STOPPA PRIVATISERINGEN AV ÄLDREBOENDET TROLLÄNGEN

Hjälp oss att utveckla kvaliteten och valfriheten i Tyresös äldreomsorg. Tillsammans är vi starka och tillsammans har vi möjligheten att stoppa privatiseringen av den kommunala äldreomsorgen.

När moderaterna styrde Tyresö gjorde de allt de kunde för att privatisera äldreomsorgen. Inför valet 2018 var de tydliga med att också det sista kommunala äldreboendet, Björkbacken, skulle läggas ner.

Att enbart erbjuda kommunens äldre privata äldreboenden anser vi socialdemokrater vara dåligt, både för de äldre och för kommunen i sin helhet. Istället för att lägga ner Björkbacken investerar vi nu i verksamheten och gör om det till ett modernt äldrecentrum med trygghetsboende, träffpunkt, dagverksamhet och hemtjänst. Nu vill vi fortsätta utveckla den kommunala äldreomsorgen med Trollängen.

Detta vill vi av flera anledningar. Avtalet i Trollängen löper ut och kan inte förlängas med aktören. Idag drivs fem av sex boenden av privata vårdbolag i Tyresö. Tre av dessa har samma ägare. Det ger oss en stor obalans, särskilt om den dominerande aktören får ta över ett boende till.

Om istället ytterligare ett boende drivs i kommunal regi kan vi få en bättre balans mellan privat och kommunalt drivna boenden. Det ökar valfriheten för våra äldre.

Vi ser också stora fördelar med att det finns kommunal äldreomsorg i Tyresö. Kommunen kan återinvestera de överskott som görs tillbaka in i verksamheten, till de äldre och till boendenas personal. Rådighet över verksamheten ökar. Detta innebär att verksamheten kan formas utifrån de äldres vilja istället för vinstintresse och att personalen får bra anställningsförhållanden - något som under pandemin visat sig centralt för upprätthållandet av en god omsorg.

Vi har också lyssnat på pensionärsorganisationerna, SPF, PRO och Finska föreningen, som tillsammans representerar en stor del av våra äldre i Tyresö. De har alla uttryckt sin vilja att låta Tyresö kommun driva Trollängens äldreboende.

På kommunstyrelsen den 9/3 röstades förslaget att kommunen ska driva Trollängen ner, något vi Socialdemokrater anser håller tillbaka utvecklingen av äldreomsorgen i Tyresö. Vi kommer att fortsätta arbeta för att Trollängen ska drivas av kommunen, men vi behöver din hjälp.

Nästa steg är kommunfullmäktige den 25/3 då fullmäktige kommer att rösta i frågan. För att få fler partier att ändra sig behöver vi så starkt stöd som möjligt.

Ifall du också anser att vi behöver en bättre balans mellan privata och kommunala äldreboenden och anser att äldreomsorgen ska utvecklas istället för att säljas ut till lägstbjudande så ber vi dig att skriva under namninsamlingen och dela den till så många som möjligt.

Christoffer Holmström, Socialdemokraterna i Tyresö    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Christoffer Holmström, Socialdemokraterna i Tyresö lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.