Starta Oskarshamns Flygplats

Kommentarer

#1

Framtidstro!

(Oskarshamn, 2017-11-18)

#2

Behövs för bättre kommunikation.

(Oskarshamn, 2017-11-18)

#3

Ska staden leva måste man kunna ta sig hit på olika sätt

(Oskarshamn, 2017-11-18)

#4

Landsbygden måste leva!

(Fårbo, 2017-11-18)

#6

Flygplatsen behövs för kommunikation, vi behöver sträva framåt istället för bakåt.

(Oskarshamn, 2017-11-18)

#10

Den måste vara kvar och dessutom byggas upp

(Oskarshamn, 2017-11-18)

#11

Jag skriver under därför att våra kommunikationer i denna del av länet/Sverige inte är bra.

(Fårbo, 2017-11-18)

#13

Kommunikation är avgörande för vår överlevnad.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#15

Det vore förödande för företagarna i Oskarshamn. Stan försvinner på kartan!

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#17

Jag anser att vi ska finnas kvar på kartan som en modern stad som har flygplats.
Ska vi som kommun växa ska vi hänga med i utvecklingen.
Vi måste tänka på framtiden och det gör vi inte om vi går bakåt i tiden.
Tack för ordet/ Tomas Karlsson.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#18

Jag har tidigare försökt påverka kommunen att behålla flygplatsen

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#20

Jag anser att flygplatsen skall vara kvar det är bra för kommunens utveckling om det finns bra kommunikationer för både näringsliv och persontransporter även om det kostar.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#21

Flygplatsen skall vara kvar

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#23

Instämmer med initiativtagaren på alla punkter.

(Oskarshamn , 2017-11-19)

#26

Nedläggning av flygplatsen innebär en stor kapitalförstöring. Oskarshamn behöver den som alternativ till de kommunikationer som inte fungerar.
Trafikverket vägrar ju att inte satsa en enda krona på järnvägen eller E22 i vår region.

(Påskallavik, 2017-11-19)

#28

Bra kommunikationer är en förutsättning för att kommunen ska fungera och vara attraktiv

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#30

Självklart! Har man en flygplats ska man använda den. Dum vore man väl annars .

(Figeholm , 2017-11-19)

#31

I egenskap av ordförande i MFK Oskarshamnseskadern

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#32

Tillgänglighet är viktigt för företagarna och invånarna!

(Figeholm, 2017-11-19)

#36

Klart flygplatsen ska vara kvar!!!

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#38

Jag ser det lika naturligt att underhålla flygplatsen som hamnen, järnvägen och 37/E22an. Den stora investeringen är gjord, nu är det bara sköta så att funktionen består. Glöm inte att det är VI Invånarna som är kommunen, vissa har missuppfattat det.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#40

Finns så många aspekter att ta hänsyn till. Avveckla inte flygplatsen.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#43

För att de korkade sossarna har låg panna och slö blick. Flygplatsen är en nyckel till att få fart på vår kommun!

(Påskallavik , 2017-11-19)

#44

Ett växande samhälle behöver en flygplats , vi har en aktiv flygklubb samt en aktiv modellflygklubb . Lättare för företag som vill etablera sig i kommunen om det finns ett alternativ till tåg o buss . Vi har ett stort sjukhus som kan behöva tillgång till flyg eller helikopter i akuta ärenden !!

(Fårbo, 2017-11-19)

#46

Jag är en del av Sveriges frivilliga flygkår Young Pilots och vet hur viktigt det är för brandflyg, kustflyg, ambulansflyg med mera. Det är viktigt att ha en nära och lokal flygplats dels för infrastrukturen och för de som bor lokalt.

(Färjestaden, 2017-11-19)

#48

Jag vill tro på en framtid för Oskarshamns kommun - då behöver vi tillgång till bättre kommunikationer med omvärlden!

(Påskallavik, 2017-11-19)

#51

Jag vill behålla fältet!

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#54

Det skulle gynna ALLA i Oskarshamns kommun med ett fungerande flyg. Kommunen förlorar på att vi har en urusel infrastruktur, personer som vill etablera sig "här nere" väljer lätt Kalmar före oss.. E22 är enda alternativet i dagsläget om du inte väljer ett tåg med massa byten! INGEN VILL DET! Dessutom är kollektivtrafiken på tok för dyr! Oskarshamn ligger i koma! Att komma till STHLM både snabbt och effektivt är något jag personligen verkligen skulle uppskatta. Kommunen skulle med största sannolikhet må bra av det också!

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#59

Oskarshamn med sitt läge och med flera starka välmeriterade företag skall naturligtvis ha kvar sin flygplats ! Inte ska väl flygplatsen offras för ett grönsaksland. Det är ju ett löjeväckande förslag. Vad har ni för soffpotatisar till politiker i Oskarshamn ? Se till att få i ordning på flygverksamheten för företagen, turistnäringen och privatpersoner innan det är försent. Ju fler flygplatser här på Ostkusten, ju fler rörelser igång av olika slag. Det behövs fler mindre flygrutter till olika platser österut. Polen, Estland, Lettland och Litauen. Jag gjorde nyligen en undersökning om hur många människor från Öststatsländerna som jobbar och / eller bor i Triangeln Kalmar-Karlskrona-Växjö-Västervik-Oskarshamn. Det är mellan 3000-4000 personer. Dessa personer vill kunna komma hem och hälsa på i sina hemländer snabbt och oftare. Samtidigt vill deras släkt och vänner komma hit ibland också. Kalmar Flygplats vill bara ha större flyglinjer.

(Kalmar, 2017-11-19)

#66

Bra kommunikationer är nyckeln till utveckling.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#67

Jag är privatflygare och har mina rötter i Oskarshamn och flyger minst 25 gånger per år till flygplatsen i Virkvarn

(Linköping, 2017-11-19)

#68

Instämmer helt med Leif-Erik Johanssons synpunkter.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#69

Det är klart att Oskarshamn ska ha flygplatsen kvar.
Oskarsham ska utveckla
inte avveckla.

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#74

För Oskarshamn i framtiden!

(Oskarshamn, 2017-11-19)

#77

Em stad med lite stolthet och av Oskarshamn storlek bör ju ha en flygplats!

(Figeholm, Oskarshamn , 2017-11-19)

#81

Hela Sverige ska leva - eller?

Publicerad 2016-04-24 15:15:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Det blev ett besök på Oskarshamns flygplats (ESMO) för ett tag sedan, självklart var kameran med.

Följande gick TT ut med den 11 april 2014:

Svenska Direktflyg har meddelat att det upphör med all flygtrafik till och från Oskarshamn redan nästa vecka.


Det här kan bli den definitiva dödsstöten för Oskarshamns flygplats, enligt lokala medier. Kommunstyrelsen i Oskarshamn röstade förra månaden för att den kommunala och förlustbringande flygplatsen skulle läggas ned i sommar. Men därefter återremitterade kommunfullmäktige frågan för förnyad utredning.


Svenska Direktflyg har drivit reguljär flygtrafik mellan Oskarshamn och Arlanda flygplats. Men under hot om nedläggning har passagerarantalet rasat betänkligt.

Några dagar senare kom TT med denna notis:

Allt tyder på att Oskarshamns flygplats läggs ned redan 31 maj. Därmed blir det ingen ytterligare utredning som minoriteten i kommunfullmäktige önskat.

Nedläggningen av linjetrafiken på torsdag påskyndar beslutet.


– Vi tar upp det här i kommunfullmäktige under maj månad för avgörande, säger kommunalrådet Peter Wretlund (S), till Barometern-OT.

Men här landar vi ju med Mooney M20K SE-LNK - ofta på bloggen kallad November Kilot - på Oskarshamn, ESMO! Flygplatsen sägs ju vara nedlagd. Hur går det ihop med medias rapportering?


Flygplatsen finns kvar men har allltså en annan status! Oskarshamns kommun har släppt ambitionen att upprätthålla en trafikflygplats - det hade varit en mer passande utsaga! Det är inte jättelänge sedan som banan förlängdes en sista gång och ILS lär installerats så sent som 2009. Banan på 1500 meter finns ju kvar, men ILS:en är numera borta.

Flera mindre flygplatser i landet för en svår tillvaro. I sju stycken fall sedan 2002 har de kommuner som drivit dem släppt klassningen som trafikflygplats och en av dessa är alltså Oskarshamn. Bland annat detta skrevs i en artikel publicerad på Flygtorget den 7 april i år:

Det kan mycket väl komma att bli fler i tider med ansträngd budget i flera landsortskommuner. Den upphandlade trafiken, som gör det möjligt för flygbolagen att flyga på olönsamma destinationer och därmed hålla flygplatsen öppen, är en viktig pusselbit. Det visar det faktum att Storuman, som tappade den trafiken 2008. Flygplatsen finns kvar men har idag ingen trafik. Samma öde skulle troligen drabba flygplatser som Sveg, Pajala, Hagfors och Torsby om någon av flyglinjerna dit tags bort ur systemet. Det är ett hot som just Torsby och Hagfors lever under just nu.

- Vi måste bestämma oss för vilket system vi vill ha i Sverige när det gäller flygplatserna. Är det rimligt att staten lagt över ansvaret på kommunerna att hålla den flygburna infrastrukturen öppen. Kommuner som dessutom är underordnade EU’s prövning av verksamheten. Om jag hårddrar det så kan EU tvinga kommunerna att lägga ner en flygplats samtidigt som svenska staten kan äga hur många som helst eftersom de är bolagiserade och har tillgången till kassakon Arlanda, säger Peter Larsson.

Peter Larsson är som bekant VD för Sveriges Regionala Flygplatser. Systemet som det syftas på är det sedan sex år sedan införda där statens bolag Swedavia övertagit tio utvalda flygplatser, där alla utom två går med vinst. Bland dessa Arlanda och Bromma. Peter Larsson säger även i artikeln att detta system är både obalanserat och orättvist. Det är också unikt i Europa att man "med sån kirurgisk precision valt ut de flygplatser som staten ska äga".



Det var en tämligen öde flygplats i Oskarshamn som November Kilot landade på, nästan lite kusligt. Med tanke på vilken fin anläggning som står där, så tycker i alla fall bloggisten att det är synd att förutsättningarna inte tagits till vara bättre. Det här är en bit viktig svensk infrastruktur som är värd ett bättre öde...än att vara öde.

Vad är det egentligen med Kalmar län? Är det bara länshuvudstaden Kalmar som tillåts leva och expandera? Med tanke på hur den staden ligger geografiskt i länet så måste man ändå tillstå att det känns en aningen snedfördelat. Och detta är ju annars ett av de största avfolkningslänen i Sverige.

I många år har Västervik legat lite i skuggan av Oskarshamn, det har man kunnat se på utvecklingen av flygplatserna i de bägge städerna. De byggdes också från början i stort sett parallellt och invigdes 1970-71 - då var de lika stora.

Nu verkar det finnas en större framåtanda och initiativförmåga i Västervik och det har ett tag diskuterats utbyggnad av flygplatsen i Mommehål. Men upp till den banlängd som finns i Oskarshamn? Nej, inte riktigt. Västervik avser förlänga från 800 till 1199 meter. En meter längre och man hamnar i ett annan avgiftskvot hos Transportstyrelsen. Men det finns krafter som ha en ännu längre bana - se Västerviksflyg. Men att kunna ta ner Saab 340 i Västervik...nej, där är man inte än.

Faktum är att avståndet till Hultsfred är kortare än till Västervik från Oskarshamn (cirka fem respektive sju mil). Efter flera år av dvala verkar det även börja röra sig framåt igen för Hultsfred flygplats, detta vittnar en artikel i Vimmerby-Tidningen om som publicerades för lite sedan. Och den gamla krigsbasen Hultsfred har en banlängd på två kilometer...



Vad händer med de delar av södra Sverige som ligger långt ifrån E4:an och stambanan? Eller långt från E6:an? Jo, de hamnar i en slags skugga. Behovet av snabba förbindelser blir dock inte mindre för det. Snarare måste man försöka revanschera sig i den mån det går, till exempel med hjälp av ett annat kommunikationssätt: flyg!

Och jag tror för övrigt inte mycket på projektet rörande det den nya höghastighetsbanan för tåg. Det handlar mer om en slags "religion" snarare än "hållbart tänkande". Projektet förutsätter bland annat att flyget står still vad det gäller utsläpp etc, vilket insatta vet inte är fallet. Vårt land ser ut som det gör, vi kommer alltid vara beroende av flyg för att knyta ihop det. Sluta bekämpa flyg, allra helst de bitar som redan tidigare tagit mest stryk.

Från blogginlägget "Hela Sverige ska leva - eller?" Se http://lae.blogg.se/2016/april/hela-sverige-ska-leva-eller.html

(Eksjö, 2017-11-19)

#85

Flygplatsen behövs för flygets skull i alla dess former. Fritidsflyg, modellflyg och kanske i en framtid för stadens med omgivningar behöver sin flygplats igen

(Järfälla, 2017-11-19)

#89

Sverige behöver inte färre utan fler flygplatser. Oskarshamns flygplats är en viktig pusselbit för svenskt flyg. Det är bedrövligt vad som sker med svenskt flyg.

(Linköping, 2017-11-19)

#92

Som både trafikflygare och privatflygare ser jag det som självklart att man skall kunna flyga direkt till och från Oskarshamn, inte minst till andra medelstora städer, när det handlar om brådskande transporter eller möten.

(Stoclholm, 2017-11-20)

#95

Flyg är viktigt av många orsaker ! För affärpersonen som vill komma bort och hem samma dag , för barn o barnfamiljer som ska resa ut. För möjlighet att få post & bättra och oftare

(Karlstad, 2017-11-20)

#96

Oskarshamn behöver sin flygplats.

(Oskarsamn, 2017-11-20)

#97

Den behövs

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#100

Flygplatser är en viktig del i landets infrastruktur, och skulle kunna tillföra mindre kommuner mycket om de fick rätt förutsättningar.

(Vetlanda, 2017-11-20)

#114

Snart stannar allt.

(Öckerö, 2017-11-20)

#119

Jag vill ha möjlighet att flyga privat till Oskarshamn.

(Filipstad, 2017-11-20)

#120

En stad med framtidstro skall med självaktning visa och vara stolta över att ha en egen flygplats för att visa omvärlden och sina innevånare att här finns framtidstro och omtanke med effektiva kommunikationer!

(Stockholm, 2017-11-20)

#121

Hela Sverige ska leva! och då behövs möjlighet till effektiv transport och kommunikation!

(Såtenäs, 2017-11-20)

#122

Oskarshamn måste satsa framåt och inte sträva bakåt.

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#128

Det har under lång tid varit mycket svårt att rekrytera personal till Oskarshamns sjukhus. Nedläggningen av flygplatsen har försvårat rekryteringen än mer.
Man får skämmas när man ska beskriva resväg för eventuell ny personal vid de tillfällen då man "fått napp" och således önskar att visa upp vår fantastiska verksamhet. Jag har som klinikchef fått nej från lämpliga personer pga av Oskarshamns urusla kommunikationer.
Om endast några av dessa hade tackat ja så hade deras kunskaper och kommunala skatteintäkter bidragit till bättre vård och bättre ekonomi för medborgarna i mellanlänet/Oskarshamns kommun.

(Oskarshamn , 2017-11-20)

#129

Politiker i opposition som anser att dom styrande inte gjort tillräckligt förarbete för att förorda en nedläggning

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#130

Har hellre 5min till flyget än att åka 50min... Utveckla den istället.

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#131

Det var rtt smidigt sätt att ta sig till Gotland tidigare. Med dagens ATR 72 så går det att få rkonomi, miljö inklusive buller att få ekonomin att gå ihop. Det är lite för långt till Kalmar eller norrut från Oskarshamn för att hitta ett bra alternativ. En connection till Köpenhamns air hub för billigare resor utomlands från Oskarshamn höst/vinter vore inte heller fel.

(Visby, 2017-11-20)

#132

Oskarshamn behöver en flygplats för att få bättre komunikationer. Även behöver E 22 an rustas upp till motortrafikled och även väg 47, då kan man säja att hela Kalmar län lever och inte bara kalmar och västervik

(Ruda, 2017-11-20)

#134

Klart att oskarshamn ska ha en flygplats.
Ur konkurrenssynpunkt när staden ska expandera blir vi på andra plats.

(Fårbo, 2017-11-20)

#140

Flygplatsen är resurs. Tar vi bort flygzonen (status som flygplats) så är det så gått som omöjligt att öppna igen.

Vi skulle kunna behålla dagens status under andra driftsformer, och därmed sänka konsten rejält.

Lägger man ett förslag på att avveckla flygplatsen så ska det finnas ett väl genomarbetat underlag. Det saknas!
Mathias Karlsson
Liberalerna

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#143

Om Oskarshamn är seriös ned att vilja bli en populär, modern och något större stad så är det en självklarhet att det måste finnas en flygplats. Framförallt eftersom den redan finns och rimlig storlek samt skick. Även om den skulle gå med mindre förlust så är det en värd investering för Oskarshamn och framtiden. Om flygplatsen läggs ner finns det ju inget hopp om att det byggs en ny i framtiden.

(Hong Kong, 2017-11-20)

#148

Det är en skam att vi inte har en flygplats i oskarshamn

(Ruda, 2017-11-20)

#159

Med 1500 meter landsväg kommer man, ja, 1500 meter, men med 1500 meter start- och landningsbana kommer man bra mycket längre!

(Borlänge, 2017-11-20)

#163

Flyget är en av de viktigaste infrastrukturerna för ett extremt avlångt land som vårt.

(Stockholm, 2017-11-20)

#166

Att bevara och utveckla flygplatsen skulle visa på att den verkliga politiska viljan finns att gå mot en starkare kommun och mot målet 30 000 invånare.

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#167

Flygplatsen finns ju redan, självklart ska den vara kvar och göra Oskarshamn ännu bättre!

(oskarshamn, 2017-11-20)

#168

Är själv privatpilot och tycker att flygplatsens varande är bra både för mig som privatpilot och ev också för en kommersiell verksamhet !

(Karlskrona, 2017-11-20)

#169

en flygplats behövs för Oskarshans utveckling i framtiden.

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#170

Kommunen kan spara pengar på annat t ex hamntorg
stenläggningar o s v hela bygghysterin kostar enorma
pengar som kan läggas på kommunikation istället samt även andra områden som är viktigare!

(Oskarshamn , 2017-11-20)

#172

En stad som vill framåt måste ha alla tillgängliga kommunikationer.

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#173

Ren idioti och kortsiktighet att lägga ner en fullt fungerande, kostnadseffektiv flygplats som den i Oskarshamn. Sverige behöver fler flygplatser, inte färre!

(Uppsala, 2017-11-20)

#174

Nu finns den och då skall vi vara rädda om den, den är viktig för framtiden. Brandflyg, sjuktransporter,räddningsbevakning,taxi-resor listan kan göras lång om behoven.

(Figeholm, 2017-11-20)

#178

Jag röstar på det parti som vill rädda flygplatsen.

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#179

Det är fullkomligt galet och ogenomtänkt eftersom flygplatsen är teckniskt topputrustad idag så se snarast till att flyglinjer upprättas!

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#180

Tillgänglighet till och från Stockholm. Det måste finnas en flygplats nära kärnkraftanläggningen, så att Rd och Ue samt att experter skall kunna flygas in snabbt när det behövs. Då räknas varje timme.

(åmotsbruk, 2017-11-20)

#181

Stoppa nedläggningshysterin som slår hårt mot allmänflyget. Det är också av strategisk vikt att flera mindre flygplatser underhålls med tanke på omvärldsläget.

(eksjö, 2017-11-20)

#182

Vi behöver bättre kommunikationer, man ska inte resa en timma åt fel håll när man ska till t.ex Stockholm.

(Oskarshamn , 2017-11-20)

#183

Måste värna om kommunen och bevara sådana grundpelare som stärker dennes status såsom industri, kärn och i detta fall flygkommunikation.
Gäller inte bara trafikflyg, även privatflyg och annan hobbyverksamhet som utövas på fältet.

(OSKARSHAMN, 2017-11-20)

#186

Jag är oskarshamnsbo och har tidigare använt mej av Oskarshamns flygplats

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#187

Jag tycker Oskarshamn är en fin och lugn stad och håller med om att en flygplats är det den behöver för att växa. Oskarshamn ligger tyvärr efter lite i utvecklingen jämfört med Kalmar vilket är synd

(Oskarshamn, 2017-11-20)

#193

Inkompetenta lokalpolitiker!

(Gislaved, 2017-11-20)

#194

Flygplatsen behövs

(Ruda, 2017-11-20)

#197

Oskarshamn ska ha en flygplats

(Ruda, 2017-11-20)