Visa ditt stöd för Lidingö SK Volleyboll och våra ensamkommande

Stolt elitlag i Volleyboll från Lidingö och/eller 18 stackars flyktingbarn från Afghanistan?

Lidingö SK Volleyboll har sedan hösten 2016 tagit emot ett antal afghanska ensamkommande killar. Efter ofta traumatiska händelser och stora strapatser har de genom volleybollen hittat ett sätt att få en meningsfull sysselsättning vid sidan av skolarbetet. Efter två år i Sverige har ungdomarna etablerat sig, lärt sig svenska och läser nu på gymnasiet. De har tillsammans med föreningen satsat hårt och utvecklats väldigt starkt. Genombrottet idrottsligt kom i JSM-kvalet i februari när laget kvalificerat sig för JSM-slutspelet senare under våren. Därefter har laget börjat spela seriespel i division 2 och deltagit i U23-SM under hösten.

18 ensamkommande gick från att vara ett problem för någon annan, till att bli ett lag med elitidrottsmän och en angelägenhet för oss alla. LSK_Herr_2017.jpg

Genom volleybollen har de fått ett bra sammanhang och vi märker hur det hjälper dem att hitta rätt. Ni kanske har sett detta inslag från SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/volleybollag-med-flyktingpojkar-gor-succe eller läst detta i tidningen Mitt i Lidingö: https://mitti.se/sport/ensamkommande-blaser-lidingo/?omrade=lidingo

Utmaningen är att flera av ungdomarna nu har hunnit fylla 18 år, vilket innebär att de förlorar samhällsstöd och sitt boende i den lokala miljön.
Detta skapar också den delikata utmaningen att efter två år av stolthet, framgång och sammanhållning så splittras laget och förening just nu och killarna sprids vind för våg utifrån Migrationsverkets beslut om placering i Korpilombolo och andra svårpendlade orter. Vi är nu en grupp entreprenörer, volleybollentusiaster och medmänniskor som med hjälp av #idrott&integration försöker lösa situationen och visa hur vi kan ställa upp, stötta och hitta lösningar. Vi är helt opolitiska, vi tror oss förstå utmaningarna i en komplex situation för individer och samhälle, men vi vill gå från att Bara Prata om att hjälpa till, till att faktiskt Göra Något för att bidra.

Genom att stötta detta upprop Gör Du Något viktigt.
Vi förväntar oss inte att du gör något mer än att du genom din underskrift ger ditt stöd, men uppskattar förstås samtidigt alla tankar och kreativa inspel som kan hjälpa till för att hitta både kortsiktiga lösningar och mer långsiktigt förstå regelverket, skapa nätverk och sprida vårt engagemang till politiker, andra påverkare och organisationer.

Lidingö SK Volleyboll, ordförande Lennart Neovius    Kontakta namninsamlingens skapare