Stoppa rivningen av hundrastgården Alsike KNIVSTA.

VI KRÄVER ATT KNIVSTA KOMMUN HÅLLER LÖFTET OM HUNDRASTGÅRD I ALSIKE!!!

Knivstabor, signera namninsamlingen för att hundarna i Alsike ska få tillgång till rastgård. En stor del av Knivstaborna har hund och hundarna är en del av vårat samhälle.

Då Myrstackens Förskola i Alsike rivdes sparades en inhängnad i skogspartiet. Josefin Edling, ansvarig för Park och Natur i Knivsta gav besked om att inhägnaden skulle vara kvar som hundrastgård. Kommunen håller inte löftet utan vill riva rastgården och Alsike blir utan rastgård IGEN! Försommaren 2014 mejlade en hundägare Josefin Edling frågan om det skulle bli någon hundrastgård i Alsike, nedanstående är kopierat från svarsmejlet och det är samma information andra hundägare fått i samtal.

"Vi har planerat att göra en hundrastgård av det inhägnade område som finns kvar efter att myrstackens förskola flyttade. Där finns redan idag ett område med gunnebostängsel som ni kan använda som hundrastgård. Men det finns än så länge inga skyltar, eller bänkar där.
Vi planerar att fälla några träd och ställa dit bänkar, soptunna och en skylt, men det kommer nog inte att hinna genomföras förrän till hösten. Gå gärna dit och testa hagen, och återkom med synpunkter om hur vi kan göra hagen trevlig och bra för hundar och människor."

• Om rastgården rivs har hundägare i Alsike inga närliggande alternativ till rasthage. Kölängen och Västra Ängby i Knivsta har rasthagar men Alsike blir utan trots växande antal hushåll. Om befintliga inhängnaden rivs kräver Vi att Knivsta kommun agerar snabbt för att få till en rastgård på annan plats i Alsike

kommunen samtidigt valt att bygga två hundrastgårdar, en i Kölängen och än i Västra Ängby" Det byggs 2st rastgårdar i olika delar av Knivsta men nu när Alsike växer tar Kommunen tillbaka den utlovade rastgården i Alsike.

• koppeltvånget infördes efter att incidenter med lösa hundar skett och för att Knivstaborna ska kunna känna sig säkra på gatorna även om de är hundrädda. En hundrastgård påverkar koppeltvånget i positiv riktning, hundägarna har möjlighet att låta hunden springa fritt och även leka med andra hundar i en rastgård istället för i samhället.

• Hundrastgård har även betydelse som en trevlig träffpunkt för både människor och hundar.

kompletterande information kommer inom kort.