Selecta, sluta sälja nötter!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Selecta, sluta sälja nötter!.


Gäst

#1

2015-08-17 13:05

Jag skrev på för att jag har en i närmaste familjen som är nötallergiker. Folk måste bli mer uppmärksamma på att det är en allergi som innebär livsfara.

Gäst

#2

2015-08-17 13:59

Jag är inte allergisk, men har tänkt på det här ofta.
Jag äter aldrig nötter på bussar och tåg, eftersom det kan finnas någon som är allergisk.

Gäst

#3

2015-08-17 14:29

För att jag har vänner som har både astma och allergi och vet hur lite det ska till för att starta ett anfall/ en reaktion.
Inte för att vara den som är den...

#4 Fakta fel!

2015-08-17 14:35

Hej,

Jag vill bara göra fler uppmärksam om myterna kring nötallergier

http://notallergi.se/allergiprofessorn-notfria-skolor-skapar-otrygghet/

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2015-08-17 14:37



Anonymous

#6 Re: Fakta fel!

2015-08-17 14:55

#4: Inte för att vara den som är den... - Fakta fel! 

Även om så skulle vara fallet har vi ett antal personer som drabbas varje år, som behöver ta sin epipen och som behöver akut sjukvård. Därför är det betydligt mycket bättre att folk vet för mycket än för lite.

Förövrigt så skulle inte kollektivtrafiken bli en "trygg zon" som Magnus Wickman nämner i sitt mail, utan det skulle bli en miljö där riskerna för en allergiskchock eller reaktion blir mindre. Allergiska personer kommer fortfarande behöva vara på sin vakt.

Inte för att vara den som är den...

#7 Re: Re: Fakta fel!

2015-08-17 15:00

#6: - Re: Fakta fel! 

Var hittar du rapporter om att det skulle vara ett "antal" personer som drabbas av allergisk chock p.g.a. att sitta i samma rum som en som äter nötter?


Gäst

#8

2015-08-17 15:03

gillar inte att folk dör
CrimsonRabbit

#9 Re: Re: Re: Fakta fel!

2015-08-17 15:04

#7: Inte för att vara den som är den... - Re: Re: Fakta fel! 

 Hej.

Jag är en av dem. Någon öppnar rostade jordnötter eller värst jordnötsringar 10-30 meter bort. Poff, jag kan inte andas längre. Det går fort och det är läskigt.

Min reaktion är inte heller den allvarligaste.


Gäst

#10

2015-08-17 15:15

Jordnötsallergiker.

Anonymous

#11 Re: Re: Re: Fakta fel!

2015-08-17 15:42

#7: Inte för att vara den som är den... - Re: Re: Fakta fel! 

 Jag ser inte var du försöker komma med diskussionen. Vare sig det stämmer eller inte så är en av mina vänner kraftigt allergisk och detsamma med min mamma. Skulle du stoppa jordnötter/paranötter under näsan på dessa personer skulle de dö, vad än forskning och så vidare säger.

Jag tänker anta nu att du som skriver detta inte själv är allergisk och inte känner någon som är kraftigt allergisk heller, och därför inte har helt koll på vad du uttalar dig om.

Ang. statistiken så tittar jag på 1177.se och hos Socialstyrelsen. Tyvärr gör dödlighet av anafylaktisk chock in under "övrigt", så det är svårt att säga exakt!


Gäst

#12

2015-08-17 16:04

Detta e ett sjukt okänt problem som måste in i samhällets medvetenhet!

Gäst

#13

2015-08-17 20:11

Jag tycker att man inom rimlig mån ska underlätta livet för sina medmänniskor. Detta är en liten uppoffring. Det snackas inte om förbud, bara att ett företag ska sluta uppmuntra det.

Gäst

#14

2015-08-19 11:46

Är själv nötallergiker, inte luftburen men känner personer som har det. Jag har andra luftburna allergier dock som oftast ställer till det på offentliga platser, så jag vet lite hur det är ändå. Att hela tiden behöva vara på sin vakt och påminna folk. Tyvärr är det allt för många personer i samhället som har dålig kunskap om/skiter i att visa respekt när det kommer till just allergier. Stöter på det varje dag...