Stoppa omorganiseringen av åk 5 på Kungen!

Vi värnar om våra barn, det är deras mående och lärande som står på spel i den plan som finns för omorganisering. Läget är akut!

/ Det här är en namninsamling med syfte att överlämnas till rektorerna på Kungsladugårdsskolan./

Skollag framför budget. Även i ekonomiskt pressade situationer har ni som rektorer mandat att styra verksamhet och de resurser ni har. Vi menar att det är orimligt att skära ned resurser i årskurs 5 som just nu brottas med stora problem. De åtgärder som har presenterats är direkt kontraproduktiva. Vi tror inte på klassförflyttningar, färre lärare och större klasser.

Därför kräver vi att ni trycker på bromsen för den här omorganiseringen.

Våra skäl:

·       Skolgången för våra barn har kantats av omorganisation, lärarbyten och tillfälliga vikarier. Vissa av våra barn är nu inne på sin sjätte lärare sen starten av sin skolgång. Det har i sin tur resulterat i en stor otrygghet och utagerande bland barnen. Både lärare och elever vittnar om en otrygg och stökig miljö i skolan. Skolinspektionens föreläggande är ett tydligt tecken på hur alarmerande situationen är. Det är svårt att förstå att ni möter deras föreläggande med förslag på minskade resurser.

·       De planerade förändringarna genomförs för snabbt. Vi vårdnadshavare är inte trygga och vi uppfattar att ni saknar en ordentlig riskanalys i samband med förändringarna. Er kommunikation med oss föräldrar har varit mycket bristfällig. Därför vill skapa bättre ömsesidiga förutsättningar för dialog och förståelse.

·       Vi förstår inte hur det tilltänkta lärarlaget ska kunna ha kapacitet att hantera klasser med 30 elever. Utifrån en nulägesanalys finns det många faktorer som vi ser som risker:
-          Antalet lärare som varit utbrända i närtid (50%).
-          Antal elever med särskilda behov (ca 15) och bristande särskilt stöd. Även här vill vi ta del av en plan då vi fått till oss att det är två personer på 50% som förväntas göra långt mycket mer än vad som är fysiskt möjligt.
-          Disciplinära åtgärder: Att skicka ut elever i korridoren, som sker i dagsläget, är inte en hållbar lösning. Vi vill se en plan med handfasta verklighetsförankrade åtgärder som leder till trygghet för barnen i skolan.

Utifrån årskursens verkliga behov skulle bemanningen behöva stärkas med 100%. Istället för att sänka den med 75% som ni rektorer föreslår. Vi kräver mer vuxen närvaro – på lektioner och utanför!

Vi förstår att det ekonomiska läget är tufft. Det vi vädjar om är att ni ska röra er inom ert mandat och göra allt som står i er makt för att skapa trygghet i åk 5. Ni kan prioritera att stärka lärarlaget i antal tjänster men också genom att lyfta in lärare med mycket erfarenhet från andra håll på skolan. I analysen av åtgärder måste också en bakåtblickande analys göras. Biträdande rektor måste i sitt beslutsunderlag ta med hur skolgången för årskurs 5 har varit. Hur många lärare har de bytt under årens gång? Hur många olika klasser har barnen flyttats mellan? Och framför allt – vilken effekt har tidigare omorganisationer och klassbyten gett? Vi anser att det är biträdande rektors plikt att sätta sig in historiken för att kunna skapa en hållbar plan framåt.

Det här är en kritisk punkt i våra barns uppväxt och vi kan inte stå tysta bredvid och se er genomdriva en omorganisering som innebär lägre personaltäthet och större klasser utifrån den verklighet vi ser idag. Ord som alarmerande räcker inte till!

Därför begär vi:

·       Tryck på bromsen och pausa omorganisationen!

·       Se till att prioritera upp bemanningen av årskurs 5. Mer vuxen närvaro på lektioner och utanför. Vi föräldrar anser att det krävs minst en tjänst utöver den bemanning som är idag.

·       Skapa en åtgärdsplan i samverkan och dialog med oss föräldrar, så att vi tillsammans kan jobba mot samma mål.

Nätverket för föräldrar i åk 5, Kungsladugårdsskolan    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Nätverket för föräldrar i åk 5, Kungsladugårdsskolan lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.