Bevara Rörby Gård på Lovö

Rörby Gård: Detta har hänt

2022-01-04 10:55:57

IMG_9124.PNG

Under 2021 har vi på olika sätt gemensamt arbetat för bevarandet av Rörby Gård. Här kommer en sammanfattning av läget just nu.

Med önskan om ett positivt 2022,

//Gänget bakom listan

Våren 2021
I våras lämnade ett antal engagerade Lovö-personer in ett förslag till Ekerö kommun som gick ut på att civilsamhället (dvs någon av Lovös föreningar) skulle ta över ägandeskapet till Rörby gård. Man skrev:

Civilsamhället på Lovö vill att Rörby Hembygdsgård även framöver får vara en samlingsplats för lokala föreningar, Lovöbor, naturreservatsbesökare och skolelever.
I decennier har midsommarfirande, höstmarknad och hembygdsdagar på Rörby Hembygdsgård varit centrala mötesplatser för oss som bor på Lovön och även glatt många andra i kommunen. Här samlas och möts barnfamiljer, seniorer, nysvenskar och turister. Här verkar många olika föreningar för utbildning av skolbarn, hantverkets fortlevande, naturvård, musik och historia. Och här finns sedan 2016 det populära sommarrestaurangen Lovö Magasin, som välkomnar upp till 1500 besökare i veckan under säsongen maj till oktober.
Vi vill fortsätta att utveckla, förbättra och förvalta Rörby gård. Vi behöver en plats där unga, vuxna och seniorer från alla olika kulturer i vår kommun kan mötas och njuta av natur och kultur.  Vi tror att vi med gemensamma krafter, genom föreningslivet och genom lokala entreprenörer kan hitta möjligheter att finansiera fortsatt underhåll och utveckling av Rörby gård.
Vi menar att det finns särskilda fördelar med att Lovöborna själva har direkt rådighet över fastigheten. Mot bakgrund av de nyligen genomförda rivningarna och byggnationerna i anslutning till Rörby Hembygdsgård, finns en stor oro bland lokalbefolkning för vad som skulle hända om Fortifikationsverket övertog Rörby Hembygdsgård. Det vore en stor sorg om Rörby Hembygdsgård skulle stängas för allmänheten, eller än värre, inte underhållas, eller rent av rivas.
På lång sikt vill vi medverka till att Rörby Hembygdsgård bevaras och fortsatt fungerar som en lokal samlingsplats på bästa sätt. Vi ser framför oss en inkluderande samlingsplats där alla är välkomna och där natur, kultur och gemenskap i olika former får utrymme oavsett ekonomiska förutsättningar, social eller etnisk bakgrund, ålder, identitet, religion eller funktionsvariation. Rörby är en tillgänglig plats som alla kan njuta av och där vi kan levandegöra kulturmiljön och sammanföra då med nu.
Vi har flera idéer på hur Rörby Hembygdsgård skulle kunna utvecklas även till att vara ett nav för naturreservatet, fortsätta ta emot elever från Ekerös skolor mm. Detta vore ett utmärkt tillfälle att förverkliga idéerna i kommunens framtagna skrift ”Guide till samverkan med civilsamhället”.

Detta initiativ tillsammans med att den nya ideella föreningen Rörby gård bildades innebar att vi fick en plats vid förhandlingsbordet med kommunen. Vi gick även ut och sökte stöd för att föreningslivet skulle ta över Rörby gård genom att starta en namninsamling och kontakta lokaltidningarna. Totalt har vi nu fått över 1000 namnunderskrifter på vårt initiativ. Imponerande och det visar att det finns ett stort engagemang för frågan både lokalt och utanför vår ö.

Under sommaren beslutade SFV att de inte avsåg att köpa Rörby gård.

Hösten 2021
Lovö hembygdsförening beslutade på sin årsstämma i september att föreningen aktivt ska medverka till att Rörby gård kan övertas av Föreningen Rörby gård eller av hembygdsföreningen själv. Detta är ett viktigt mandat för oss i styrelsen för att kunna fortsätta att agera i frågan. Under hösten har därför representanter för föreningen Rörby Gård och hembygdsföreningen haft möten med kommunalråden, kommunpolitiker och Fortifikationsverket. Vi fick bland annat igenom att vi inte behövde tömma och avflytta från Rörby gård till 15 oktober. Nu är det uppskjutet på obestämd tid. Detta uppskattades särskilt av Lovö Magasin och keramikerna. Samtidigt passade vi på att tömma Magasinet på Rörby. Det ordnades en loppmarknad samt kördes 2 ton av Berit Wallenbergs böcker till Malmvik. Fantastiskt vad vi förmår med gemensamma krafter! Nu har vi ett tomt Magasin som kan användas till konstutställning, naturrum eller något annat vi vill åren framöver.

Dagsläget
Som det ser ut nu i december 2021 verkar Fortifikationsverket inte längre vara aktuell som köpare av Rörby gård. Kommunen har stoppat försäljningsprocessen med dem. Det tycker vi i Lovö hembygdsförening är bra. Vi vill FRA/Fortifikationsverket allt väl i sitt uppdrag att signalspana och hålla Sverige säkert. Det som skett senaste åren runt FRAs expansion visar dock att de brister i både förstående och kompetens i avseende om att värna landskapsbilden och skydda Lovö kulturlandskap. Vi har erbjudet dem vår aktiva hjälp för att det ska bli en bättring i deras framtida expansionsplaner.

Kvar på förhandlingsbordet är därför två alternativ:
1. Kommunen äger Rörby gård och arrenderar/hyr ut det till Lovö hembygdsförening eller någon annan lokal förening.
2. Lovö hembygdsförening köper Rörby gård. Vi har gett ett bud på 165 000 kronor vilket är samma summa som kommunen köpte Rörby gård för av Domänverket 1986. Vi tror att vi kan samla in det och mer därtill för att säkra Rörby gårds framtid av er medlemmar.

Vilket alternativ tycker ni är bäst? Vad vill vi använda Rörby gård till framöver? Vilka krav ska vi ställa på kommunen i alternativ 1? Hur ska vi samla in pengar och själva ordna fastighetsunderhållet i alternativ 2?

Kom och diskutera med oss på Klockargården söndagen den 16 januari kl 14!

Alexander Lind af Hageby

Ideella föreningen Rörby gård på Lovö/Patrik Sandberg Ordförande

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.