Gör Skärstad Prästgård och Prästgårdsparken till en mötesplats för hela bygden och för alla åldrar


Gäst

#1

2016-03-20 19:31

Självklart så bör kyrkan vara en öppen famn för ALLA just där man befinner sig... Mitt i Livet!
En mötesplats där ALLA bygdens invånare kan känna sig som Hemma!
Mattias Nystrand
Ansvarig för denna petition

#2 Re:

2016-03-20 19:44

#1: -  

 Tack! Så bra sammanfattat! Är helt enig med dig! Tack för din namnunderskrift! Till detta vill jag också lägga aspekten att man säljer av prästgårdarna i Sverige och inser inte vilka kulturella värden som försvinner med detta - men också behöver man se att kyrkan kan erbjuda en plats som känns som ett hem. Min erfarenhet av Prästgården i Sofiakyrkan i Jönköping är just denna!

Lina

#3

2016-03-22 12:11

Varför inte arbeta för att nuvarande verksamhet får fortsätta med de ensamkommande barna!

Mattias Nystrand

#4 Re:

2016-03-23 12:01

#3: Lina -  

Tack Lina! Jätteviktig fråga!

 Kontraktet i Sofiagården i Jönköping för ensamkommande flyktingar går ut sista april och kommunen har valt att inte förnya det. Behovet av kyrkans lokaler anses mättat. Samma sak kommer förmodligen ske här. Jag har inget emot att , om så behövs, hyreskontraktet förlängs med HVB-hemmet för ensamkommande barn. Men om kontraktet löper ut i November och kyrkonämnden sitter där med ett hus som de inte har några planer för, då kommer det säljas till privata intressen. och det vore väldigt tråkigt för vår bygd - tycker jag. Som du ser i petitionen så har jag också föreslagit exempelvi Språkcafé för att möta nyinflyttning av utlandsfödda. Skärstad behöver mötesplats även för dem som kommer utifrån.

Slutligen. Skulle vi hamna i situationen att man väljer att sälja och permanenta HVB-hemmet så säger expertisen att HVB-hem som inte kan erbjuda mer än 30 platser inte får ekonomi för att driva verksamheten. Det innebär att Kommunen inom några år måste sälja huset. Och då har vi ingen garanti på att huset säljs tillbaka till kyrkan. Eller att kyrkan då har råd att köpa tillbaka det. Idag kan prästgården, enligt den information jag fått, max ta emot 12 barn.

Så en MÖTESPLATS FÖR ALLA betyder ju just det. De som bor här ska se att det finns mötesplatser som gör att landsbygden och kreativiteten som finns här frodas!

 

förälder

#5

2016-03-24 18:53

Vore fantastiskt med en öppen prästgård med olika verksamheter/aktiviteter! Bra skrivet.

Mattias Nystrand
Ansvarig för denna petition

#6

2016-05-30 21:33

Hej! Jag fick frågor om vilka som stod bakom petitionen, så här finns det återgivet hur jag svarade!

"Hej alla som brinner för Skärstadbygden. Det har kommit ett par frågor om vilka som står bakom denna "positiva namninsamling" (finns inget att protestera emot, bara föra fram; "det här skulle vi vilja". Inget är ännu bestämt om prästgården eller prästgårdsparkens framtid) Jag är Berghemsbo sedan 2011, och förälder som fått info om att kyrkofullmäktige och kyrkoråd vill fundera över vad som ska hända med Prästgården då kontraktet med kommunen för HVB-hemmet löper ut i November. Tillsammans med andra föräldrar har jag fört en dialog om vad en mötesplats för Skärstad bygden skulle betyda. Många goda idéer har delats och min egen erfarenhet av att ha en prästgård som min arbetsplats i Jönköping har givetvis betydelse. (Där har liknande verksamheter pågått sedan 1985. Där började det med att ungdomarna ville hänga kvar och umgås efter veckomässan på onsdagar). Mitt engagemang i frågan har givetvis bilder från Sofiakyrkans Prästgård - Och många föräldrar har själva på plats sett hur väl det fungerar där. Men jag engagerar mig här I frågan som privatperson och engagerad förälder som vill att bygden ska leva. Idag är det framförallt Allianskyrkan Skärstad som gör en stor och värdefull insats för att erbjuda aktiviteter för olika åldrar. Men jag tror att Prästgårdsparken och Prästgården kan komplettera och erbjuda en bredare verksamhet i en kulturell och hemtrevlig miljö som med sitt läge är helt unikt. Det här angå inte bara den som är kyrkoaktiv i den ena eller andra kyrkan utan ALLA människor som bor i Skärstaddalen med omnejd. För visst är det så att du också skulle vilja att det fanns en naturlig mötesplats/aktivitetetshus för oss i Skärstad? Väcks idéer och tankar Vi skulle välkomna att den gruppen med ett 20 tal föräldrar som har haft tankesmedja kring hur utemiljöer och innemiljöer vid prästgården kan tas till vara får växa till ännu fler. . Slutligen så ser jag att den här platsen skulle också kunna bli ett lyft för ekumeniken i vår bygd. Här kan vi mötas i en fantastisk trädgård till friluftsgudstjänster kring kristi himmelsfärdsdagen på midsommardagen (som man faktiskt har gjort förr). Men också andra spännande musikaliska friluftsarrangemang tillsammans med andra församlingar)"


Gäst

#7

2016-06-09 01:18

Detta är mitt barn - och ungdomshem. En fantastisk plats att växa upp på. Unnar så många som möjligt privilegiet att få tillgång till både prästgården och dess härliga trädgård!
Mattias Nystrand

#8 Vilken fantastisk plats att växa upp på!

2016-06-09 09:55

#7: -  

 Tack för ditt stöd i denna ljuva sommartid!


Gäst

#9 Re: Vilken fantastisk plats att växa upp på!

2016-06-13 09:47

#8: Mattias Nystrand - Vilken fantastisk plats att växa upp på! 

 Det kan jag verkligen hålla med om! Dessutom sägs Elsa Beskow ha suttit i ngt av träden vid prästgården - kanske inspirerades hon till ngt av sina många alster!? 

Har du lagt ut detta på FB - "Du vet att du är från Skärstad...?" Där finns gott om engagerade personer. 

Ciccie 


Gäst

#10 Re: Re: Vilken fantastisk plats att växa upp på!

2016-06-14 15:15

#9: - Re: Vilken fantastisk plats att växa upp på! 

 Ja, vilken inspirerande bild att ha på näthinnan. Man skulle kanske ha en Elsa Beskow utställning i prästgården!

Stod om vårt initiativ i JP idag. Tyvärr hanns inte korrektur med, så en del kortades ned, och då kan du ju som bekant uppstå en del missförstånd, men bra att det belyses! Nu håller vi tummarna för framtiden.