Protest mot momsreglerna avseende virtuella varor

Hej,

Lagstiftningen när det gäller beskattning av virtuella varor ligger långt efter och vi måste få till en förändring i den här frågan. Handel med virtuella varor/samlarföremål är en marknad som är relativt ny. Samtidigt har handel med vanliga fysiska varor funnits i flera tusen år. Det som skiljer virtuella varor från fysiska varor är just att fysiska varor går att ta på. Bortsett från detta har båda varorna exakt samma karaktärsdrag. De går att lagra, de går att sälja vidare och de kan handlas i andrahand.

Enligt en artikel från SVT lockar E-Sport cirka 335 000 svenska tittare dagligen och säkert dubbla antalet spelare. Enligt SCB spelar 45% av alla 12-18åringar minst 1 timme datorspel om dagen. 18% spelar minst 3 timmar per dag eller mer.  Bara i vår facebook grupp, CSGO Trade Sverige, har vi över 58 000 svenska medlemmar som alla handlar med "skins". Marknaden för dessa skins växer i en explosionsartad takt men lagstiftningen hänger inte med.

Vi som handlar med dessa virtuella varor köper av privatpersoner och säljer till privatpersoner. Man har alltså ingen rätt att dra av den ingående moms som privatpersonen betalat i grunden. För handel med varor som säljs i andrahand och även resetjänster har man då infört Vinstmarginalbeskattning, VMB. Företaget GAME som bland annat köper och säljer begagnade spel, CD-skivor osv använder detta.

I och med att de köper av privatpersoner får de inte dra av någon moms. Dom kan inte heller lägga på någon moms då deras begagnade spel blir dyrare än nya spel och det är därför VMB finns. Det är exakt samma förutsättningar för virtuella varor, men bara för att dom inte går att ta på får vi tydligen inte använda VMB. Istället ska vi dubbel beskattas och betala moms på hela beloppet. Genomsnittsmarginalen för ”traders” ligger på 10-15%, moms på omsättningen innebär då att man förlorar 5-10% på allt man sålt och detta är innan övriga kostnader för verksamheten. Detta blir helt orimligt och gör att det inte går att bedriva någon verksamhet inom den här branschen i Sverige.

Varför ska det överhuvudtaget spela någon roll om varan/samlarföremålet är fysiskt eller virtuellt? Syftet med vinstmarginalbeskattning är att förhindra dubbelbeskattning som uppkommer när ett företag köper av en privatperson. Det viktiga är att man just köper av en privatperson, inte var det är för vara/tjänst/föremål man köper/säljer.

Att klassa försäljning av virtuella varor som försäljning av elektronisk tjänst blir helt fel. En tjänst förbrukas när den säljs, det går inte att sälja vidare, det går inte att lagra och det finns ingen andrahandsmarknad för ”begagnade” tjänster.

Tidigare när man kontaktat skatteupplysningen angående detta har de sagt att man kan använda VMB, inte bara till oss utan ett 20-tal personer som vi pratat med har fått den informationen. Vi blev därför väldigt fundersamma när de 1-2 år senare lägger upp detta ställningstagande på deras hemsida och nu kräver återbetalning av denna moms på omsättningen.

Detta får katastrofala konsekvenser för de unga företagare som försökt driva verksamhet på ett så riktigt sätt som möjligt. Det sätter unga entreprenörer i skulder som de aldrig kommer kunna betala. Företagen flyttar utanför Sverige och de som tidigare funderat på att starta företag kan nu helt skrota den idén då det inte går att driva företaget med dessa regler. Varför inte göra det möjligt för svenska företag att istället driva sin verksamhet i Sverige och bidra till ökade skatteintäkter?

Jag har nu fått ett övervägande till beslut där de valt att momsbeskatta min verksamhet på hela omsättningen. Detta resulterat i att jag har gjort en förlust på varje skin jag sålt under dessa år. Jag har lagt 50-60 timmar i veckan på att driva mitt företag, istället för att ha tjänat pengar på det står jag nu här med en momsskuld.

Vi hoppas kunna väcka uppmärksamhet kring den här frågan genom en namninsamling som sprids på social medier. Förhoppningsvis kan vi även få en större tidning att skriva en artikel om detta. Sprid gärna vidare till dina vänner och familj. Vi kan inte låta skatteverket utnyttja unga entreprenörer och småföretagare på det här sättet. Att skuldsätta unga som precis startat sitt eget företag är ingen bra start på arbetslivet.

Moderationerna har även lämnat in en motion till riksdagen gällande detta. Tyvärr tar sånna beslut väldigt lång tid, detta problem behöver få en snabb lösning.

Ge oss ditt stöd genom att skriva under namninsamlingen, kom ihåg att confirma via mail. Tack för att du tog dig tid att läsa igenom detta!

För er som vill kontakta oss når ni oss på följande mailadresser,
Karlsetterberg@gmail.com
Mikael.jagare@gmail.com