Sänk hastigheten i Österhaninge

Hej Österhaningebor! Nu är sommaren här :)

Motorcyklar åker sina turer mellan Dalarö, Nynäshamn och Södertälje. Bilister åker och badar, fikar och njuter av omgivande natur. Supertrevligt!

Men vad som mindre trevligt är, fart entusiaster! Dessa ser vi flera av på våra vägar! Inte bara på sommaren.

Då Österhaningevägen är en ca 5km lång raksträcka från Västerhaninge till Dalarövägen/Årsta havsbad finns det mer och mindre lämpliga ställen att göra omkörningar. Ex. där det är bebyggelse. Lägg till cyklisterna, motionärerna och hundägarna som med fara för livet delar vägbana med dessa fart entusiaster. Som i tid och otid absolut måste göra omkörningar, utan varken ordentlig sikt eller anledning. Utan tanke på att detta är ett vilt tätt område!

Att det är en lång raksträcka verkar för många vara en frestelse att gasa mer än vanligt! Vi har sett bilar köra Autobahn hastigheter här på Österhaningevägen!

Man bara hoppas att djur och medtrafikanter håller undan. Önskar att vi kunde göra något INNAN olyckan är framme!

Lägger förslag till Trafikverket att sänka hastigheten på delar av Österhaningevägen till 50km/h.

I förslaget ingår även behovet av väghinder och omkörningsförbud skylt. Självfallet i båda riktningarna, invid bebyggelse. Varning för vilt skylt.                                           Alternativt förslag är hastighetskameror.

Vänligen stöd förslaget med er underskrift.

Genom att underteckna godkänner jag att Amanda Pehrsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.