Rädda min ALS-sjuka syster och min mor. Hjälp min syster med boende i Stockholm.

Den 18 sep i år åkte min lilla syster Ingrid, in till Sundsvalls sjukhus med ambulans för andnöd. Det var fjärde gången hon åkte in till jukhus för andnöd och vätskebrist. Inget gjordes. Nu när hon kom till Sundsvalls sjkh sövdes hon ner och den 22 okt fick vi veta att hon har ALS, med väldigt typiska besvär. När min mor, min systers son och jag kom upp till min sjuka syster den 25 okt, var hon så sjuk att de tom frågade henne om hon ville avsluta sitt liv genom att ta bort andningshjälpen. Det ville inte hon och inte vi. I det läget ville vi ha ner Ingrid till Stockholm där hela hennes släkt bor. Vi ville ha henne nära. Vi sökte förtur till bostadsförmedlingen, med läkarintyg och kuratorsintyg. Det blev ett avslag med motiveringen att hon inte bott här i två år. Nu är min syster inlagd på KS Huddinge sjukhus på en akutavdelning, där hon varit alldeles för länge (hon kom dit den 20 okt) och väntar på att få komma till någon av de två rehabkliniker som är aktuella i Stockholmsområdet, men som nekar henne att få komma dit, då de inte har någonstans att skriva ut henne till. I det läget säger min mor ja till arbetsterapeuten, ifråga om att Ingrid kan bo hos henne. Mor bor på 56 kvm i en liten 2:a med mycket små utrymmen. När Ingrid kommer dit, om några månader så ska de klämma in en sjukhussäng, rullstol, rullator, andningsmaskiner mm (lägg därtill att mor också har rullator) samt att två st assistenter ska finnas i hemmet, dynet runt. Det smärtar mig något otroligt att jag inte kan hjälpa min mor och syster, men jag och min man bor själva i en ateljé på 57 kvm. Det smärtar mig mest att de båda kommer att vara fjättrade i denna lilla lägenhet, överfylld av hjälpmedel och med massor med olika assistenter som ska vara där hela tiden. Mor som är 86 år, kommer att få bo i sitt fina lilla vardagsrum och syster kommer att få vara sovrummet. Jag är så orolig och tror att jag snart även kommer att få begrava min mor. Det här är omänskligt och jag ber om allas hjälp. Hjälp med att skriva på petitionen för att myndigheter och politikerna, som nu ska ta ställning till ett överprövande från vår sida, hjälper till och beviljar en förtur för min syster. Dessutom ber jag alla som har tillgång till en andrahandslägenhet att hyra ut den till min syster i ca 2 år till hon kan söka förtur på nytt, om petitionen inte ger ett positivt resultat. Vi vill att både min syster och min mor ska få en dräglig tillvaro i slutet av deras liv. Snälla, hjälp oss.

9C8AE504-7A6E-4EC7-9574-60D12D420656.jpegC147845F-6203-419F-9188-885AF1B50589.jpeg

Yvonne Brodd. Onnaplonna.    Kontakta namninsamlingens skapare