Nej till skatt på dricks

Kommentarer

#408

Ska dricks beskattas ska väl alla gåvor beskattas.
Tiggaren på gatan, födelsedagspengen
Vilken myndighet kontaktar alla personer som får en pengagåva för att se till att den beskattas?

(Stockholm , 2018-03-08)

#411

Helt onödigt att ha skatt på dricksen

(Örebro, 2018-03-08)

#413

Jag själv jobbat restaurang och vet att dricksen ges för att gästen tycker om just dig!

(Stockholm , 2018-03-08)

#417

Galet!

(Delsbo, 2018-03-08)

#420

Tycker det är förjävligt att jag ska behöva skatta 30% på något som jag får från en gäst. Restaurang branschen kommer dö ut pga det här

(Karlstad , 2018-03-08)

#422

Det är de dummaste någon kommit på på länge...... skärpning!

(Göteborg, 2018-03-08)

#429

Som servitör har jag en katastrofalt dålig lön och mina ob tillägg är ett skämt jämförelsevis med tex Handels.
Att beskatta en gåva som dricks är finns inte på världskartan och enda anledningen att skatteverket kan göra det beror på att pengarna går genom restaurangens datorer.

(Skarpnäck, 2018-03-08)

#431

Detta är orimligt.
Dessa pengar kan få för att jag varit fexibel.
Lönen är orimligt låg.
Utan status och har ändå kunnat försörja mig.
Utan bidrag.
Hur det blir med pension vet man inte.
Men man kanske inte lever så länge men något orolig för hur jag ska orka sitta och tigga om jag blir det.
Så tack för det fina avslutet i livet.

(Stockholm , 2018-03-08)

#444

Eftersom att detta är dumt, de få jobb som får dricks tjänar så lite (också pga dumma prioriteringar) så dricksen är det de lever på. Ni kan inte ta ifrån de ända två hållen de stackars människorna har.

(Stockholm, 2018-03-08)

#448

Jag jobbar inom restaurangbranschen, och tycker inte att man bör skatta på en gåva som dessutom redan har skattats av dom så ger gåvan.

(Stockholm, 2018-03-08)

#459

Drivet i restaurang är just att kunna ge en bra upplevelse åt gästerna, så att dem frivilligt kan ge en gåva så som dricks. Att skatta på dricksenr som att låta gästen skatta för besöket.

(Göreborg, 2018-03-08)

#461

Skatt på dricks är idiotiskt, det är en gåva. Ska den beskattas ska den dessutom vara pensionsgrundande

(Stockholm, 2018-03-08)

#464

Dricks är en gåva. Man skattar inte på gåvor.

(Stockholm , 2018-03-08)

#470

Jag bedömer att det inte finns skäl att beskatta dricksen. Jag tycker att de rådande avtalen inom restaurangbranschen är under all kritik och jag tycker att dricksen någorlunda balanserar ut ojämnheterna och fungerar som visad tacksamhet för ett gott arbete under påfrestande omständigheter.
Jag förstår inte heller hur dricks ska betraktas som inkomst och därmed skattas för att sedermera utebli från framtida pensionsavsättningar. I min mening har regeringen fattat ett beslut som ska skapa skatteintäkter utan att se hela bilden. Ska dricksen beskattas så ska detta var gynnsamt ur ett pensionssparandeperspektiv samtidigt som även avtalen ska skärpas.

(Stockholm , 2018-03-08)

#471

För att skatta på en gåva är fel!
Inte nog med det, det ska räknas in i lönen, men inget går till pension eller kan räknas när man söker lån.

(Ingarö, 2018-03-08)

#473

På grund av att jag inte på något vis håller med elelr företår anledningen till att beskatta redan beskattade pengar som en konsument kan ge exempelvis krog/restaurang-personal som ett litet extra tack för en god serviceupplevelse. Detta är absolut inga stora summor, är inte heller någon självklarighet att få dricks - vilket många verkar automatiskt tro. HRF har står för ett av Sveriges sämsta kollektivavtal, sett till löneskillnader och lägstalöner (om du har hängavtal alternativt fackligt ansluten, annars inte). För mig som arbetstagare inom svensk hotell & besöksnäring så är detta helt befängt ifrån regeringens sida då dricks är i första hand en gåva, ett frivilligt val av individen.
Sverige är ett av de länder där du som individ beskattas störst, och på flest olika plan och har en skatteinsyn på vart pengarna går till som är jänförbart med ingen alls.
Om dricksgåvor skall skattas på så försvårar vi inte bara för personer med barn eller med svåra ekonomiska situationer. Detta är inte hållbart och den svenska staten bör se över hur dess utfall kommer att bli.
Nej till skatt på dricks - frivilliga gåvor

(Göteborg, 2018-03-08)

#477

absurt

(trollhättan, 2018-03-08)

#478

Jobbar som servitris

(Stickholm, 2018-03-08)

#479

Frivilligt

(Stockholm, 2018-03-08)

#486

Jag skriver under pga att detta är just en gåva från personer som tycker den har fått bra service eller någon annan anledning. Vi jobbar såpass sent för att ge civila service för att kunna roa sig och vi behöver därför oftast också behöva ta oss hem på eget ansvar vilket oftast resulterar i taxi, vilket kostar oss extra pengar. Det är en gåva som är valfri och ingenting vi ska behöva skatta på.

(Göteborg, 2018-03-08)

#500

Nej till skatt på dricks.

(Nykvarn, 2018-03-08)

#509

Detta är heelt absurt och galet tycker jag. Skatt på en gåva som inte längre heller är beskattningsbar. Blir det så, så är det MÅNGA som inte längre kommer att arbeta i denna bransch.

(Karlstad, 2018-03-08)

#511

Det är orimligt. Det är en gåva från varje gäst och lämna dricks för att visa uppskattning.

(Norrtälje, 2018-03-08)

#521

Eftersom att löner inom restaurangbranschen redan är otroligt låga, innefattar dåliga arbetstider och ofta mycket stressiga arbetstimmar. Dricksen vi får är pengar som redan är skattade.

(Lund , 2018-03-08)

#525

Jag jobbar i restaurang och våra villkor är dåliga så som dom är redan. Och varför ska vi skatta på redan skattade pengar? Fixa fler trafikpoliser och få in dom extra kronorna där istället för att ta från oss som har det knapert redan.

(Uppsala, 2018-03-08)

#526

Det är bedrövligt att vi ska behöva skatta på något som redan är skatta på!!!

(Herrljunga, 2018-03-08)

#528

Man ska inte behöva skatta för något som är en gåva.

(Örbyhus, 2018-03-08)

#529

Håller med

(Stockholm, 2018-03-08)

#535

Jag skriver under för att:
Jag har själv jobbat länge i branschen och de pengar man får i dricks är något du har förtjänat då lönen e oftast taskig i branschen så hjälper det med att få en extra peng för sitt slit. Det är inte pengar som staten ska få del av eftersom det är inte dom som gör arbetet.
Vi betalar redan skatt på mat,dryck,lön etc. det räcker.

(Göteborg, 2018-03-08)

#539

Dricks är redan skattat å man ska inte skatta en gåva!

(Stockholm, 2018-03-08)

#542

varför då..får inte dessa ören ens vara ifred...

(nynäshamn, 2018-03-08)

#543

Jag tar i mot dricks som en gåva, jag ger dricks som en gåva ingen ska gräva i det där!

(Göteborg, 2018-03-08)

#544

Därför att dricks är inte obligatoriskt i Sverige och de få gånger man får dricks betyder det att man gjort en extra instats & att någon uppskattar att man gör det allra extra på sitt jobb. Dessutom är dricks en gåva, sedan när ska jag som mottager en gåva skatta på en del av vad jag får.
Att det sedan slår mot en arbetsgrupp; vi som jobbar i service, den arbetsgruppen som knappt får någon OB när vi arbetar de allra obekvämaste timmarna, vi som är många som jobbar deltid som inte får någon pensionsersättning vi ska behöva skatta på de små extra inkomsterna vi får in är klassförakt

(Stockholm , 2018-03-08)

#545

Giacinto Cau

(Stockholm, 2018-03-08)

#552

Dricks är en gåva och gåvor ska inte beskattas!

(Kalmar, 2018-03-08)

#556

Jag skriver under för att dricks är inte någonting man måste. Det är en sorts gåva och om man skulle börja skatta på gåvor så har det gått för långt. Varför ska man skatta på någonting som inte kostar utan man ger det frivilligt? Börja tänk om ni skulle vilja ha era gåvor skattade.

(Karlstad, 2018-03-08)

#561

Ofattbart att vi ska betala skatt på dricksen!!!

(Stockholm, 2018-03-08)

#563

Nej punkt slut ! Man överlever på dricksen!

(Stockholm , 2018-03-08)

#567

Dricks är en gåva. Punkt.

(Västervik, 2018-03-08)

#571

Om politiker vill ha gåvoskatt så ska det gälla alla!

(Stockholm, 2018-03-08)

#572

Solidaritet!

(Mjölby , 2018-03-08)

#584

...vi betalar tillräckligt med skatt plus att dricksen till stor del beror på den extra servicen kunderna får! Utfallet skall då tillfalla den som ger servicen skattefritt!

(Göteborg, 2018-03-08)

#592

Dricks är en gåva som inte är självklar eller baseras på utfört arbete annat än att gästen anser dig värd den.
HRF har försvarat de låga och den minimala löneutvecklingen med att servis får dricks, men är inte beredd att mäta upp lönerna till likvärdiga.

Man får inte lägga på dricks på notan, utan den är som sagt en frivillig gåva.

(Göteborg, 2018-03-08)

#599

Ska inte finnas.0

(Stockholm, 2018-03-08)