Vädjan om kompromiss

Med anledning av hur ledningen på Calle Flygare har hanterat sina elever under Corona-krisen.

Det råder Corona-kris i samhället. Vi förstår att det är en tid av kompromiss, men vi upplever inte att ni kompromissar, det är bara vi elever som får kompromissa. Distansundervisningen som sker just nu är inte av den kvalitet som vi elever förväntar oss när vi betalar 40750 kr/termin. Det finns ingen elev som är inbjuden att föra elevernas talan i era diskussioner kring hur distansundervisningen läggs upp, det överlåter ni till läraren i respektive kurs. Läraren har ett ekonomiskt incitament – så länge de fortsätter med sina lektioner så får de betalt. Vi kan inte lita på att lärarna tar beslut kring undervisningen som faktiskt är bäst för oss elever. Skolans konstnärliga ledare är sjukskriven och nästa tillträder i augusti, det finns alltså ingen aktiv konstnärlig ledare som kan skriva under på att utbildningen som just nu sker på distans är kvalitativ. Företag i hela Sverige går på knäna med förlorade intäkter, men Calle Flygare Teaterskola AB tuffar på som vanligt utan förlorade intäkter. Vi elever får en kraftig kvalitetssänkning på vår utbildning – men förväntas betala 40750 kr för denna termin precis som om inget hade hänt.Vi elever undrar: vart ligger er kompromiss? Ni glömmer att vi elever är era kunder. Vi betalar 40750 kr per termin för en utbildning som ni ska leverera till oss så som ni saluförde den - dvs. fysiskt i grupp. Just nu levererar ni inte det, ni levererar en kraftigt försämrad utbildning – som vi förväntas betala fullpris för. Vi förstår att det är en tid av kompromiss, men vi upplever inte att ni kompromissar, det är bara vi elever som får kompromissa. Vi elever känner oss förbisedda och förminskade. Vi brinner för vår utbildning och när vi framför våra tankar till er hamnar ni i försvarsställning.

Det skapar inte ett konstruktivt debattklimat. Det skapar inte en känsla av att ni brinner för vår utbildning.

I fortsättningen vill vi som har skrivit under denna namninsamling se:

• En tillförordnad kvalificerad konstnärlig ledare som kan stå för utbildningen som Calle Flygare ger under Corona-krisen.

• Ett erbjudande om att två elevrepresentanter från respektive klass kan sitta med i alla möten som sker kring planering av vederbörande klass Corona-påverkade undervisning.

• Att Calle Flygare baserat på sin årsredovisning 2019 undersöker möjligheten att ekonomiskt kompensera eleverna på Calle Flygare genom att rabattera terminsavgiften, samt redovisar och motiverar beslutet för skolans elever med hög transparens.

Genom att underteckna godkänner jag att Hanna Adolfsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.