NEJ TILL NYTT KOMMUNHUS I VÄXJÖ

Kommentarer

#5

Skattebetalarnas pengar bör gå till skolan, vård och omsorg.

(Växjö, 2017-11-28)

#9

Tycker politikerna hushållar med våra pengar helt galet och lägger dem på fel saker.

(Växjö, 2017-11-28)

#13

Pengarna behövs inom andra områden I kommunen.

(Växjö , 2017-11-28)

#22

Tycker det finns annat att lägga pengarna på.

(Växjö, 2017-11-28)

#27

Det i samma tid där det man säger att Växjö Kommun har en god ekonomi så vi ska klara av ett bygge av denna summa......Så minskar personaltätheten både inom förskola skola och äldreomsorgen. Barngrupper och klasser blir större och större på mindre yta. De äldre får klara sig med mindre och mindre personal.
Det finns många andra byggnader som behöver renoveras eller nybyggas tex Sporthallen i Rottne men där kan politikerna som beslutat detta gärna få härbärgera i någon vecka så ska vi se vad de tycker om skicket på denna byggnad

(Rottne, 2017-11-28)

#28

Jag vill att mina skattepengar används till skola vård och omsorg. INTE till ett nytt kommunhus

(Växjö, 2017-11-28)

#30

Jag skriver under för att jag tycker det är ett slöseri med skattemedel. Dessutom tycker jag att läger är fel valt. Lägg glashuset i Räppe eller vi Trummen eller var som helst...men inte inne i city.

(Växjö, 2017-11-28)

#31

Jag skriver på för jag tycker att det är helt orimligt att lägga en så stor o osäker summa på detta skrytbygge. Lägg pengar på den byggnad som redan finns o planera lite bättre.

(Växjö, 2017-11-28)

#37

Jag tycker inte detta är rätt sätt att stärka Växjö stad.

(Rottne, 2017-11-28)

#41

Helt fel!!! Håller med om att pengarna borde gå dit dem behövs och det är inte till ett dyrt, fult, onödigt skrytbygge!!!

(Växjö, 2017-11-28)

#42

Det är skattemedel som finansierar ett sådant skrytbygge. Hela Linnegallerian står snart tom så renovera den å flytta in.

(Växjö, 2017-11-28)

#43

Kommunen säger att det finns inte pengar till vården men de kan lägga 700 miljoner?!?! på ett hus. Vården i Växjö är kaos och orättvis mot patienterna och personalen. Inte konstigt att andra komuner inte litar på Växjös vård.

(Växjö, 2017-11-28)

#45

Jag skriver under för att jag tycker att det drar i väg och blir väldigt dyrt och ifrågasätter om det behöver vara så kostsamt. Samtidigt ser jag fördelen med att ha allt tillgängt under samma tak, det är ju helt galet att de olika avdelningarna är utspridda över hela stan och väldigt svårtillgänglig. Låt det bli funktionellt och inte ett lyxbygge.

(Växjö , 2017-11-28)

#48

Det är inte bara estetiskt frånstötande, det finns andra saker som Växjö behöver lägga pengar på.

(Växjö, 2017-11-28)

#50

Bo Frank och andra som styr i Växjö kommun har slösat massa pengar på helt onödig skit hur länge som helst, och det här kan vara det värsta slöseriet hittills. Det är tjänstefel och de är inkompetenta. Vi ska inte lägga såhär mycket pengar på dessa idioter ska få en ny, helt onödig arbetsplats. Det är det dummaste jag hört.

(Växjö, 2017-11-28)

#51

Dom pengarna borde gå till skol o barnomsorgen och äldreomsorgen.

(Växjö, 2017-11-28)

#52

Detta gör mig så arg!

(Växjö, 2017-11-28)

#53

Jag anser att kostnaden är alldeles för hög för en byggnad vi inte behöver. Slöseri med värdefulla skattepengar.

(Växjö, 2017-11-28)

#54

Skit kass hanhavade. An poitiketna. När ca 60 % inte vill ha åbäcket. En folkmomröstning. Önska. Med politekeran kör diktatur och kör över skattebetalnarna. Kontrnat ät så klart nen nej å åter nej

(Växj, 2017-11-28)

#55

Kommunen behöver uppenbarligen skaffa sig en verklighetsförankrad syn på ekonomi och prioriteringar.

(Växjö, 2017-11-28)

#58

Jag ser inte att det finns något faktiskt behov av ett nytt kommunhus och pengarna kan gå till bättre saker än finare konferensrum och fikarum med exklusivare kaffeautomater. Jag vet, det är tråkigt att lägga pengarna på vården när man själv kan anlita privatläkare så man slipper se eländet med köer och personal som är på gränsen till kollaps under trycket av allt som måste göras men skattepengarna ska gå till folket.

(Växjö, 2017-11-29)

#59

Jag tycker våra pengar ska läggas på något vettigare än ett kommunhus. Det är dags att vi tar tag i vår ekonomi och slutar bygga onödiga ting. samma sak hände med bron vid stationen.

(Växjö, 2017-11-29)

#60

Jag väljer att skriva under med anledning av att detta är orimligt! Har växt upp i Växjö och flyttade därifrån för 2 år sedan. Kan av egen erfarenhet bekräfta att det verkligen behövs mer resurser till skolorna. Och likaså gällande vården som är katastrof på sina håll. Herregud vad håller kommunen på med!?

(London, 2017-11-29)

#62

Vi behöver inget nytt kommunhus lägg pengarna på vården, skolan och omsorgen. Där pengarna faktiskt behövs mer!

(Växjö, 2017-11-29)

#63

Detta är odemokratisk galenskap,
Borde varit folkomröstning, men det vågade inte politikerna. Det hade ju blivit ett nej.
Hoppas att detta avgör valet nästa höst.

(Växjö, 2017-11-29)

#67

Skola, barnomsorg, äldreomsorg och psykiatrin särskilt NIO behöver pengarna mer. Pinsamt för fan att bo i den här stam där vi inte kan ta hand om varken våra unga sjuka eller gamla men bygga kommunhus kan vi göra? Det är inte därför jag betalar skatt

(Växjö, 2017-11-29)

#69

Jag håller med,

(Växjö, 2017-11-29)

#71

0,7 miljarder för ett glashus! Renovera gamla huset för 10-50 mille istället (tar i så jag skiter på mig då man vet hur det offentliga slösar med mina skattepengar) och lägg pengarna på något medborgarna har nytta av era egoistiska girigbukar.

(Växjö, 2017-11-29)

#72

På grund av grotesk snedfördelning av samhällsresurserna

(Växjö, 2017-11-29)

#74

Jag skriver under pågrund av de dåliga förhållandena som råder inom sjukvården. Där personalen får arbeta delade turer på helgerna och för alla överbeläggningar som är på sjukhuset förnärvarande. Där jag jobbar har vi i snitt 40% överbeläggning hela tiden, vilket vi inte har personal för att klara av egentligen.

(VÄXJÖ, 2017-11-29)

#81

Prio? lägg jättegärna pengar på sånt här konstnärligt, EFTER alla kriser är avklarade, t ex fattigdom, bostadsbrist och matsvinn.

(växjö, 2017-11-29)

#82

För att jag ser hellre en sådan enorm summa gå till folket dvs vård skola och omsorg. Vår framtid ligger i utbildning av våra barn och att sätta ett exempel om att alltid hjälpa dom som behöver hjälp, inte i att bygga nåt luftslott åt dom som ska faciltera dessa saker åt folket. Det gamla huset fyller sin funktion mer än väl och har fått mer än nog i renoverings syften. Också skulle ni kunna bygga lägenheter som unga människor skulle faktisk kunna ha råd med inte behöva vänta tills dom ha egna tonåringar innan dom har nog med bostadspoäng för att bo här.

(Alvesta, 2017-11-29)

#86

Vi redan har ett kommunhus

(Växjö, 2017-11-29)

#92

Helt galet att lägga så mycket pengar på ett kommunhus som inte ser ut att vara i behov av renovering, dessutom för så äckligt mycket pengar som kan läggas på annat!!!

(Växjö, 2017-11-29)

#93

Förstår inte varför girigheten i politiker kan vara så stor. Det är oförlåtligt att ta så mycket pengar till något så onödigt. Skamligt och själviskt att våran kommun inte använder skattemedlen till att göra det bättre för oss alla.

(Växjö, 2017-11-29)

#98

Anton Rydqvist

(Växjö, 2017-11-29)

#102

Jag skriver under på grund av att det är det mest orealistiska och onödiga beslut som sittande politiker tagit beslut om.

(Växjö, 2017-11-29)

#110

Resurserna behövs läggas på annat.
Det skrevs nyligen i smålandsposten att Centrumskolan ska dras ner på personalstyrka och dessutom vet jag att sjukvården och äldrevården behöver massa pengar. Är det inte bättre att ni prioriterar att invånarna ska må bra.

(Malmö , 2017-11-29)

#113

Idioti

(Växjö, 2017-11-29)

#114

Det är min plikt att försöka rädda min hemstad undan ett monster

(Växjö, 2017-11-29)

#120

Pengarna borde gå till skola och omsorg.

(Växjö, 2017-11-29)

#126

Tycker att pengarna kunde gå till te.x äldreomsorgen där det verkligen är kris med pengar och vi som jobbar där går på knäna. Att man bara ha mage att bygga för alla dessa miljoner när det är sådan kris i kommunen. Hälsningar Liselott

(Växjö, 2017-11-29)

#129

Varför lägga 700 milj på ett nytt och dessutom oerhört fult kommunhus. Men oavsett, helt sjuka pengar som kan användas på ett mycket bättre sätt. Tänk till!!!

(Växjö, 2017-11-29)

#131

För att jag inte vill att vårt land (och min gamla hemstad, likt min ny) skall förstöras av all denna vedervärdiga arkitektur.

(Lund, 2017-11-29)

#132

Det är orimligt att lägga sådana pengar på en sådan sak. Kommunen blöder på andra delar där resurser behövs överallt, specifikt olika skolor. Men där finns det inte pengar. Märkligt sammanträffande.

(Växjö, 2017-11-29)

#133

Vett o sans verkar försvunnit från Växjö kommuns ledning !!!!

(Lund (ex Växjö bo), 2017-11-29)

#135

Prioritering bör ligga på åtgärder som höjer människors levnadsstandard. Jag ser inte hur ett nytt kommunhus kan leda till detta på något sätt.

(Stockholm, 2017-11-29)

#136

Jag tycker att byggnaden är ful och alldeles för dyr. Dåligt planerat dessutom när man nyligen byggde om det befintliga kommunhuset. Bygg ett trevligt stationshus istället som bättre passar in i omgivningen som nu förutom WTC blivit jättefin med husen utmed södra järnvägsgatan.

(Växjö, 2017-11-29)

#139

Behövs inte ett nytt kommunhus. Behöver vård och omsorg, skolan samt polis

(Växjö , 2017-11-29)

#142

Växjö behöver göras vackrare inte förfulas. Dessutom ekonomiskt vanvett.

(Växjö, 2017-11-29)

#144

Politikerna rakt av stjäl skattemedel för prestigebyggen till sig själva.

(Växjö, 2017-11-30)

#146

Det är inte rimligt att lägga 700 miljoner på ett skrytbygge, som dessutom inte kommer medborgarna till gagn. Det rimmar också illa med ambitionen att vara grönast i Europa.

(Lenhovda, 2017-11-30)

#152

Wow! Ska huset byggas med guldknutar eller? Pust...

(Växjö , 2017-11-30)

#158

Generellt används ofta skattepengar till skrytbyggen i stället för där de verklufen behövs. Skolan oxh vården behöver pengar, det måste prioriteras!!!

(Bjöekvik, 2017-12-01)

#161

Lägg alla pengarna på sjukvård, omsorg, skola och löner för dom som arbetar där!

(Växjö , 2017-12-01)

#162

Helt sjukt förslag, och ett korkat sådant. Fokusera på att bygga bostäder istället, eller jag vet inte... Öka levnadsstandarden för folk?

(Växjö, 2017-12-01)

#163

Tycker det är orimligt när det finns så många andra områden som skulle behöva dessa pengar i stället så som skola och omsorg.

(Moheda, 2017-12-01)

#166

Jag vill att pengarna satsas på utveckling av vård, omsorg och skola samt högre löner och ersättningarför anställda där.

(VÄXJÖ, 2017-12-02)

#167

Jag anser att nuvarande kommunhus duger många år till, skattepengarna skall gå till medborgarnas behov av vård , skola, infrastruktur och välfärd inte till ett hus som i första hand skall imponera andra kommunpolitiker.

(Växjö, 2017-12-02)

#170

Jag vill satsa pengarna på bård skola omsorg, mm istället för ett nytt statshus

(Braås, 2017-12-02)

#173

Tycker man ska lägga ner planerna på att bygga detta stads/stationshus för det är mycket bättre att lägga dessa pengar på vård, omsorg, skola och polisen.

(Växjö, 2017-12-03)

#175

Finns ingen vettig motivering till varför det skall byggas nytt kommunhus på just den platsen. Dessutom kan det gamla kommunhuset renoveras och pengar kan sparas.
Kommer dessutom att förfula Växjös stadskärna samt skära av Växjösjön och det vackra söder ytterligare.

(Växjö, 2017-12-04)

#176

Jag tycker att det finns viktigare saker att lägga pengar på än detta skrytbygge.

(Växjö, 2017-12-11)

#179

Snälla tänk med nåt annat än det ni sitter på.

(VÄXJÖ, 2017-12-13)

#180

Finns betydligt viktigare saker att lägga våra skattepengar på !

(Växjö, 2017-12-20)