Bevara Rörby Gård på Lovö

Rädda Rörby gård på Lovö

Rörby gård, smultronstället på Lovö vid Drottningholm, är beläget mitt i en unik kulturhistorisk miljö med anor från 1500-talet och har under det senaste halvseklet fungerat som en samlingsplats för Lovöbor, naturreservatbesökare, skolbarn, turister och andra som vill njuta av en genuin bondemiljö och ta del av evenemang såsom traditionellt midsommarfirande, marknader med lokala matproducenter och hantverkare, äta gott på Lovö Magasin, lyssna på konserter eller delta i andra aktiviteter som anordnas.

Kommunen har i många år arrenderat ut Rörby gård till en lokal stiftelse på Lovön men har nu bestämt sig för att sälja gården. Framtiden för gården är därför högst osäker – både vad gäller de historiska byggnaderna och platsen i sig.

Den ideella föreningen Rörby gård på Lovö har därför bildats med ambitionen att ta över och driva Rörby gård framåt. Föreningen vill säkerställa att den historiska miljön och de vackra byggnaderna får vara kvar och fortsätta att vara en levande samlingsplats för olika evenemang, generationer och intressen.

Vill du vara med och bevara Rörby gård och rädda en unik plats och en viktig del av svenskt kulturarv?

Hjälp oss att visa Ekerö kommuns ansvariga att vi är många som vill bevara Rörby gård genom att skriva under namnlistan!

Ideella föreningen Rörby gård på Lovö/Patrik Sandberg Ordförande    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Ideella föreningen Rörby gård på Lovö/Patrik Sandberg Ordförande lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.