Skriv under för hållbar mat i Karlskrona kommun!

shutterstock_Av_Photographee.eu__0_.jpg

Karlskrona kommun bör inte förbise de mest väsentliga frågorna i vår tid när den nya måltidspolicyn utarbetas. Andelen ekologiskt bör inte dras ned på, utan främjas tillsammans med klimatsmart och hälsosam mat. Skriv under för hållbar mat i kommunen!

Enligt sammanställd forskning av FN:s klimatpanel (IPCC ) i specialrapporten Climate Change and Land, presenterad i augusti 2019, behöver vi göra stora förändringar i markanvändningen och jordbruket för att tackla klimatkrisen och säkra livsmedelsförsörjningen. Hållbara agroekologiska metoder som bevarar biologisk mångfald och inte utarmar jordarna behöver användas, vi behöver minska matsvinnet och framförallt måste köttkonsumtionen minska drastiskt. Nämnda åtgärder är nödvändiga för att kunna leva upp till Parisavtalets mål om att begränsa den globala uppvärmning till väl under 2 grader jämfört med förindustriell tid.

Experter och forskare menar att potential att lindra klimatförändringarna ligger hos den rikare delen av världen, genom att ändra konsumtionsmönster och låta ett kostskifte äga rum.

”Konsumtion av hälsosamma och hållbara dieter, så som de som är baserade på grövre spannmål, baljväxter och grönsaker, nötter och frön, skapar enorma möjligheter för att reducera växthusgasutsläpp" går det att läsa i rapporten som är sammanställd av 170 forskare från 52 länder.

Rött kött och processat kött är klassat som cancerframkallande av Världshälsoorganisationen (WHO). En växtbaserad kost minskar risken för att drabbas av en rad olika sjukdomar enligt Livsmedelsverket, såsom högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer. Eftersom kött är det livsmedel som har störst miljöpåverkan uppmuntrar Livsmedelsverket skolorna att öka andelen grönsaker och baljväxter och hålla nere köttkonsumtionen.

Flera organisationer har tagit avstamp i FN:s globala mål för hållbarhet (Agenda 2030) och uppmanar till halverad köttkonsumtion till år 2030.

På kommunens hemsida går att läsa: “Karlskrona kommun följer Livsmedelsverkets riktlinjer. Mycket fokus ligger nu på att öka den ekologiska andelen livsmedel, införa fler vegetariska måltider och laga så mycket mat som möjligt från grunden.”För att kunna leva upp till detta är den bästa möjliga lösningen att låta vegetabilier utgöra basen i köken. De utgifter som sparas in av att servera mer växtbaserad mat kan användas till att behålla andelen ekologiskt.

Att minska animalierna är inte minst bra ur ett djuretiskt perspektiv.

Vi vill att Karlskrona kommun går i linje med vad forskningen säger för att kunna leva upp till hållbarhets- och klimatmålen. Med mer vegetabilier kan kostnader sparas in, vilket gör att kommunen kan behålla andelen ekologiskt och samtidigt servera mer etiskt framställd mat som lever upp till klimat- och hållbarhetsmålen.

Mot bakgrund av detta föreslår vi att Karlskrona kommun:

• Minskar köttkonsumtionen i kommunens kök och istället ökar vegetabilierna, förslagsvis inför vegonorm.
  • Behåller andelen ekologisk mat och förutsätter att utöka den i framtiden.
  • Utgår från FN:s globala mål för hållbarhet i den kommande måltidspolicyn och sätter upp ett tydligt mål, såsom halverad köttkonsumtion till år 2030.

Medborgarförslaget kommer lämnas in med namnunderskrifterna till kommunen vid tillfälle i höst.

Genom att underteckna godkänner jag att Annie Karlsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.