Vi vill behålla ridsport i Järfälla

Vi vill behålla ridsport i Järfälla!

Nya stallet på Säby gård stoppas av oklar anledning. När Järfälla Ryttarförening (JRF) på valborgsmässoafton skulle komma och skriva under ett överenskommet avtal stoppades detta av kommunens politiker i sista minuten.

Så här skriver JRF styrelsens ordförande om situationen:

”I vår kontakt med ordföranden i Kultur-, Demokrati- och Fritidsnämnden i tisdags blev det tydligt att han inte vet något om vår verksamhet, om vilka som företräder den, hur den fungerar eller något om historiken. Att då fatta beslut som påverkar den är inte särskilt ansvarsfullt”

Nu ställs lördagens invigning av det färdigbyggda stallet in och kostnaderna för förseningen kan handla om hundratusentals kronor för JRF. Samtidigt står över 350 barn i kö för att få börja rida. Visste du att ridsport är den näst största ungdomssporten i Sverige? Vi tycker att det är orimligt att kommunen behandlar ridsporten i Järfälla på detta sätt. Är det för att 90% av de som rider är tjejer eller kvinnor?

Vi kräver att kommunens politiker står fast vid sina löften och att den muntliga överenskommelsen ska gälla.

Skriv under du också!