Förtydliga rökförbudet i busskurer och på perronger


Gäst

#1

2013-12-29 08:22

Det skulle vara helt underbart att få slippa denna rök när man väntar på tåg/tunnelbana. Det skulle även vara bra om det blev ett förbud på att äta nötter på dessa ställen då det finns många nnötallergiker som har luftburen allergi. Det är ett livsfarligt hot för dem.


Gäst

#2

2013-12-30 13:23

Även fast jag är rökare så tycker jag att det är väldigt respektlöst att tända en cigarett bredvid någon som inte valt att röka.
Det är lite som att nysa utan att täcka för, otroligt ohövligt.
/Pontus 22år

Gäst

#3

2013-12-30 22:42

Alla åtgärder som begränsar rökning är bra.

Gäst

#4

2014-01-06 15:07

Skulle önskat att alla kommunikationer i Sverige hade ingått i denna petition. Kanske nästa gång?

Gäst

#5

2015-01-21 09:47

Ett mycket bra förslag. För som det nu är kan man inte freda sig någonstans från rökande personer de står över hela perrongen man få gå zick zack fram för att komma undan dem slippa få deras rök i halsen. De står också strax intill dörrarna så det kan vara svårt att ta sig in genom dem får ibland gå omvägar för att komma igenom ibland då missa sitt färdmedel. Detta gäller inte bara bussar t-banan utan i stor utsträckning också på pendeltågsstationerna. Mycket bra förslag eloge till er.

Gäst

#6

2015-03-27 16:22

Det är ett viktigt steg i riktningen mot ett samhälle som respekterar alla individers grundläggande mänskliga behov (läs:att röka är inte ett av dessa)

Gäst

#7

2015-05-20 05:51

Jag använder kollektivtrafiken dagligen och som astmatiker är rökandet på perrongerna ett stort problem. Ingen ska tvingas till sämre hälsa av andras beslut att röka.

Gäst

#8

2015-07-13 10:32

Jag har astma attack varje gång jag står på en offentlig plats där det finns någon som röker. Även om personen i fråga nyss släckte cigaretten lukten av den finns kvar i kläderna vilket för mig är tillräckligt för att få oändlig hosta.

Gäst

#9

2015-10-07 08:01

Skapade en FB grupp precis för jag är så urbota less på att måsta röka ofrivilligt: "Vi som vill sluta röka passivt när vi åker kollektivt". Välkommen dit och logga dina rökupplevelser!

Gäst

#10

2015-10-26 15:04

Vi instämmer helt i det som står i petitionen. Dessutom för att skydda alla mot passiv rökning vore det bra om kan man gå längre och inrätta speciella rökzoner, minst 20 m från ingångar och husfasader.

Gäst

#11

2016-03-11 16:33

Bra att någon tar tag i det! Tack!

Gäst

#12

2016-05-28 17:15

Därför att jag störs oerhört av rökningen på perrongen, framförallt på centralen som jag tvingas passera två gånger om dagen. Jag håller andan och skyndar mig in i en av de rökfria burarna, där vi är många som trängs nu för att få andas. Rökarnas hänsynslösa bolmande påverkar mig mycket, det är inte bara äckligt och stinker, det ger mig svårt att andas och jag får deras farliga partiklar i mina lungor. Jag har klagat till SL och till alla jag känner, men kände ändå inte till att rökförbudet blivit verklighet. Alltså är det mycket dåligt skyltat.
Rasmus

#13 Re:

2017-01-06 13:02

#10: -  Dessutom för att skydda alla mot passiv rökning vore det bra om kan man gå längre och inrätta speciella rökzoner, minst 20 m från ingångar och husfasader.

 VISIR (Vi Som Inte Röker) Stockholm-Uppsala arbetar just nu med att införa rökzoner. Det förberedande arbetet har påbörjats så får vi se när det blir verklighet.