Att skapa en säker plats för barn och ungdomar på Tjäderstigen och Orrstigen

Hej! Mitt namn är Tobias och jag bor med min sambo Josefine Broberg. Jag är pappa till en dotter på 18 månader och en son på 9 år. Vi bor på Orrstigen på Väster och vi saknar en lekplats för barnen och en plats för ungdomar där man kan ses, samlas, träffa nya vänner och skapa minnen. Det har, för längre sedan funnits en lekplats och asfaltsplan på gräsplätten mellan Tjäderstigen och Orrstigen.

Förr så fanns det en plats där barn och ungdomar kunde ses. Det fanns en asfalterad plätt som passade för innebandy på sommaren och ishockey på vintern. Det finns också en backe som förr blev klippt och vad en perfekt pulkabacke på vintern. Det fanns gungor för mindre barn men för ett tag sen så fick lekplatsen läggas ned för att den inte var EU-godkänd. Idag är det inte mer än högvuxet gräs och ingen plats man längre ses eller träffas på. Närmaste plats betyder att vi får korsa högtrafikerade vägar som Holmavägen.

Vi har undersökt och bara på Orrstigen och Tjäderstigen finns över 100 barn och barnbarn som behöver en fysisk lekplats och en samlingsplats för barn, barnbarn och vuxna för att ses och umgås. Även öka integration för barn & ungdomar som känner sig utanför.

Det finns idag ungdomar som saknar en asfalterad plätt att sparka boll på och i dagsläget står på Holmavägen på kvällstid vilket föreligger en risk för en trafikolycka.

Barnen på Orrstigen och Tjäderstigen samlas på vägen för lek med cykel, bandy och fotboll vilket medför att vi föräldrar får vara trafikpoliser och avbryta deras lekar så fort det kommer en bil. Då vi har en oro för att en olycka kan ske, då bilar som kör igenom inte alltid håller hastigheten, så förutom en säker plats för barn och ungdomar att träffas på så önskar vi även farthinder.

Genom att underteckna godkänner jag att Tobias Wendel lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.