Vi tar ställning mot missförhållanden på Medieinstitutet

Vi tar ställning mot rapporterade missförhållanden på Medieinstitutet.

Som det rapporterats om i olika kanaler så har studenter på Medieinstitutet ej fått gehör från skolans ansvariga då de har larmat om missförhållanden på skolan. Den passivitet som de ansvariga på Medieinstitutet har visat gentemot rapporterade missförhållanden samt gentemot de studenter som vittnat om kränkande behandling är oacceptabel.

Sexism, rasism, homofobi, funkofobi och andra former av diskriminering är ett strukturellt samhällsproblem och att det finns en utbredd sexism och machokultur inom mediebranschen vittnar flera om.

Skolor som inte står upp för studenters rätt till en trygg och säker studiemiljö och som inte tar deras vittnesmål om trakasserier på allvar är medhjälpare till att denna strukturella diskriminering kan fortgå.

Enligt flera vittnesmål från nuvarande och tidigare studenter så har anklagelserna under flera år varit kända för ledningen. Skolans rektor och VD har i DN-artikeln* uttalat sig om att de har varit ovetandes inför dessa anklagelser och skolan har nu startat en intern utredning. Det är dock mycket problematiskt att rektor och andra som varit involverade i att rapporter om missförhållanden inte fått gehör nu skall granska sig själva.

Som gästföreläsare, styrelseledamöter, ledningsgruppsmedlemmar, externa kunder, nuvarande- och tidigare studenter och andra samarbetspartners: Det är nu hög tid at säga ifrån mot de missförhållanden som skett på Medieinstitutet sedan skolan grundades.

Skriv under och ta ställning för anvsvarsutkrävande, en bättre skolmöiljö och bransch.

#REFUSETOIGNORE

23469356_10155406586512415_1197919709_o.png

Elev på medieinstitutet    Kontakta namninsamlingens skapare