Förtydliga rökförbudet i busskurer och på perronger

Oavsett var de ställer sig och även om perrongen är ovan mark sprider sig röken överallt. När man väntar på bussen eller tunnelbanan ska man inte behöva andas in någon annans cigarettrök för att denne, en gång i livet, valt att börja röka. Upprepad passiv rökning utsätter de drabbade för samma hälsorisker som de som röker i vanliga fall.

Läs mer om dess påverkan här!

http://www.svt.se/cachable_image/1350244015/nyheter/sverige/article351929.svt/alternates/large/fimpar992.jpgKälla: svt.se

Tycker ni att detta är rättvist?

Detta handlar alltså inte om att frånta människor rätten att röka. Det handlar om att ge icke-rökare rätten till en god hälsa och trevlig miljö oavsett var man befinner sig.

Genom att skriva under denna namninsamling kan vi förändra situationen på många av busshållplatserna eller perrongerna runt om i Stockholm. Platser där otroligt många människor (bland annat barn) ska ta sig till skola/arbete och inte ska behöva drabbas av röken. Främst riktas detta till SL och SJ som med hjälp av exempelvis skyltar för rökförbud kan göra det trevligare inför resan. För att inte glömma alla tusentals fimpar som ligger på perrongen eller spåret. Eller kanske ett markerat rökområde alternativt rökbås?

Just nu finns ett rökförbud som uppenbarligen inte alls fungerar.

Skriv under du med och gör skillnad!