Stoppa skolflytten i Torslanda! (Förskolan, lågstadiet och mellanstadiet)

Vi vill stoppa förslaget om att förskolan Runskriftsgatan 8 (som ligger inne på Torslandaskolan) flyttas till Österödskolan. Och Österödskolan F-3 flyttas till Torslandaskolan.

Några anledningar till varför vi inte vill detta.

Små barns trygghet kommer att försvinna med denna flytt. Avståndet blir 3 km längre bort ,och självklart kommer inte alla följa med.Så det blir splittrade barngrupper och ev ny personal för de som inte vill byta. Förskolan är nu tre avdelningar, om de flyttas blir det sex st. Vi tycker om små förskolor. Annars hade vi valt en annan.

Torslandaskolan är inte utrustad med bra lokaler för att ta emot dessa nya elever 90+ från Österödskolan. Och vi ser många problem med att det kommer bli en så stor skola. Finns redan nu 300 elever där.

Skolan ska renoveras inom snar tid  detta har de tänk göra efter den ev flytten. Vart ska alla barn ta vägen då? Alla får inte plats/tid nog att äta i bamba.

Vi föräldrar har valt små förskolor och skolor till våra barn av en anledning och nu kanske vi tvingas att flytta dom långt bort från det område vi bor.

Trafiken vid skolan kommer bli mycket högre och detta gör att det blir mindre säkert att ta sig till skolan/ förskolan. Miljön påverkas negativt av att vi som innan promenerade nu måste ta bilen.

Vi var på ett dialogmöte med ledningen som tagit fram detta förslag. Vi fick ingen bra förklaring till varför denna flytten är bra. De kunde inte svara på våra frågor eller hänvisa till statistik, riskanalys, möten. För de har inte gjort/ haft några.

Därför känns inte detta alls genomtänk och är väldigt oseriöst. Och detta kommer drabba våra barn som redan är i en känslig ålder.

De behöver trygghet! De organisationer som finns där idag är väl fungerande och både barn och föräldrar trivs.

Skriv under!

Christin Andersson    Kontakta namninsamlingens skapare