Extern granskning av Kungälvs kommuns "marknadshyror" samt agerande gentemot Våghals AB

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering 15 september 2021

2021-09-15 19:52:18

Idag valde Kungälvs-Posten att publicera en artikel med rubriken

Kongelfs Gästgifveri betalar inte hyran

med tillägget:  Efter Fars hatt konkurs – nu är även gästgiveriet på Fästningsholmen på fallrepet. Har en skuld på 800 000 tillkommunen för obetalda hyror.

Låt mig förtydliga. Enda orsaken till att vi eventuellt får lägga ner vår verksamhet är Kungälvs kommun.
En mer lämplig rubrik hade varit "Kungälvs kommun driver småföretagare i konkurs"

Förra året halverade vi vår omsättning pga pandemin. Pga Kungälvs kommuns ovilja att förhandla eller ens prata med oss har vi inte kunnat söka varken hyresreduktioner eller ersättning för korttidspermitteringar etc. Pga kommunens agerande är vi på obestånd och det betyder att vi blir personligen betalningsansvariga för bolagets skulder. Det i sin tur betyder att om kommunen får som dem vill driver dem oss i konkurs nu och jag och min familj förlorar med stor sannolikhet vårt hus och vi blir skuldsatta för resten av livet.

Det är INTE rimligt att kommunen höjer vår hyra samtidigt som man sänker andras.

När vi hyrde fästningen kostade det 85 000 kr för en helg, Idag hyr nuvarande aktör borgen för 200 000 kr om året. Sug på den hyresskillnaden. Heter man Söderlund eller Selinder i efternamn ska man tydligen betala 28 000 kr per dag för att hyra fästningen.
Heter man något annat så är notan 547 kr per dag. Rimligt?

Vi fick lägga ner Kungahälla Medeltidsdagar pga att kommunen drev ut oss.

Aktören på Kafé Kotten i friluftsområdet Fontin hyr det bygget, som har kostat skattebetalarna 23 miljoner att bygga, för häpnadsväckande 2000 kr/månad inklusive värme.För stans gamla skolhus förväntas vi betala 58 000 kr mer/månad. I kallhyra. Rimligt? Hade vi haft en rättvis hyra hade vår nota stannat på 6000 kr i månaden i varmhyra då vår anläggning är ungefär tre gånger större än Kotten.

Det är ingen hemlighet att vissa krafter på kommunen försökt driva ut oss i många år. Förra gången var 2015 men då stoppades dem av förnuftiga politiker.

Idag bedriver kommunen en direkt konkurrerande camping på andra sidan vägen. De sa upp vårt kontrakt för ställplatsen tre år i förtid för att de ville "se ett annat användningsområde" av platsen. Idag bedriver de egen ställplatsverksamhet och servicen har försämrats avsevärt. Självklart medför det också att vi förlorar stora summor pengar och det inskränker kraftigt våra möjligheter att betala en hyra.

Du kan läsa mycket mer om detta på min LinkedInprofil Fredrika Selinder och på vår hemsida www.kongelfsgastgifveri.se. Det finns hur mycket material som helst som tydligt pekar på såväl snedvriden konkurrens, rena trakasserier och korruption.

Framförallt! Skriv på vår namninsamling så att ansvariga får stå till svars för vad de gjort och ännu gör mot oss. Ring och skriv gärna till kommunledningen om du också tycker att detta är fel.

PS! Så sent som den 16 augusti i år gjorde vi en delbetalning på 60 000 tkr då juli gick hyfsat i år. Vi drog in ungefär 80% av vad vi brukar göra ett vanligt år så det är på väg att vända. Just nu är efterfrågan också mycket högre eftersom Fars Hatt har lagt ner och vi satsar på att växla upp och möta det behovet.

Ja, det vill säga om inte kommunen kastar ut oss då.

Sprid gärna information om vår namninsamling! Tipsa en granskande journalist.
Uppvakta kommunledningen i Kungälv om du orkar! Skriv ett brev eller ring och berätta vad du tycker om detta. Ansvariga politiker - kungalv.se

Vi tackar ödmjukt för all hjälp vi kan få i den här fighten.
Vi är väldigt trötta nu efter ett år med dubbelarbete, inga lediga dagar och utebliven lön.

Våghals AB

Fredrika Selinder

Fredrika Selinder, Våghals AB/Kongelfs Gästgifveri

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.