Vi kräver en rättvis utredning och saklig åtgärd angående stenkastning mot spädbarn i barnvagn!

Denna namninsamling är för alla som vill att en korrekt utredning och korrekta åtgärder utförs gällande stenkastning mot spädbarn i barnvagn.

Fakta:

Den 2-e september 2020 på kvällen gjordes en polisanmälan om ett gäng minderåriga personer som kastade golfbolls stora stenar mot bebis i barnvagn.

Den 2-e september 2020, beslutade förundersökningsledaren att inte ens starta en förundersökning.

Förundersökningsledarens underrättelse om beslutet:

Beslut: Förundersökning inleds inte

Skäl: Det är uppenbart att brottet inte går att utreda.

Motivering: Det finns inga spår eller andra åtgärder att vidta som kan tänkas leda till att brottet klaras upp.

-----------------------------------------

Fakta: Det finns 3 vittnen till händelsen

Fakta: Namn på brottsutövarna finns.

Fakta: Polisen bemödade sig inte ens om att åka till berörda personer. (vittnen)

Fakta: Polisen åkte heller inte till platsen för händelsen där stenarna (bevisen) fanns.

Min åsikt: Med tanke på att både själva polisanmälan, och beslutet om att inte gå vidare med ens en förundersökning, har samma datum på de båda dokumenten, är det tydligt att polisen inte ens ville försöka undersöka händelsen. De åkte knappast hem till förövarna och samtalade med deras föräldrar heller. Då borde någon av dem åtminstonde kontaktat mamman till barnet och innerligt bett om ursäkt och tillrättavisat sina barn för dessa ofattbara gärningar.... ja, om de nu då ansett att händelsen var bedrövligt ofattbar...

Att ge sig på spädbarn för att skada dem - lägre än så kan väl ingen sjunka?!

Fakta: Dessa minderåriga förövare kastade stenar, och sprang iväg. De återkom inte en gång, utan två gånger. De kastade alltså stenar mot det lilla försvarslösa barnet vid tre tillfällen!

3 olika tillfällen på relativt kort tid. Och alla tre gångerna försökte de träffa barnvagnen där den lilla bebisen låg.  Flertalet stenar, (vet ej exakt antal) träffade barnvagnen. Lyckligtvis klarade sig bebisen oskadd!  Tack och lov! Men tyvärr, kvarstår själva händelsen. Och när någon återkommer gång på gång...då är det för att vålla skada! Det är väldigt uppenbart! Polisens egen term för ett sådant beteende är ”uppsåt”.

Nu är förövarna barn, varav den äldste är 13 år (obekräftat via myndigheter, men väl av bekant till barnet), men dessa barn är likväl förövare, vilket jag anser - gör vårdnadshavarna ansvariga! PUNKT!

Finns det inte något intresse kvar från myndighetspersoner att se till att lagar och förordningar efterlevs i detta land?

Om en eller flera personer, oavsett ålder, agerar på ett sätt som medvetet sätter andra medborgare i fara, skall man då inte agera?

Är personerna i myndig ålder så skall de bedömas därefter. Är de omyndiga så får föräldrar/vårdnadshavare ta ansvar. Är vårdnadshavare oförmögna till det, så får sociala myndigheter kopplas in.

Svårare än så är det inte. De skall absolut inte slippa undan utan att det utreds ordentligt! Och detta skall definitivt inte mörkas!!!

Har jag missat något? Har klockan, kartan och kompassen förflyttat oss till andra värderingar? Finns det verkligen någon som tycker att det är helt okej att kasta sten mot ett spädbarn år 2020 i Sverige, i världen?

Uppfostran, eller snarare bristen på den bevisar vilken olycklig miljö dessa unga personer växer upp i…  bevisligen så har de inte fått lära sig något vettigt om de som nu, kastar stenar mot en försvarslös, oskyldigt spädbarn!

Det säger en hel del om deras uppfostran om respekt mot sina medmänniskor!

Så, om ni som jag, tycker att slappheten i ordningsmakten är oaceptabel, och vill att de gör en ordentlig utredning; skriv under!

Om ni som jag, vill att vårdnadshavarna till stenkastar-barnen skall få stå till svars - skriv under!

Jag hoppas och vill tro att det lilla barnet, som vid tidpunkten för attacken var 1 månad och 2 veckor gammal, har många bakom sig som kräver att rättsväsendet gör vad som förväntas av dem -  rätt!

Jag hoppas också, att denna namninsamling kan förhindra att andras barn och barnbarn skall bli måltavlor för det escalerande våldet i vårt land.

Hoppas ni också det - skriv på!

Tillsammans skall vi göra skillnad!

Tillsammans skall vi stå upp för dem som inte själva kan!

Yvonne /Trygghet Tillsammans    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Yvonne /Trygghet Tillsammans lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.