SSU Sörmland vill ha gratis mensskydd!

Vi i SSU Sörmland tycker att gratis mensskydd borde vara en självklarhet.

Under en livstid spenderar en person som har mens tiotusentals kronor på mensskydd, värktabletter och andra väsentligheter kopplat till menstruation. Dessa pengar skulle kunna gå till andra viktiga saker så som mat och kläder men läggs i stället på en biologiskt naturlig process som man ej kan rå för.

Detta påverkar en grupp i samhället som generellt redan har sämre lön än motparten och är därför en jämställdhetsfråga.

Gratis mensskydd skulle kunna finansieras via skatt eller sänka momsen på mensskydd, ett annat alternativ kan vara att erbjuda gratis mensskydd på vårdcentraler och ungdomsmottagningar för en viss åldersgrupp.

Österåkers kommun är ett exempel på att detta är möjligt, där satsar man på gratis mensskydd till personer som är mellan 12 och 23 år. Vi tycker det är ett fantastiskt initiativ och vi är helt säkra på att hela region Sörmland även kan lyckas men vi behöver eran hjälp att väcka förslaget hos regionsfullmäktige.

Namninsamlingen kommer lämnas in till Monica Johansson som är ordförande i Sörmlands regionstyrelse. Ditt namn gör skillnad!

Om du är intrsserad av att göra skillnad gå med oss i SSU! Det är helt kostnadsfritt. Bli medlem på ssu.se/blimedlem

Genom att underteckna godkänner jag att SSU Sörmland lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.