Rättvis sjukersättning!!

Samma regler för sjukersättning nu!!

De som får sjukpension idag får betydligt sämre villkor än den som beviljats sjukersättning före 2008. Detta är inte direkt rättvist. Ett gift par där han fått sjukersättning före 2008 och hon efter omfattas av helt olika regler.

Som sjuk kan det vara en väg till ett friskare liv att få komma ut i samhället och komma i kontakt med andra. Detta kan i sin tur leda till att bryta isoleringen och kan även bli en väg från hel sjukersättning och onödigt medicinerande. Chansen att få arbeta eller studera utan att det inskränks på sjukersättningen är ett steg mot en friskare tillvaro. Den möjligheten borde de som får sjukersättning idag också få.

Sjukersättning före 2008
-du får studera på heltid på högskola eller folkhögskola
-du får arbeta volontärt
-du får ta med dig din ersättning i hela världen
-du får ha företag
-du får jobba och tjäna 44.300 per år, vill du jobba mer så går det bra men då dras en del från pensionen

Sjukersättning efter 2008
-du får arbeta 5 h per vecka
-du får ta med dig sjukersättningen inom EU (har du sgi får du ha ersättningen i alla andra länder med)
-du får inte ha företag
- inte studera och behålla sjukersättningen utan förbehåll. (Studier max två år med vilande sjukersättning.)