Rädda vår Konsumentrådgivning!

Nu ska Motala kommun lägga ner Konsumentrådgivningen igen.

Det var 15 år sedan förra gången, samma orsak, ekonomiska besparingar.

Kraftig bantning – heltidstjänst försvinner

Rädda vår konsumentrådgivare

– "Vi står inför tuffa ekonomiska förutsättningar och måste göra effektiviseringar och jobba på andra sätt, säger kulturchef Hannah Gruffman.

Den heltidstjänst som finns som konsumentvägledare i dag kommer därför att försvinna. Kvar blir några procent av en tjänst som kommer att jobba med konsumentfrågor, men neddragningen innebär att man inte längre kommer att kunna boka personliga möten för att få råd med enskilda ärenden."

All besparing på en post! Är det rimligt att en verksamhetschef ska få ta bort en samhällstjänst utan politiska beslut, Hannah Gruffman?
Det finns nog mycket inom Kultur du kan spara på utan att radera vår konsumentrådgivning!

Rädda vår Konsumentrådgivning!

Konsument Motala erbjuder kostnadsfri och oberoende konsumentrådgivning till invånarna i Motala, Vadstena och Ödeshögs kommun.
Idag hjälper de konsumenter som köpt en vara eller en tjänst som blivit fel att reklamera. Du kanske har blivit uppringd av en försäljare som sedan skickar en vara som du inte alls vill ha, köpt en bil som det senare varit fel på eller så har hantverkaren du anlitat inte alls gjort ett bra jobb. I de här situationerna kan det vara svårt att veta vad man kan göra och vilka möjligheter man har att få rätt.

Konsumentvägledningen hjälper till att kontakta företag som inte lyssnar när kunderna själva klagar, ger råd och hjälper till att skriva reklamationer. På grund av effektivisering ska konsumenterna nu uppmanas att själva söka informationen på nätet, möjligheten att få ett personligt möte eller någon som tittar på fakturor eller avtal kommer helt att försvinna, även möjligheten att få hjälp att kontakta företag eller medla försvinner.
Enligt rapporter från Konsumentverket kostar köp av felaktiga tjänster och varor svenskarna 7 000 kronor per person och år.

Hjälp oss att få behålla konsumentvägledningen i Motala kommun för att vi ska kunna få fortsatt hjälp om vi som konsumenter råkar illa ut.

64698134_301592040722584_8687590491769798656_n1.png

Charlie Velano Johansson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Charlie Velano Johansson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.