Vi kräver en förbättring av Fagersjös busskommunikation vintertid

Föreningen Ett förenat Fagersjö representerar via denna skrivelse de resenärer som bor och är verksamma i Fagersjö. Fagersjö är en stadsdel som inte har någon annan kollektivtrafik inom rimligt avstånd än buss 165 och 167. Det är drygt två kilometer till närmaste tunnelbana, Vi kan nu ytterligare en vinter konstatera att vi står utan transport in och ut ur Fagersjö då busslinjen ofta läggs om p.g.a. väglag utan att vi blir informerade om detta eller erbjuds några alternativ. Resenärerna hänvisas till hållplatserna Farstanäsvägen och Snösätravägen. Bägge dessa stationer ligger över en kilometer från centrala Fagersjö och är svåra att ta sig till. Att som äldre, personer med funktionsvariationer, förälder med småbarn och ev. vagn m.fl. förväntas ta sig denna sträcka är inte rimligt. Fagersjö är redan tidigare en utsatt stadsdel. Vi likt övriga resenärer betalar full pris för en service vi inte kan ta del av. Vi kräver nu att man finner en lösning på detta problem omgående så vi precis som alla andra kan nyttja en fullgod service precis som vi betalar för. Vi kräver att man snöröjer och saltar på Havsörnsvägen med förtur så att genomfart och stopp vid hållplatserna blir möjligt. Vi kräver att reservstationer placeras i Fagersjö längs med Magelungsvägen och att elektronisk information ordnas när dessa måste utnyttjas.

Föreningen Ett förenat Fagersjö    Kontakta namninsamlingens skapare