sociala, existentiella behov)

, Harmoni och inre lugn, upplevelser av förundran, Förhoppning (känna hoppfullhet inför framtiden i föräldraskap,  i karriär,  i utbildning, inför pensionering mm

Detta är teman som vi också tycker att vi i kyrkan vill ha forum för. Vi behöver dela glädjen över att vår plats på jorden blev just här men också hjälpa varandra att skapa vägar till möten för några av oss ibland och för alla ibland ( ex midsommarfiranden mm)

Nu vädjar jag till er som som vet om att de flesta nu sittande kyrkopolitiker inte läst vår namninsamling, en politisk vald ledning som sagt nej till att möta "Föräldrainitiativet" för att höra deras väl underbyggda enonomiska förslag till alternativ till försäljning av prästgården (framförallt ett uttryck FÖR att skapa en mötesplats för folket i bygden) De flesta har inte en läst debattartiklar i Kyrkans Tidning och JP som har argumenterat väl för att undvika en försäljning och istället se andra möjligheter.

När så beslutet hastigt fattades och en öppen budgivning påbörjades så fanns sedan flera månader ett gott samtal med kommunen som gärna såg en medverkan med Föräldrainitiativet och folket i bygden för att på ett naturligt sätt integrera 13 åringar som kommit som ensamkommande flyktingar (de flesta föräldralöa genom krigets fasor) Genom denna gemensamma samlingspunkt i skärstadbygden kunde arbetet med att ta fram och plantera ursprungliga äppelsorter och den gamla örtagården i prästgårdsparken och genomföra kulturkvällar och bygga grillplats och volleybolnät etc kunde det ha blivit ett unikt integrationsprojekt i Sverige med bara vinnare. Kommundelrådet visste om denna kontakt. Och kommundelsrådets ordförande valde att inte informera kyrkofullmäktige om detta då valet mellan den private köparen och kommunen stod. 50 000 skiljde dem åt i budgivningen! För mig är det obegripligt att förstå att kyrkopolitikerna inte såg denna möjlighet för folket i bygden och för barnen som kom från omänskliga livsförhållanden. En orsak till att det hände är att vi i vår församling bara har ett parti som "representerar" folket i fullmäktige och kyrkoråd. Innan mars månad avslutas skulle jag så gärna vilja se en förnyelse i den grupp som ska få förtroendet av oss att förvalta och göra tillgängliga våra kyrkor och församlingshem.  I de flesta församlingar kan ledamöterna utantill rabbla framtidsorden; öppenhet, dialog, delaktighet och engagemang!  Må det bli så även i vår församling! https://internwww.svenskakyrkan.se/kyrkoval/att-stalla-upp-i-kyrkovalet

Familjer i Skärstad med omnejd

Kommer fullmäktige acceptera kommunens bud ikväll?

2016-09-14 13:54:09

Hej!

Förmodligen kommer kyrkofullmäktige besluta ikväll om vem man väljer som köpare till kyrkbyn. Vi hoppas att kommunen får köpa det - även om deras bud inte kan matcha de högsta. Vi har haft dialog med kommunen och funktionschefen sedan i maj, först för att se om de ville förlänga kontraktet, och det ville de om sprinklers för 60000 installerades. Det skulle ha gett de stressade kyrkopolitikerna tid att träffa Föräldrainitiativet (som står bakom namninsamlingen för "Mötesplats Skärstad Prästgård och Prästgårdspark", som vi med glädje kan konstatera att du varit med och skrivit under!

Nu blev det, av någon anledning bråttom, och det fanns inte tid att mötas till dialog och samtal för att ta del av visionerna men också relevanta finansieringsmöjligheter av detta projekt för en levande landsbygd.

Man säljer alltså hela fastigheten inklusive slänten nedanför, men det finns förhandsbesked om att få stycka av och bebygga tomterna ner mot kyrkan.  Miljön är kulturminnesklassad och länsstyrelsen har inte tillfrågats , men stadsbyggnadskontoret har alltså gett ett positivt förhandsbesked, vilket av mäklaren har använts som argument vid försäljning av denna jättelika tomtareal.

Nåväl, jag tror att det är lätt att dras med om någon driver med stor övertygelse en idé om att en försäljning skulle ge församlingen den skjuts framåt de behöver. Men jag tror att det är viktigt att se att människor i bygden är församlingens och samhällets viktigaste tillgång, och hoppas att man inte tänker kortsiktigt utan i enlighet med det förslag vi lagt fram låter kommunen köpa och så får vi, enligt den dialog vi fört med kommunen, möjlighet att åtminstone ha tillgång till Prästgårdsparken tills tiden skapar en möjlighet att nyttja våning 1 i prästgården till samlingsplats för olika gruppverksamheter för barn, ungdomar och vuxna under året. Utomhusmiljön är viktig att värna. Vore fint att ha en dialog med er som bott där tidigare kring fruktträd och buskar från förr, men också ta reda på fakta kring den gamla örtagården.

Mao Föräldrainitiativet ser positivt till att samverka med kommunen. Integration handlar om oss alla, vare sig vi flyttat hit igår för 5 år sedan för 20 sedan eller ett par generationer tillbaka. Att mötas och umgås till vardag och fest där Skärstad vagga stod 1296 stärker känslan av samhörighet. Och skulle kyrkan våga följa kommundelsrådets rekommendation att sälja till kommunen så kommer vi bilda en förening som vi kallar "Mötesplats Skärstadbygden" och det vore jättespännande om vi blev många medlemmar i den föreningen. Hoppas du är en av dem!

Mattias Nystrand

Familjer i Skärstad med omnejd

Mina personliga reflektioner efter gårdagens fullmäktige. Folkets Kyrka?

2016-06-21 14:42:01

Tankar från ett öppet men stängt kyrkofullmäktige i Skärstad församlingshem den 20e juni 2016 Igår beslutades att man vill sälja prästgården. Förutom att man nu tappar kontrollen över Skärstad Kyrkby som har sin historska vagga från år 1296 där och som i alla fall haft präster i prästgården sedan 1557 så har jag några tankar Det ”öppna” kyrkofullmäktige hade lockat många som ville visa stöd för namninsamlingen (79 namn) och föräldrainitiativets vision om en mötesplats för folket i Skärstadbygden . Den 20e juni fanns ett debattinlägg i JP som överhuvudtaget inte refererades till på fullmäktige. Detta hade skrivits under av 10 familjer som vädjade till fullmäktige att inte sälja ut den historiska Kyrkbyn i Skärstad. Det finns en nonchalans från kyrkopolitikerna som inte ger de visionerande församlingsmedlemmar och andra engagerade familjer i Skärstadbygden möjlighet att uttrycka vilka tankar de har kring att skapa en mötesplats kring prästgården. En flerstegsplan presenterades på fullmäktige av ersättaren Christine Tallberg att sälja lägergården som enligt planen i församlingsinstruktionen har ca  4 övernattningar per år. Och att sälja Församlingshemmet som underkänns som plats för barnverksamhet både av oss de föräldrar och de som arbetar där och därför nu flyttar After School till Kaxholmen. Inkomsten för dessa försäljningar skulle kunna täcka renoveringen av Skärstad Prästgård (bedöms 800000 kr idag) Samma ledamot berättade att kommunen hade uttryckt att de var intresserade (i en kontakt med föräldrainitiativet) av att hyra vidare om sprinklersystem installerades. ”De känner vi inte till det har de inte nämnt i våra muntliga kontakter” sa ordförande då. Man säljer alltså prästgården för att kunna rusta upp en lägergård i skogen och sedan försöka hyra ut den då man inte nyttjar den. (Få församlingar har idag en egen lägergård. Ungdomarna i  Sofiakyrkan i Jönköping åker på läger till utmärkta Svenska Kyrkans lägergård  Gransnäs som ligger exakt 5 mi från Skärstad och det tar 51 minuter att åka dit) Uthyrning kräver engagerad personal och professionalitet. Man vill också rusta upp lokalerna för barnverksamhet i Kaxholmen. Men inget om en satsning i Skärstad för att anpassa lokalerna för ändamålet och skapa en trygg trafiksituation för barnen. En satsning i Skärstad  skulle komma så många fler till del. Ledamöter i Fullmäktige som ställde frågor fick inga svar. Den som tyckte att fullmäktige inte hade tillräcklig underlag för att fatta ett beslut i detta läget blev tillsagd att "det här har vi vetat om länge nu, och den kunskapen skulle du ha kunnat skaffa dig innan du kom hit idag" . Bra beslutsklimat? knappast! Förslag på fonder som andra prästgårdar och församlingar har använt sig av för att bedriva verksamhet har lämnats. T o m biskopen hade välkomnat en ansökan från församlingen för att stärka samhörigheten och gemenskapen i bygden. Flera påståenden som fick stå oemotsagda framfördes. Bla citerade man ett brev där jag försökt formulera ”Whats in it for me” för kyrkorådets ordförande för att kyrkan också skulle se fördelarna med att bedriva verksamhet i Prästgården.  Istället ställde sig en ledamot och sa till de församlade åhörarna. Jag har följt Facebookgruppen (Föräldrainitiativet) och alla de här idéerna ni beskriver finns redan i församlingen och så räknade hon upp listan med aktiviteter jag som person hade föreslagit för att kyrkan skulle kunna hitta intressanta aktiviteter utifrån min erfarenhet av att arbeta i en prästgård sedan januari 2011. Det fanns också felaktigheter som ”De som förespråkar ett allaktivitetshus ställer mest frågor hos mig. Vilka ska få vara där? Vem ska få bedriva verksamhet där? Vem bär ansvaret om en olycka sker? Hur ska det gå runt ekonomiskt? Vem ska ansvar för städ och service? Jag kan inte begripa hur de har tänkt?” Och all denna ilska som kom ut där, hade man kunnat undvika om man hade läst innantill i skrivelse till kyrkorådet; ”Likt exemplet Sofia Prästgård vill man att var och en som ansvarar för en verksamhet i prästgården ansvarar för diskning, dammsugning och tömning av paperskorgar. Kyrkan äger fastigheten och flyttar sin verksamhet från församlingshemmet dit och därmed den service man idag redan har i den fastigheten”  Givetvis finns ett samråd kring vilka aktiviteter som man kan tänka sig ha där förutom de ordinarie. Oftast handlar det om kortkurser där den invånaren som kan något lär ut och delar med sig. Vi delar med oss av det vi kan och därmed anser jag att församlingsintruktionens text om diakoni (Styrdokument för församlingen) uppfylls med råge: ”Diakoni är kyrkans uppdrag att genom delaktighet, respekt och ömsesidig repekt möta människor i livets olika situationer. Diakoni är en naturlig del av det kristna livet, att bry oss om varandra, att ge en hjälpande hand i alla åldersgrupper, stor som liten, att få känna sig sedd. Vi har en viktig uppgift i att stötta människor att bryta sin ensamhet och isolering. Detta kan vi göra genom att skapa olika MÖTESPLATSER (inte Allaktivitetshus som någon hittade på) där nya kontakter och gemenskaper uppstår. En viktig del av diakonin är att engagera frivilliga medarbetare” (så här många kan jag inte tänka mig församlingen någonsin har upplevt uttrycka ett behov och en önskan om att engagera sig frivilligt, men den här gruppen beskrivs ”Hur tänker dom?” En märklig församlingssyn. Jag delar inte den. Jag tror inte fotbollsklubben IK Vista skulle ta avstånd från en föräldragrupp som engagerade sig lite extra med skjutsar, med bakning, med tvätt av matchvästar, och färdigfyllda vattenflaskor. Superbra att några har så stort engagemang. Stolt skulle Ledarna berätta att vi har engagerade föräldrar i vår klubb som gör det där lilla extra för att underlätta för oss ledare och skapa goda förutsättningar och ett bra klimat för barnen) Idag är jag arg och ledsen då jag knackar på dörren tillsammans med många familjer i Skärstad och upptäcker att man låser dörren inifrån och ropar; "Gå härifrån vi vill inte att ni kommer och stör!" Jag har mitt andra hem i Svenska Kyrkan sedan jag var ung, och det här är inte den kyrkan jag har lärt mig älska. Dialog, öppenhet och ett välkomnande för den som vill engagera sig och bär på idéer kännetecknar de församlingar jag har lärt känna genom åren. Jag vill förstås inte att Kyrkan ska tappa medlemmar.  Men jag ser att risken är överhängande att fler lämnar om vi värnar våra revir så pass mycket att den som försöker hitta vägar till samarbeten för att starta relevanta samtalsgrupper och aktiviteter för människor mitt i livet, blir hindrad. Jag är en förälder som längtar efter att inte bara heja på andra då jag hämtar och lämnar till olika aktiviteter. Möten med andra som delar likande erfarenheter av föräldraskap, stress på jobbet, känslor av att vilja men inte räcka till, ytterst frågor om existentiell hälsa, att få våra livspussel att gå ihop och få dela tankar kring hur vi ger våra barn en så bra start i livet som möjligt, hur vi hanterar vardagsstress och den centrifugala kraft som kastar oss ut från vår egen kärna. Är inte vi i kyrkan intresserade så behöver den trevande längtan hitta andra vägar, och då sörjer jag och många andra för att då fanns inte kyrkan här i Skärstad där och var intresserad av den dialogen. ”Revisorerna ligger på oss att vi behöver sälja av fastigheter annars kommer vi tvingas säga upp personal” Ja, tjena, de orden har jag hört många gånger. Och varje gång har det varit = ”Sälj Prästgården” alternativen har man inte ens på allvar velat diskutera. Mvh Mattias Nystrand, skrivet helt själv. Representerar bara mig själv som medlem och förälder i Skärstad-Ölmstad Församling

Familjer i Skärstad med omnejd

Många hör av sig och vill vara med och påverka beslutet på måndagkväll i Skärstad Församlingshem

2016-06-17 12:14:58

Hej!

Vi skickade just iväg ett debattinlägg till JP för att vädja till kyrkopolitikerna att inte sälja ut det som återstår av Skärstad Kyrkby. jag klipper in den korta versionen som ska publiceras på måndag i JP.

Välkomna kl 18.30 på måndagkväll till församlingshemmet i Skärstad. Vi behöver vara där för att inte förhastade beslut om en försäljning ska fattas .

Debattinlägget har skrivits under av 10 familjer.

"Varför sälja det som återstår av Skärstad Kyrkby? Det som är kvar av Skärstad Kyrkby ska styckas av och säljas ut enligt Kyrkorådets beslut i måndags. Vi uppmanar Kyrkofullmäktige, som sammanträder på måndag den 20e juni, återemitterar ärende till kyrkorådet i Skärstad Ölmstad församling av flera skäl. När Skärstad Kyrkby grundades 1296 så låg strandlinjen mot Landsjön nära. Första sänkningen av vattennivån var först 1786. Så på den tiden såg Skärstad helt annat ut. Här bodde kyrkoherden Laurentius Broderus som tog tionde i Skärstad och Hakarp 1557. Men än idag relaterar vi som bor i den här bygden dagligen till Skärstad Kyrkby. Biosfärområdets, ja enligt många, Växjö stifts vackraste belägna prästgård. De flesta av oss ser både Kyrka och prästgård från där vi bor eller då vi reser till jobbet eller hem. En Namninsamling ”Gör Skärstad Prästgård och Prästgårdspark till en mötesplats” vädjade till kyrkopolitikerna att undersöka alternativet till en försäljning av Prästgården (= läs den viktiga återstoden av Kyrkbyn) Den inlämnades till kyrkorådet i måndags tillsammans med ett A4 med förslag på möjliga fonder att finansiera ”Mötesplatsprojektet” för en levande landsbygd. Även vår Biskop Fredrik Modéus har på en direkt fråga ställt sig positiv till den här av samverkansprojekt för att stärka banden mellan människor i bygden. Utan att de som i namninsamlingen ställt en fråga till kyrkopolitikerna i namninsamlingen fått ett svar så röstade man för en försäljning! I namninsamlingen står det bla ”Vi vill påstå att detta är en unik plats sett ur miljö och kulturperspektiv och vi vill med eftertryck understryka vikten av att inte ta förhastade beslut då frågan om försäljning kommer upp på bordet.”. Kyrkohistoriker och Sveriges störste kännare av Prästgårdar Martin Giertz hade hört av sig till kyrkorådet med en uppmaning; ”Starta en studiecirkel kring prästgård och kyrka!cirkeln skall dokumentera allt, historia och vad du talar om och det tar cirka ett år - först då har ni beslutsunderlag hälnsingar Martin Giertz”   Föräldrainitiativet som presenterat förslaget om en Mötesplats för folket i bygden i är ju medlemmar och boende här som vill vara delaktiga och som vill möjliggöra möten människor emellan. När ett sådant initiativ kommer är den som är folkvald skyldig att sätta sig ned och lyssna på de tankar som framförs. Här i Skärstad vagga skulle unga och gamla, människor som bott i generationer och nyinflyttade och nyanlända mötas. Frilufsteater som Skärstadspelen och friluftsgudstjänster skulle kunna samsas om samma scen i slänten med Landsjön som fond. Med tanke på Kyrkans förvaltning av sina ekonomiska tillgångar sa en av de engagerade föräldrarna i det informella föräldrainitiativet. "Kyrkans största tillgång är människorna!”   Slutligen. Den springande punkten är kommunens HVB-hem som har hyrt lokalerna med dispenser och tillfälliga lösningar för brandskyddet förnyar inte kontraktet efter sista oktober. I en kontakt med ansvariga får vi det tydliga svaret ”Anledningen är att dagens brandskydd inte är tillräckligt och kräver omfattande åtgärder för att vara tillräckliga. Dessa kan kyrkan så klart inte göra för en kortare hyresperiod och då har vi inte möjlighet att kvarvara i fastigheten”. Specifikt handlar det om att installera sprinklersystem. Vi vill att ärendet återemitteras till kyrkorådet och att man tar kontakt med kommunen för att erbjuda en fortsatt uthyrning och åtgärdar brandskyddet. Sedan tar sig kyrkorådet tid att gå igenom de föslag på finansiering som lämnats och sedan utser en grupp människor att konkretiserar behoven och visionerna tillsammans med folk från Förädrainitiativet. Om fastigheter måste säljas; så föreslår vi att församlingshemmet säljs . både anställda och deltagare i verksamheter har underkänt innemiljöer och utemiljöer där. Lägergården i skogen nära Bunn, Tossehall torde också vara ett alternativ eftersom man i dagsläget kanske lägger 4 lägerdygn per år där. I Sofiakyrkan har man lägerdygn i Prästgården (en mötesplats för unga och gamla och alla däremellan sedan 1985 ) Det skulle man kunna göra här också! På måndag behöver vi som brinner för vår gemensamma historia och för gemenskapen bland oss som bor här komma till Skärstad Församlingshem kl 18.30 till det öppna kyrkofullmäktigesammanträdet för att visa vårt engagemang i frågan. Ingen av oss har rösträtt men vår närvaro visar att vi inte vill att Prästgården och backen nedanför ska säljas. "

Familjer i Skärstadbygden; Helena Perlerot, Tonårsmamma James Chadwick, Småbarnspappa Knut Per Hasund, Småbarnspappa Cristine Tallberg, mormor Wåge Persson, morfar Jenny Astner, Flerbarnsmamma Susanne Staaf, Flerbarnsmamma Joakim Grahn, son med hembygdsengagemang Mattias Nystrand, Småbarnspappa Marita Hane, Farmor

Familjer i Skärstad med omnejd

Var med och överlämna namninsamlingen vid Landsjökyrkan ikväll om du vill

2016-06-13 09:21:06

Framtiden för Prästgården och den övriga kyrkbyn kommer idag diskuteras på Kyrkorådet. Vi vill med vårt positiva initiativ visa på andra möjligheter än försäljning och hoppas på att man inte tar beslutet idag. Vill du vara med då vi lämnar namninsamlingen före kyrkorådssammanträdet i Landsjökyrkan ikväll så hör av dig till undertecknad under dagen. Antingen mail mattiasnystrand@gmail.com eller telefon 0730703564

Så håller vi tummarna för både historisk miljö och att få till en mötesplats för bygden!

Mattias Nystrand

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.