Kostintyg- ett ofog i vårt samhälle

FB_IMG_1505475545142-1.jpg
På grund av kommunernas framfart gällande krav om kostintyg på förskolor och skolor kommer idag ett stort antal barn i kläm och riskerar att må dåligt endast på grund av nya, helt onödiga principer.

De vanligaste födoämnesallergierna idag är emot mjölk och vete och dessa syns inte alltid i ett blodprov, speciellt om man inte har en uttalad allergi utan istället en överkänslighet. Det finns dock en hel del forskning på dessa tillstånd. Exempelvis NCGS Non Celiac Gluten Sensitivity, IBS med flera, som alltså inte går att mäta eller säkerställa hundraprocentigt.

När en vuxen person går till läkare med symptom såsom förstoppning, diarré, magont med flera så får man ofta tipset från denne att utesluta något ur kosten för att se om det blir bättre?!

Ett barn har alltså inte dessa rättigheter att må bra och få rätt mat i skolan då man istället kräver ett intyg från läkare som är omöjligt att få då denne ju inte kan eller får styrka barnens magproblem sålänge det inte finns en diagnos, vanligtvis celiaki.

De som faktiskt har möjlighet att få intyg pga uttalad allergi får dessutom betala (då landstinget anser att det INTE är läkares uppgift att skriva kostintyg) vilket även gör detta till en klassfråga!

Ett intyg kostar mellan 350:- och 450:-

Har man då fler än ett barn är man lätt uppe i orimliga kostander per år.

Skriv under för att stoppa kraven om intyg!